Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-11, 19:58
Medlem
Som kanske sagt har jag Norwegian om jag sa ta ut kontanter.
Använder NW för privat konsumtion oxå.
Är bara ute efter att ha Amex sas för poäng som jag sedan an ha till access till lounge.
Jag har star alliance guld-status i annat bolag för 2018 men tror inte jag an behålla det till 2019 så jag måste hitta ett sätt ätt komma in på loungen när jag reser.
Citera
2018-01-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakenich
Någon som vet om är möjligt att betala räkningar med det här kortet?

Amex fungerar på Betalo.se. Men avgfiten gör att det inte är värt det (tror den ligger på typ 2% eller 3%). Så att betala en faktura på 10.000 kostar 300 kr i avgift till Betalo.

Gratis fakturatjänst finns inte.
Citera
2018-01-27, 17:55
Medlem
Kapar tråden lite. Får man poäng om man blir inbjuden till Amex? Tänkte skaffa Gold Card om någon vill tjäna poäng på mig
Citera
2018-01-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HankM
Kapar tråden lite. Får man poäng om man blir inbjuden till Amex? Tänkte skaffa Gold Card om någon vill tjäna poäng på mig

Så är det.

Olika villkor för olika kort men för gold card gäller

"Ingen medlemsavgift första året + 100 000 Membership Rewards-poäng efter en spendering om 15 000 kronor under sina första 3 månader som Kortmedlem."

Skickat dig ett PM också.
Citera
2018-06-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jag kan förklara hur dom får business i de.

svindyra kortavgifter varje gång du handlar med kortet i butik eller beställer flyg osv.
(dessa svindyra kortavgifter resulterar i höjda priser och mindre personal på vissa håll)

och så har de superhöga 4% i uttagsavgift plus högre valutaväxlingspåslag.

Med andra ord lika pissigt som alla kreditkort.

Fast det här stämmer ju inte längre. Amex kortavgifter (för handlarna) är i nivå med övriga nu för tiden, åtminstone i Sverige. Acceptansen för Amex ökar. Valutaväxlingspåslaget är också normalt.
Citera
2019-01-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Fast det här stämmer ju inte längre. Amex kortavgifter (för handlarna) är i nivå med övriga nu för tiden, åtminstone i Sverige. Acceptansen för Amex ökar. Valutaväxlingspåslaget är också normalt.

Vet du att det är så? EU bestämde för några år sedan att maxavgiften för kreditkort är 0,3% men Treparts-kortutgivare, som Amex, fick en frist på tre år. Den tiden borde ha löpt ut nu. Många handlare är väldigt ovilliga till Amex då dom tror att det är för dyrt. Jag har googlat massor men inte hittat mycket. Jag försöker få min Icabutik att ta Amex men behöver argument.
Citera
2019-01-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thumble
Vet du att det är så? EU bestämde för några år sedan att maxavgiften för kreditkort är 0,3% men Treparts-kortutgivare, som Amex, fick en frist på tre år. Den tiden borde ha löpt ut nu. Många handlare är väldigt ovilliga till Amex då dom tror att det är för dyrt. Jag har googlat massor men inte hittat mycket. Jag försöker få min Icabutik att ta Amex men behöver argument.

Amex har ett stort antal gånger under de två senaste åren gått ut och sagt att deras kortavgifter nu är i nivå med Visa/Mastercard. Ibland till och med något lägre, ibland något högre. Avgifterna skiftar något från butik till butik, precis som för Visa/MC.

Att en ICA-butik inte tar Amex låter konstigt. Aldrig varit med om det innan, och just ICA-gruppen är ju en av få som tar Amex via Apple Pay och contactless.

Det kan förövrigt vara bra att känna till att Amex inte inkluderas per automatik i kortterminalerna, som Visa/MC gör, utan att Amex måste teckna ett enskilt avtal med varje köpställe. Det är nog den främsta anledningen till att Amex fortfarande inte accepteras överallt, och inte primärt avgifterna.
Citera
2019-01-10, 22:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Följande står på Villkor och viktig information:

”Medlemsavgift 0 kr per år gäller tillsvidare. Erbjudandet kan ej kombineras med andra erbjudanden. Erbjudandet gäller dig som ansöker senast den 30 april 2018 och värdet av erbjudandet är 395 kr per år.”

Det är med andra ord ingen årsavgift i framtiden heller.

Tills vIdare = kan ändras när som helst.
Citera
2019-01-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tills vIdare = kan ändras när som helst.

Som med allt annat? Om du kan visa mig något annat kort, abonnemang eller liknande som utlovar 0 kr i avgift livet ut så tas det tacksamt emot.
Citera
2019-01-10, 23:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Som med allt annat? Om du kan visa mig något annat kort, abonnemang eller liknande som utlovar 0 kr i avgift livet ut så tas det tacksamt emot.

De lovar inte heller 0 kr abgift livet ut! Jag har 0 kr avgift på mitt kort från banken men där är jag lite premiumkund.
Citera
2019-01-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De lovar inte heller 0 kr abgift livet ut! Jag har 0 kr avgift på mitt kort från banken men där är jag lite premiumkund.

Nej, givetvis inte. Det var min poäng, att det gör ingen annan heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in