Citat:
Ursprungligen postat av
Udayh
Hej, snälla hjälp mig.
Precis när jag fått min bärbara dator som är en ASUS FX553VE-DM1 med Windows 10 installerat i ordning med alla program och inställningar perfekt efter en ominstallation så gjorde jag bort mig alldeles nyss.
Laddade ner programmet Diskcryptor även om det rådde delade meningar om det fungerade till W10. Här bara använt det här vid ett tillfälle förut på en dator med Windows 7 på.
Startade programmet och markerade boot-partionen, i nästa steg visades hela SSD-disken markerad så då antog jag att hela rubbet skulle krypteras. Valde ett lösenord och klickade på enkrypt.
Den började laddas men efter 2-3 sekunder avbröts krypteringen och jag hann läsa att något gick fel så datorn startades om.
Nu har den fastnat i bios, och hamnar där hela tiden när jag försöker starta om.
Jag känner mig dum och det var väldigt onödigt att pilla med något jag inte har koll på, så skäms på mig.
Men nu behöver jag hjälp om hur man löser det här...så att jag kommer in på datorn igen och kan avinstallera Diskcryptor och ägna mig åt något annat istället.
Vad har jag ställt till med, och vad finns det för alternativ för att lösa det här?
Verkar inte kunna göra så mycket inne i bios...
Tacksam för snabba svar.
Ta ur batteriet samt strömsladden. Pumpa startknappen några ggr. Vänta någon minut. Koppla enbart in strömsladden.
Startar den normalt?
Läs bruksanvisningen samt gör en backup innan nästa gång, då blir det ofarligt. Nåja, ofarligare.