• 1
  • 2
2018-01-10, 15:06
Medlem
Vi är två vuxna och två barn med en inkomst. Vi hyr nu i ett radhus som vi vill flytta från och har kollat på att flytta till eget. Problemet är att vi har bara en inkomst och har dessutom ingen kontantinsats heller. Är det rimligt att ens tänka på ett husköp i det läget? Vilken prisklass kan man i så fall tänka sig?

Lite om vår ekonomi:
Lön: 36 500 före skatt (26700 efter)
Hyra (varm): 9600
Privatlån: 2000
El: 600-700
Internet/TV: 600
Bensin/resor: 2500
Mat: 4000-5000

Vi har fått erbjudande om att hyra ett hus av ett par för 10 000 i månaden. Känns nästan som att man lika gärna kan köpa ett och betala till sig själv, eller tänker jag fel här? Aldrig ägt ett hus innan så är tacksam för hjälp.
Citera
2018-01-10, 15:13
Medlem
Soluss avatar
Det enda alternativet för dig om du inte har kontantinsatsen är att ta ett blancolån för de 15% som ett bolån inte täcker. Tills du betalat av det kan det vara svårt för dig att få andra krediter.

Jag hade inte gjort detta. Öka inkomsterna eller minska utgifterna istället och spara ihop till kontantinsatsen är min rekommendation.
Citera
2018-01-10, 15:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Det enda alternativet för dig om du inte har kontantinsatsen är att ta ett blancolån för de 15% som ett bolån inte täcker. Tills du betalat av det kan det vara svårt för dig att få andra krediter.

Jag hade inte gjort detta. Öka inkomsterna eller minska utgifterna istället och spara ihop till kontantinsatsen är min rekommendation.

Hade också sparat ihop. Just för jag hatar lån och skulder. Tar lite längre tid, men vafan. Man dör ju inte av det heller
Citera
2018-01-10, 15:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Låter inte som att det är läge just nu.
Såvida det inte är hyffsat "billiga" hus vi pratar om.
Citera
2018-01-10, 15:45
Medlem
Tack för svar. Det räckte för att slå idén ur huvudet för den här gången.
Citera
2018-01-10, 15:50
Bannlyst
försök att få tag på ett annat hus att hyra TS , ett billigare än det för 10000 du fått erbjudande om nu , blir mer frihet för er som familj och chans att spara mera i några år till erat helt egna boende i framtiden .

jag hyrde ett fint litet hus för 2500/månad i 7,5 år och sparade nästan ihop till huset jag bor i nu , skuldfri
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-01-10 kl. 15:52.
Citera
2018-01-10, 16:03
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack

Fan heller. Ge dig inte så lätt. Fintänk fram en lösning istället. Bor man inte som folk så trivs man inte med livet. Tills motsatsen är bevisad lever man bara en gång.
Citera
2018-01-10, 16:10
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack

Det hade varit bättre om idén att spara ihop en kontantinsats slagits in.
Citera
2018-01-10, 16:58
Medlem
ronken82s avatar
Har själv gått i samma tankebanor, men sedan insett att det är en dum lösning just nu, pga orsaker som: Topplån (Blancolån) är dyrt och onödigt, det är mycket smartare att spara ihop dom 15% istället för att göda dom redan feta bankjävlarna. Bostadsbubblan som är på tapeten om du helt har missat det? Visserligen är det mest BR-lägenheter som är mest sårbara, men huspriserna är inte huggna i sten heller, så vänta och hoppas medan du sparar ihop till kontantinsatsen, har vi tur så brakar bostadsmarknaden ihop, och du kan skambuda hos desperata säljobjekt :-) . Detta är givetvis bara spekulationer, men som läget ser ut nu, så hade jag aldrig i hellvete vågat köpa något övervärderat skjul.
Citera
2018-01-10, 17:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Har själv gått i samma tankebanor, men sedan insett att det är en dum lösning just nu, pga orsaker som: Topplån (Blancolån) är dyrt och onödigt, det är mycket smartare att spara ihop dom 15% istället för att göda dom redan feta bankjävlarna. Bostadsbubblan som är på tapeten om du helt har missat det? Visserligen är det mest BR-lägenheter som är mest sårbara, men huspriserna är inte huggna i sten heller, så vänta och hoppas medan du sparar ihop till kontantinsatsen, har vi tur så brakar bostadsmarknaden ihop, och du kan skambuda hos desperata säljobjekt :-) . Detta är givetvis bara spekulationer, men som läget ser ut nu, så hade jag aldrig i hellvete vågat köpa något övervärderat skjul.

Det är nog en felaktig önskan att handla billigare för gemene man om bostadsbubblan kraschar. För de som redan sitter på miljoner blir det självklart ett fyndläge, men i situationen TS är i blir det snarare dyrare att låna pengar och antagligen svårare också.
Citera
2018-01-10, 18:24
Bannlyst
Ursakta min okunskap och arrogans, vad ligger en kontantinsats pa idag?
Citera
2018-01-10, 19:15
Medlem
I min familj så har flertalet lånat av olika föräldrar till kontantinsats. Detta rör väl sig snarare om 80-90tal och inte dagens läge. Har även en god vän som i våras fick låna av sin pappa till kontantinsatsen. Kan vara en alternativ väg om man inte vill/kan ta blanco lån.

Beror såklart på var man ska köpa, men era inkomster borde räcka till ett billigare hus i/utanför de flesta småstäder trots dagens priser.

Som flera nämner så är det såklart skillnad om vi pratar en villa i bromma för 10miljoner eller en villa i valfritt träsk för 0.5 miljoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in