• 1
  • 2
2006-01-20, 17:17
Medlem
mollydotts avatar
Följande artikel: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...765431,00.html
Citerar: "Manuel väger som en hel bil.
Manuel Uribe från Mexiko är en av världens fetaste människor. Han väger 546 kilo och måste nu genomgå en magsäcksoperation - annars dör han.
- Jag är visserligen inte rädd för att dö. Vi föds och vi dör, det är inte mer med det, säger Manuel Uribe till Sky News.
- Men jag är rädd för att dö utan att ha försökt leva.
Och just nu är det inte mycket till liv den 40-årige mexikanen har. Han ligger till sängs dygnet runt, eftersom han över huvud taget inte kan gå- och något jobb har han inte kunnat sköta på över fem år.
- Därför har jag själv sökt hjälp hos läkarna, berättar han.
- Jag vill att de ska operera min mage.
Mexiko har, sin fattigdom till trots, ett stort problem med fetma. Närmare 75 procent av befolkningen över 30 anses i högre eller lägre utsträckning vara överviktiga.
------------------------------------------
Förvisso är det svårt att hålla vikten -tröstätit har väl flertalet gjort.
Men när man klivit up i klassen över 500 kilo och har fläsksvålar som hänger från fötterna undrar jag om det är särskilt bra att magsäckoperera sig. Jag menar, man kan ju dö närsom helst ändå, utan denna riskfyllda operation.
Det måste ju vara säkrare (och billigare) med ett rejält lås på kylskåpet.
Längre än så kommer väl knappast killen och tar man ifrån honom kreditkortet är Deliverypizzaalternativet också snöpt.
Hur går det till att förvandlas till en val? Han måste väl ha någon som matar honom?
Citera
2006-01-20, 17:41
Medlem
SinCitys avatar
Har inga som helst belägg för det jag påstår, men kan det inte vara så att när man nått en viss gräns, typ ett kvarts ton, så behövs det inte så mycket energi för att späda på den enorma massan?

Jag menar när han fortfarande kunde röra sig försåg han sig nog med Burritos så det förslog, tills han blev sängliggande. Ligger man sedan i sängen bränner man nog inte speciellt mycket, men måste ändå få näring för att klara kroppens funktioner. Dock så späds späcklagret på ändå eller nåt?

Fast jag misstänker iof att han matas av någon "godhjärtad"....

En fråga som dyker upp är när man slutar bry sig. Är det när man inte kan få en xxxxxxxxxxl-tröja att passa och då ger upp?
Citera
2006-05-04, 11:23
Medlem
mollydotts avatar
Nu rapporterar Aftonbladet igen om jätten Emanuel:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,819668,00.html
Citerar: "han väger som fem baby-elefanter."

en fråga till sjukvårdskunniga: är det inte väldigt riskfyllt och dyrt att ge sig på att skära igenom alla dessa späcklager?
Varför, varför, varför operera när han knappast kan ta sig ut till pizzerian själv? Det är väl bara att tömma killens kyl??
Borde det inte vara en bättre lösning med en heltidsterapeut till killen?
Citera
2006-05-04, 11:25
Medlem
Jag fattar inte heller?

Vem matar honom? (Varför? )
Citera
2006-05-04, 11:52
Medlem
Carradines avatar
Stackars säng!
Citera
2006-05-04, 15:07
Medlem
Fy fan, måste hamnat i en riktig depression.

men det värsta är fettisar som försvarar sin fetma "vad är normalt? varför ska jag anpassa mig efter alla andra? FaT iS beautifUL! *slafs* *glufs*"

För att fetma är en hälsorisk din feta gris. Gnäller du på att det är svårt att gå ner i vikt? Sluta ät tårtor då!

Den här karln har tydligen vaknat till iaf.
Citera
2006-05-04, 15:26
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogo_Pedagog
Fy fan, måste hamnat i en riktig depression.

men det värsta är fettisar som försvarar sin fetma "vad är normalt? varför ska jag anpassa mig efter alla andra? FaT iS beautifUL! *slafs* *glufs*"

För att fetma är en hälsorisk din feta gris. Gnäller du på att det är svårt att gå ner i vikt? Sluta ät tårtor då!

Den här karln har tydligen vaknat till iaf.
Det är ju skillnad på ett BMI på 30 och ett BMI på flera hundra, sen finns det vissa som bär sin vikt helt ok men som alla redan vet så är det knappast bra för kroppen.
Citera
2006-05-04, 15:30
Moderator
Oddballs avatar
Vore grymt om man kunde få på fläskisen ett par skridskor, då skulle han kunna stå i mål för Tre Kronor nu i hockey-VM. Tror han skulle hålla nollan....
Citera
2006-05-04, 15:36
Medlem
eller tänk om han tar sig ut..rymmer, och går vilse i skogen, och dör

då sjunker huvudet in i fläsket och han blir ett sådant där kadaver som vetenskapsmännen
fajtas om att identifiera: brugd, död kaskelot, jättebläckfisk osv
Citera
2006-05-04, 16:05
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vore grymt om man kunde få på fläskisen ett par skridskor, då skulle han kunna stå i mål för Tre Kronor nu i hockey-VM. Tror han skulle hålla nollan....
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
eller tänk om han tar sig ut..rymmer, och går vilse i skogen, och dör

då sjunker huvudet in i fläsket och han blir ett sådant där kadaver som vetenskapsmännen
fajtas om att identifiera: brugd, död kaskelot, jättebläckfisk osv
Haha - vilken skön empati folk besitter här på forumet.
Citera
2006-05-04, 16:16
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Haha - vilken skön empati folk besitter här på forumet.

Det är ju självförvållat

Klart han ska bli målvakt!
Citera
2006-05-04, 21:35
Medlem
Borde han inte kunna göra ett hål och stoppa in damsugaren... Hade jag vart så fet skulle jag nog bli så desperat att jag hade provat..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in