Citat:
Ursprungligen postat av
Thumble
Vet du att det är så? EU bestämde för några år sedan att maxavgiften för kreditkort är 0,3% men Treparts-kortutgivare, som Amex, fick en frist på tre år. Den tiden borde ha löpt ut nu. Många handlare är väldigt ovilliga till Amex då dom tror att det är för dyrt. Jag har googlat massor men inte hittat mycket. Jag försöker få min Icabutik att ta Amex men behöver argument.
Amex har ett stort antal gånger under de två senaste åren gått ut och sagt att deras kortavgifter nu är i nivå med Visa/Mastercard. Ibland till och med något lägre, ibland något högre. Avgifterna skiftar något från butik till butik, precis som för Visa/MC.
Att en ICA-butik inte tar Amex låter konstigt. Aldrig varit med om det innan, och just ICA-gruppen är ju en av få som tar Amex via Apple Pay och contactless.
Det kan förövrigt vara bra att känna till att Amex inte inkluderas per automatik i kortterminalerna, som Visa/MC gör, utan att Amex måste teckna ett enskilt avtal med varje köpställe. Det är nog den främsta anledningen till att Amex fortfarande inte accepteras överallt, och inte primärt avgifterna.