2020-09-04, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi fattade beslutet på hösten.
Det låter ju rationellt och välorganiserat.
Om man varit på IKEA och köpt en bokhylla som man ska montera tillsammans framöver.

Jag ställer mig tveksam. Då hade det nog skett tidigare (vad väntar man på till januari isf?) och brevet dateras bara nån dag innan och det ordnas med testamente lika sent. Det är slarvigt skrivet.
Nån kanske uppfattat det som ett beslut.

Tycker inte de ter sig värst välorganiserade i andra familicide eller filicide.
Det går snett, det ses nåt halvt försök med droger. Det är byte av mordmetoder.

Frågan är väl om det är en kombo av förvirrade hjärnor, stresspåslag, det måtte vara förfärligt motbjudande oavsett beslut och förljugenhet om finare bland molnen.
Om de nu inte vore totalt psykotiska och borta med vinden.
Som ses vid postpartumdepression, de är helt väck en del. Sjunger vaggvisor och kväver barnen. Horribelt och otroligt tragiskt.

I Quebec är det mer organiserat förutom att hon överlever med sönderskurna handleder.

I USA ses en kvinna som pysslat runt som om hon sysslat med hushållsarbete. Det är välorganiserat, fint och gulligt. Till och med maken som stöp i hallen fick en liten blomma i handen. Hon var depressiv och hade tidigare misslyckade su och gjort sig ordagrant vän med döden innan. Troligen väldigt beslutsam.

Gällande familjen i Kalifornien finns gemensamma självmordsbrev, eller noter, det är fint utlagda klänningar som barn ska ha när de är döda.
Frun har tagit Zolpidem och dödas av maken.
Samtidigt ses tecken på förfärliga scener när det kommer till barnen.

I Düsseldorf dödas sonen troligen med kniv, det beskrivs blodigt och ÅK ämnar inte beskriva mer än att de agerat tillsammans.
Det 6 sidor långa brevet de skrivit sker i direkt anslutning.

De må ha ältat, övervägt, varit suicidala, planerat och sen bestämt sig - men jag undrar om om inte flera sker i ett slags nu eller aldrig.
Varav det ses organiserat i nåt oorganiserat.
Samt att de ska dö till vilket pris som helst när de väl bestämt sig.

Beslutet, som det handlar om, inte planering som tråden fått det till, tror jag är när det först initierades och kom upp som en möjlighet som lösning på livssituationen. Tror inte heller att det handlar om en lista i tio steg som skrevs ner, utan mer något som kom upp som en ventil då och då under hösten. Enligt min bedömning, mer initerat av Hanna än av Oskar. Inte helt olikt hur suicidtankar hos somliga kan användas som en närmast religiös tröst när livet är jobbigt: om det blir för svårt har jag en möjlighet till något bättre. Jag har makt att avsluta lidandet.

Konstaterandet av Moas diagnos i december sänkte säkert föräldrarna ytterligare och kanske även en jul där för första gången inget av barnen eller de vuxna orkade uppskatta helgens fröjder. Om inte ens en sådan högtid och möjlighet till vila, glädje och samvaro kan höja humöret eller orken, vad kan då det, kanske man tänkte och kände?
Citera
2020-09-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tvingas nu konstatera att jag förmodligen gjort ett tankefel kring dynamiken i familjen. Det fanns så klart ingen pådrivande för att ta livet av barnen. Det var suiciden som var det primära, någon ville verkligen dö mer än något annat. Att barnen inte kunde lämnas kvar i ett liv utan egentlig mening, sjuka och föräldralösa var sekundärt. Ett för föräldrarna logiskt resultat av suiciden.

Barnens sjukdom var inte orsaken till tragedin, det var resultatet av föräldrarnas brist på vilja att leva. Man tog inte livet av sig för att man tagit livet av sina barn, man tog livet av sina barn för att man tänkte begå gemensamt självmord.

Det kanske inte ens var barnens sjukdom som var den primära orsaken till självmordet, resultatet hade kanske blivit lika tragiskt med två friska barn? Möjligen hade det då inte blivit ett gemensamt suicid. Jag tror att barnens sjukdom och att ingen förälder skulle lämnas ensam förmodligen skapade pakten.

Annars hade det blivit bara ett självmord.

Och det är väl ungefär liknande frågeställningar som har diskuterats här hela tiden? Man dödar inte barn för att de är sjuka. Barnens sjukdomar var inte orsaken till att alla skulle dö.
Citera
2020-09-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Och det är väl ungefär liknande frågeställningar som har diskuterats här hela tiden? Man dödar inte barn för att de är sjuka. Barnens sjukdomar var inte orsaken till att alla skulle dö.
Det är väldigt få frågeställningar kring suicid som har diskuterats. Det har från visst håll mestadels varit en evig predikan om varför O mördade sin familj. Det finns några som effektivt har stoppat alla andra diskussioner.

Sen är det nog omöjligt att helt fastslå vad som var orsak och verkan i händelseutvecklingen. Jag tror att suiciden var det primära. Men helt vad den bottnade i har jag ingen aning om. Förmodligen spelade barnens sjukdom en roll där. Men det var förmodligen inte katalysatorn. Man tar inte livet av sig för att ens barn är sjuka, men det kan säkert bidra till att livet känns värdelöst.

Oavsett vem av föräldrarna som var mest suicidal så ville den andra inte bli kvar. Att barnen inte heller kunde lämnas kvar måste väl tyvärr ha känts logiskt för föräldrarna i det läget.
Citera
2020-09-04, 10:49
Bannlyst
Citat:
Man dödar inte barn för att de är sjuka. Barnens sjukdomar var inte orsaken till att alla skulle dö.
Frågan som diskuterats är väl snarare vad som kom först, föräldrarnas önskan att dö eller föräldrarnas pseudoaltruism. Inte om det är rätt att döda sjuka barn
Citat:
Ursprungligen postat av Kranskalle
Men åter igen, om det nu inte framstod som tydligt alla de andra gångerna: oberoende av vem som initierade, drev på eller dödade barnen, så är båda dessa föräldrar lika skyldiga till morden på dem. Det är en uppfattning som också delas av polisen. Av ren nyfikenhet, delar du denna uppfattning?
Om du har en stund över hade det varit intressant att ta del av ett svar på min fråga.
Citera
2020-09-04, 12:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet inte riktigt varför allt ska särdelas?

Jag ser ett orsakssammanhang.

Det är väl inte ME som diagnos som gör att barnen dödas,

Det är utmattning och ständigt engagemang och oro (kring barns sjukdomssituation el handikapp) som leder till det ena och det andra.
.
Som leder till utmattning, som leder till psykisk ohälsa.
Som leder till ett suicidalt tillstånd.
Som leder till skeva synsätt.
Som leder till skeva beslut.

Som leder till total katastrof, de dödar sina barn.

Men som sagt.
Stirrar man på morden och struntar i självmordsönskan så tror jag inte man hamnar rätt.
Att alla föräldrar inte mördar sjuka barn ihop är givet. De bildar inte su-pakter heller.
De har väl mer normala relationer sinsemellan.
Senast redigerad av develi 2020-09-04 kl. 12:30.
Citera
2020-09-04, 12:39
Medlem
Citat:
Det är väldigt få frågeställningar kring suicid som har diskuterats. Det har från visst håll mestadels varit en evig predikan om varför O mördade sin familj. Det finns några som effektivt har stoppat alla andra diskussioner.

Sen är det nog omöjligt att helt fastslå vad som var orsak och verkan i händelseutvecklingen. Jag tror att suiciden var det primära. Men helt vad den bottnade i har jag ingen aning om. Förmodligen spelade barnens sjukdom en roll där. Men det var förmodligen inte katalysatorn. Man tar inte livet av sig för att ens barn är sjuka, men det kan säkert bidra till att livet känns värdelöst.

Oavsett vem av föräldrarna som var mest suicidal så ville den andra inte bli kvar. Att barnen inte heller kunde lämnas kvar måste väl tyvärr ha känts logiskt för föräldrarna i det läget.

Kan pappans skatteskuld eller eventuella andra ekonomiska problem varit en orsak till att han blev suicidal? Eller något kopplat till hans forskning - att han misslyckats med något eller inte använt forskningspengar på rätt sätt? Eller en kombination av ekonomiskt trassel och forskningsmissar.

Jag tror att pappan kan ha varit den som höll modet uppe på fru och barn, var familjens primära trygghetsbas kanske, och som mest aktivt försökte ställa saker till rätta och engagera sig. Om han sedan, mitt i barnens allvarliga sjukdomshistoria, till en utmattad och depressiv fru berättade att hans värld/anseende, på jobbet exempelvis, skulle komma att rämna kanske paniken över detta hos båda räckte för att utlösa en suicidpakt. Sen ville de inte lämna kvar barnen ensamma...
Citera
2020-09-04, 12:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Kan pappans skatteskuld eller eventuella andra ekonomiska problem varit en orsak till att han blev suicidal? Eller något kopplat till hans forskning - att han misslyckats med något eller inte använt forskningspengar på rätt sätt? Eller en kombination av ekonomiskt trassel och forskningsmissar.

Jag tror att pappan kan ha varit den som höll modet uppe på fru och barn, var familjens primära trygghetsbas kanske, och som mest aktivt försökte ställa saker till rätta och engagera sig. Om han sedan, mitt i barnens allvarliga sjukdomshistoria, till en utmattad och depressiv fru berättade att hans värld/anseende, på jobbet exempelvis, skulle komma att rämna kanske paniken över detta hos båda räckte för att utlösa en suicidpakt. Sen ville de inte lämna kvar barnen ensamma...
Jag undrar dock kring följande.

1. Det fanns ingen uppenbar trigger enligt Fu.
Ekonomi vore väl i högsta grad en bakomliggande orsak likt andra familicide eller filicide.

2. Vad blev kvar efter skatteskuld och bouppteckning? Ruinerad och på katastrofens brant?

3. Vart finns nåt om felaktigt använda forskningsanslag? Forskningsmissar.
Hans chef sitter som en fågelholk och pratar positivt om O och hans jobb. Långt senare efter morden.
Citera
2020-09-04, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Man tar inte livet av sig för att ens barn är sjuka, men det kan säkert bidra till att livet känns värdelöst.

Tycker detta är av stor vikt att fundera kring.
Citera
2020-09-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

I så fall tror jag att moderns depression och barnens sjukdomar tillsammans med att Hanna lyfte alexanderhugget, var det som fick honom på fall. Sen var han ju inte precis vid särskilt god psykisk hälsa själv enl. uppgift från kollegor, så det krävdes nog inte så mycket för att se initiativet som en inte helt otänkbar lösning och få stenen att komma i rullning. När vi håller på att drunkna är vi inte så nogräknade... Men visst kan även stress och press från arbetet gjort sitt till.
Citera
2020-09-04, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
I så fall tror jag att moderns depression och barnens sjukdomar tillsammans med att Hanna lyfte alexanderhugget, var det som fick honom på fall. Sen var han ju inte precis vid särskilt god psykisk hälsa själv enl. uppgift från kollegor, så det krävdes nog inte så mycket för att se initiativet som en inte helt otänkbar lösning och få stenen att komma i rullning. När vi håller på att drunkna är vi inte så nogräknade...
Men visst kan även stress och press från arbetet gjort sitt till.
Det tror jag. Men inte pga ekonomi.
Citera
2020-09-04, 13:10
Bannlyst
Citat:
Citat:
I så fall tror jag att moderns depression och barnens sjukdomar tillsammans med att Hanna lyfte alexanderhugget, var det som fick honom på fall. Sen var han ju inte precis vid särskilt god psykisk hälsa själv enl. uppgift från kollegor, så det krävdes nog inte så mycket för att se initiativet som en inte helt otänkbar lösning och få stenen att komma i rullning. När vi håller på att drunkna är vi inte så nogräknade... Men visst kan även stress och press från arbetet gjort sitt till.

Nä, det finns det väl inget som tyder på? De var ju knappast utblottade eller stod inför det.
Senast redigerad av Kranskalle 2020-09-04 kl. 13:13.
Citera
2020-09-04, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Men visst kan även stress och press från arbetet gjort sitt till.
Citat:
Citat:
Nä, det finns det väl inget som tyder på? De var ju knappast utblottade eller stod inför det.
Brist på viktig homeostas.
Senast redigerad av develi 2020-09-04 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in