Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 01:36
  #1
Avstängd
.profiles avatar
Så jag har Windows 10 och håller det uppdaterat, laddar alltid hem program från den officiella webbsidan, kör inget lokalt e-postprogram utan surfar till gmail.com, och är väl allmänt IT-kunnig. Jag tankar visserligen något spel från TPB då och då. Behöver jag oroa mig överhuvudtaget att jag någon gång har dragit på mig en trojan eller ett virus?
Citera
2018-01-11, 01:51
  #2
Avstängd
KneeTops avatar
Har inte fått virus på vad jag vet på ca 6-7 kanske mer kanske är 10 år tom tills för någon vecka sedan då jag slarvade med att kontrollera några filer jag tog hem från thepiratebay.

Oj oj oj datorn förvandlades till ett flipperspel med popuper och program och tjänster som startade till höger vänster ner upp och uppochner.... KAOZ, jag har alltid backup på mina viktiga filer så det var bara att blåsa ur skiten och installera om OS.

Jag anser att om man är lite internetz-smart har lite koll så är man rätt safe, men som sagt ha ALLTID backup på viktiga dokument foton osv.

Jag har datorer som jag är mindre försiktig med och dom som jag är mycket mer försiktig med beroende på vad som finns i dom och hur jobbigt det är att blåsa ur och installera om alla programvaror osv.
Citera
2018-01-11, 01:57
  #3
Medlem
Sooks avatar
Låter man bli att ladda ner saker och bara surfar på vettiga sajter så behöver man knappt oroa sig för virus.

Det innebär tex att man inte klickar på konstiga länkar i email även om brevet är från en kompis. Det finns inga som skickar roliga lönkar på mail längre. Sen är vi svenskar rätt akyddade tack vare vårt språk. Får man brev på engelska från svenska kompisar så kan man ju ana rätt lätt att det är nåt fuffens.
Citera
2018-01-11, 03:04
  #4
Medlem
ManJuices avatar
Mer sannolikt än man tror. Väldigt många sitter på tracking cookies, småvirus, och trojaner i sina datorer utan att veta om det. Många virus är passiva och agerar mer i bakgrunden.

Några av trojanvirusen är också en del av ett DDOS-nätverk vilket innebär att den infekterade datorn egentligen bara används vid nätattacker då och då. Någon annan skada mer än att kräva processminne och utnyttja din dator som spelbricka vid attacker gör inte denna typen av trojaner.

Vissa virus kan vara riktigt otäcka som verkligen fuckar up din webbläsare/mappar att du inte kan surfa nånstans utan 20 pop-ups i Windows. Enda lösningen brukar vara att blåsa allting.

Undvik konstiga porrsidor, skaffa tillägg som blockerar pop-ups och onödig tracking (t.ex. ublock Origin och pop-up blocker). Ett bra antivirus är också bra som Eset eller Kaspersky.
__________________
Senast redigerad av ManJuice 2018-01-11 kl. 03:19.
Citera
2018-01-11, 08:07
  #5
Medlem
ladda bara ner malwarebytes och eset nod 32 så ska du vara säker
Citera
2018-01-11, 09:39
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .profile
Så jag har Windows 10 och håller det uppdaterat, laddar alltid hem program från den officiella webbsidan, kör inget lokalt e-postprogram utan surfar till gmail.com, och är väl allmänt IT-kunnig. Jag tankar visserligen något spel från TPB då och då. Behöver jag oroa mig överhuvudtaget att jag någon gång har dragit på mig en trojan eller ett virus?

Windows egna Av gör rätt bra ifrån sig numera, se test - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/, så det bör räcka om du är så försiktig som du säger.

För att se om du HAR malware så kan du skanna datorn med - Kaspersky virus removal tool - Malwarebytes antimalware - Zemana antimalware.

Att göra backups av datorn då och då är bäst hantering, är olyckan framme ändå så är det enkelt åtgärdat med en återställning.
Citera
2018-01-12, 06:20
  #7
Avstängd
KneeTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Windows egna Av gör rätt bra ifrån sig numera, se test - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/, så det bör räcka om du är så försiktig som du säger.

För att se om du HAR malware så kan du skanna datorn med - Kaspersky virus removal tool - Malwarebytes antimalware - Zemana antimalware.

Att göra backups av datorn då och då är bäst hantering, är olyckan framme ändå så är det enkelt åtgärdat med en återställning.

Backup ska göra så fort man sparar en fil, inte då och då!
Citera
2018-01-12, 07:40
  #8
Medlem
Snabbisens avatar
Utforskar du nätet så är sannolikheten stor att du laddar ner något infekterat, eller att det finns infekterade sidor som kan ladda skadlig kod eller utnyttja sårbarheter i webbläsaren.

Jag rekommenderar valfritt antivirus och malwarebytes pro som aktivt skannar efter malware / ransomware.
Citera
2018-01-12, 13:16
  #9
Medlem
salxars avatar
Risken att få virus om du kör Windows 10 som är uppdaterat med Chrome som webbläsare är i närmast noll. Om du slår på..
Kod:
chrome://flags/#enable-site-per-process
.. i Chrome blir den ännu närmre noll. Skriv in den raden i Chrome bara och slå på isoleringen den föreslår.

Passa på att slå på den här också
Kod:
chrome://flags/#enable-appcontainer

Att hitta en sida som 2018 infekterar din dator är, till skillnad från vad han ovan skriver, sjukt sällsynt. Bug bounty för en sårbarhet i Chrome är löjligt hög. Man får allså pengar av att rapportera in 0-days vilket i 99/100 fall kommer ge mer pengar än att busa med sina användare någonsin kommer göra.

Säkerhetsforskaren "The grugq" beskriver det hela rätt roligt på Twitter: https://twitter.com/thegrugq/status/851001030019907588
__________________
Senast redigerad av salxar 2018-01-12 kl. 13:22.
Citera
2018-01-12, 16:00
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .profile
Så jag har Windows 10 och håller det uppdaterat, laddar alltid hem program från den officiella webbsidan, kör inget lokalt e-postprogram utan surfar till gmail.com, och är väl allmänt IT-kunnig. Jag tankar visserligen något spel från TPB då och då. Behöver jag oroa mig överhuvudtaget att jag någon gång har dragit på mig en trojan eller ett virus?
Över tid är risken 100% att du kommer få in virus eller dylikt i din dator i och med att du laddar ner filer.
Citera
2018-01-12, 16:02
  #11
Medlem
Klappars avatar
Det mesta verkar spridas i mail, messenger osv nuförtiden så är man smart och inte klickar på en länk som någon random person skickar över appen så är risken liten.

Körde utan realtidsskydd i min förra laptop under lång tid och scannade av datorn varje dag med Malwarebytes och hittade aldrig något. Då är jag ändå en stor internetanvändare och laddade ned saker regelbundet.
Citera
2018-01-12, 16:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .profile
Så jag har Windows 10 och håller det uppdaterat, laddar alltid hem program från den officiella webbsidan, kör inget lokalt e-postprogram utan surfar till gmail.com, och är väl allmänt IT-kunnig. Jag tankar visserligen något spel från TPB då och då. Behöver jag oroa mig överhuvudtaget att jag någon gång har dragit på mig en trojan eller ett virus?

Väldigt svårt att få virus inom win 10 sfären - rent allmänt sett.

Arkitekturen är underbar. Om du drar ner spel från TPB är prio ett att de spelen inte kommunicerar ut till IP-nummer till spelägaren - och du förstår att stänga av dessa spels tillgång till internet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback