2018-01-10, 16:07
Medlem
Både "utvidgat självmord" och "familjetragedi" är termer som polisen använder i media för att beskriva mord inom familjen där mördaren avslutar med att ta sitt eget liv.
Citera
2018-01-10, 16:12
Moderator
Chantres avatar
Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.
Citera
2018-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Både "utvidgat självmord" och "familjetragedi" är termer som polisen använder i media för att beskriva mord inom familjen där mördaren avslutar med att ta sitt eget liv.

Så är det ju. Men det betyder inte nödvändigtvis att vanliga människor ska tycka att de här termerna är bra.
Citera
Medlem
Detta verkar vara det jag kallar för fasadfamilj. Allting utåt har varit perfekt & man har varit måna om att en polerad yta ska visas upp. Inne i familjen bakom fyra väggar har det varit något annat. Diagnoserna ME som man skaffat på barnen har man säkert skaffat för att de skulle kunna vara hemma eftersom något i familjens inre liv skulle döljas. Jag visste inte ens att man satte den diagnosen på barn. Något har pågått inne i familjen. Kan t.ex. vara sexuella övergrepp, eller att någon av föräldrarna var psykiskt sjuk eller annat. Prioritet ett har varit att dölja det som pågår inom familjen för att den fina fasaden inte skulle krackelera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Det skulle ju i tid kunna stämma för den äldre av de 2 döttrarna. Hemundervisningen startade för två år sedan. Då ska hon ha mäktat med skolan i c:a 4 år innan det inte gick längre. Kanske tänker jag fel.
Nej snarare tvärt om, med åren lyckas man bättre ställa in de mediciner (amfetaminderivat) man behöver och får betydligt mindre problem av sin narkolepsi.
Citera
2018-01-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Fick ett PM där det beskrivs att fadern hade ihjäl barnen. Därefter sin fru och att han slutligen hängde sig själv.

Låter som en psykopat som tröttnat på livet.
Citera
2018-01-10, 16:14
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Du har en psykisk sjukdom. Allt du säger är påhittat i ditt eget huvud. Men du kan inte skilja på objektiv och subjektiv verklighet.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/genombrott-i-forskningen-om-me-slash-cfs-2098665

Fyfan för folk som dig, hade du sett ME på nära håll hade du aldrig sagt så. Men du med din expertis kan ju ringa forskarna på stanford så kan dom lägga ner direkt då.
Citera
2018-01-10, 16:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Den här skönmålningen av att mörda sina barn i någon slags barmhärtighet går helt bort för mig i alla fall. Du har aldrig rätt att ”avliva” dina barn oavsett framtid, sjukdom, hopplöshet eller vad som helst. Det är ju helt bisart. Sen väljer du att kalla det mänsklighet. Nej det är inte mänskligt att ta sina småbarn av daga för att sedan avsluta sitt eget liv, oavsett!! Det är mord, alltid mord. Nu vet ingen om det var såhär det gick till men jag besvarar ditt och andras påståenden om humanism genom att mörda sina eventuellt lidande barn.

Jag är beredd att hålla med dig. Alltså, jag har under specifika omständigheter (som vi inte känner till om de verkligen förelåg) svårt att döma dem på ett personligt plan, men givetvis är det mord och ska utredas som det. Det kan föreligga försvårande eller förmildrande omständigheter, men det är inte tal om annat än att det är mord (till ev annat framkommit etc.).

Att kvinnan med samma sjukdom tog livet av sig bara häromdagen ger en antydan som förstärker bilden av ett dåligt beslut. ("Min död är min", hette det en gång som protest mot skuldbeläggande av självmord, men även det har ju satts åsido här; vitsen med ett självmordsförbud är ju bl.a. att de mindre starka i anden inte öht ska ta självmordet med i vågskålen, det blir så lätt dialektiskt självuppfyllande och nedbrytande, men ett klarsynt självmord inför massivt dåliga odds är ju, om korrekt genomtänkt, ingen annans ensak, eller blir (eller så har man tänkt fel...). Men det här är inte självmord, endast.

Hur som haver så måste man ju tröska i saken. Dåliga motiv är försvårande. Knasiga övertygelser likaså. Maken ser ju ut som om han gärna hade levt vidare, och varit människor till glädje. Barnen tillhörde livet, även om de var döende. Brottets exempel för andra och efterlevande kan vara tvivelaktigt. De är inte ensamma om att leva i nöd etc.

Men utan alla fakta på hand är det mänskligt också svårt att yttra sig närmare.
Citera
2018-01-10, 16:16
Medlem
Downieandreass avatar
Vad vet vi om kvinnan? H*nna B*enton? Tycks ha fått mig en bild om mannen att vara en duktig docent i skattejuridik som håller föredrag med en Ben Torres. Var ett föredrag igår på LU som han av förklarliga skäl inte dök upp på.
Citera
2018-01-10, 16:17
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Inget pekar nu på skjutvapen och inte något annat heller för den delen. Antar att det enklaste är att göra en soppa - dryck som alla sätter i sig och så är det över, lurade att göra det fler inte. Kan man klara av att lura 909 så kan man väl lura 2 barn? https://www.cafe.se/jonestown/
Jag menade inte att jag tror på skjutvapen, ville bara ta ett exempel för att förklara att polisen nog har mer att gå på att någon av föräldrarna är gm, än bara att dörren var låst.
Citera
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parth
Angående huruvida det var en eller två om dådet - artikeln på Resumé det länkades till tidigare i tråden har detta citat i sig:

Misstänker att hon har hygglig insyn. Sen går det fortfarande att hitta olika scenarion och tolka på flera sätt, men det kanske kan ge en delvis indikation angående vart man vill luta.

Har ingen bäring på antal GM.

En blir kvar sist i vilket fall. Att den tar sitt liv på annat sätt betyder inte mycket.

Med tanke på krishjälp för polisen kanske skurit (fy fan) de andra och hängt sig själv. Bara spek...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Vem fick du det PMet från?
Och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in