2019-03-27, 11:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Från PT:
Man valde att berätta om förklaringsbrevet. – Eftersom H:s dödsorsak starkt talar för uppsåtligt mord hade det varit på sin plats att närmare utveckla det ”stöd” för samförståndet man ansett sig ha funnit i olika medier. Detta hade kunnat göras på ett mer allmänt plan, utan ordagrann återgivning av mail resp. sms. - Varför bara berätta om förklaringsbrevet; ett brev som inleds högt upp på en sida och där de två första meningarna lätt kunnat täckas över på ett naturligt sätt? - Fanns det ingenting annat i detta brev som talade för samförstånd..?
Teknikernas slutliga protokoll är daterat nov-2018, enligt FuL via media har de haft fullt upp pga skjutningar i Malmö och varit överhopade - men de lär ha haft en muntlig återkoppling så fort de var klara.
Allt tolkas givetvis i ett större sammanhang samt via teknisk bevisning.

Redan de 11:e kom prel.svar obduktion. Man inväntar analyssvar enligt pressmeddelande, lär ha varit bl.a toxikologisk rapport, slutsvar från NFC gällande spårsäkring och analyser. BP undersökning var gjord.
Dator och mobil kom de in i. Usb lär inte ha varit nåt bekymmer.
Pressmeddelande, som ger kort beskrivning att det finns ett brev och två misstänkta döda gärningspersoner, var den 19 januari.
Inledande mening beskriver att Hanna ville dö och döda sina barn likaväl som Oskar:
"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv"

Inledningen är opersonlig ("till den det berör") och polis valde att även kalla det slash förklaringsbrev. Det verkar med andra ord inte riktat till anhöriga, så de kan ha fått nåt annat då det är välorganiserat.
Gällande brevets maskning kan det även beröra gärningsförlopp - nåt som inte kommer delges.

Med tanke på hur noggranna paret var är det väl inte omöjligt att de även beskrivit hur de tänkt gå till väga gällande självmord? Tabletterna verkar snarare ämnade åt föräldrarna än barnen.

Med tanke på läkemedel som nämns (lugnande på pressträffen, sömnmedel ses bland allt maskat i FUP) är det rimligt att man ganska snabbt fann nån sorts burkar, förpackningar och/eller kartor då utredare från grova brott och krim.tekniker anlände.

Om nu Hanna slukat tabletter efter att de mördat barnen, misslyckat su-försök, så antar jag att hon var helt desperat. Har svårt att se henne vilja leva vidare - i huvudsak för att barnen är kvävda och strypta, dels beroende på beslut för länge sen och hur mycket de efterlämnat, det är flera månaders tidsperspektiv som uppges. Moas diagnos kan sammmanfalla.

Oavsett maskat material så skrivs det konstant om Hannas behov av upprättelse, att hon kan förtalas via förunderökningens resultat dvs båda misstänkta för att ha dödat sina döttrar.
Det jag inte begiper är vad hon ska ha upprättelse för när hon planerat barnamorden?
Det vore som att se både Möller och Fossmo i behov av upprättelse som ickemördare.

Vad jag heller inte begriper är misstron gällande hela förundersökningen när det kommer just till Hanna men inte Oskar.
Hon kan ha varit lika aktiv i mördandet som sin man - men av hänsyn till anhöriga och barnen kommer man inte delge gärningsförlopp eller vem som dödat vem vilket är fullt begripligt relaterat till lagen.

I det här fallet har man sen delgett betydligt mer än de både behöver och vanligtvis gör vid nedlagda Fu. Varför i hela friden älta detta så evinnerligt, det-är-nåt-som-skaver, och till och med förtala O.s anhöriga och i förlängningen diskutera rättsröta - att de har makt och betvingat Hannas anhöriga, polis och involverade jurister.

Detta är att konspirera snarare än att ha grund för misstankar. Det är ingen sund misstro överhuvudtaget som vissa kallar det i klass med att kritiskt granska.
Det finns ingen här som kommit med minsta sak som har bäring gällande de argumenten.
Det är ren gungfly.
Senast redigerad av develi 2019-03-27 kl. 11:45.
Citera
2019-03-27, 12:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Solglittret har trollat sönder hela denna tråd med insinuationer, en hittepåtitel för att framstå som expertobducent som kan allt om forensiska bevis och med personlig koppling och inflytande nog att få den ickeexisterande åklagaren i fallet att ringa upp och berätta om information som aldrig offentliggjorts. Sedan dessa obekräftade rövarhistorier om hotfulla eller faktafulla buntar av PM.

Det har förekommit PM som varit uppenbara falsarier där det relaterats till kontakter med arbetskamrater och andra i offrens närhet.

Det har även varit ett oreserverat hyllande av andra uppenbara troll som Rockkungen, bara trollen har stämt in i kören som har sjungit ut sina anklagelser mot pappan. Då har det applåderats och hyllats oreserverat. Oavsett om anklagelserna har handlat om förfalskade läkarintyg, misshandel, spelskulder, svarta mössor eller försäkringsbedrägerier så har applåderna rungat. Allt som har kunnat användas i agendan att fria mamman har förgyllts och lyfts fram till allmän beskådan.

Att man sen har mage att försöka framställa sig som offer och förföljda i sin kamp för sanning och rättvisa när polisutredningen visar att man hade fullständigt fel är bara ytterligare en strategi i det man har hållit på med i över ett år. Att få tråden att ensidigt handla om bara den ena av förövarna och flytta bort fokus från hur det kan vara möjligt att föräldrar landar i ett så märkligt beslut. Tillsammans och i samförstånd.
Vid granskning av vad denna skrivit om (fetat) så är det rena konspirationerna om förfalskade intyg till skolan inhämtade i Tyskland samt försäkringsbedrägeri.
Det var inte ens vanliga läkarintyg gällande barnens diagnos (som hårt förnekades) utan alternativmedicinska sådana. Även missan konspirerade om det samma.
Bland många andra långsökta analyser som du nämner - mössor som ger en gradskala gällande Asperger och andra stolligheter, friskförklara Agnes via att ha sett henne läsa en bok i drygt 40 minuter.
Rent bedrövlig läsning som tycks rinna genom fingrarna då det är fortsatt hänvisning gällande trovärdighet och beundran.
Jag finner det intressant att man silar mygg men sväljer kameler. Men förundersökningen gjord av flertal erfarna professioner kan man inte lita på. Då hänvisas det snarare till statistik som mer trovärdigt för att peka ut Oskar och som sagt anklagar hans anhöriga utan reservation om vad det innebär i förlängningen...
Citera
2019-03-27, 12:10
Medlem
LSdalmiaks avatar
Är FUP släppt osv? Omöjligt att gå igenom 1800 sidor och leta runt känns det som.

Kan inte mods posta eventuell FUP osv i första inlägg för oss som inte varit med i tråden hela tiden?
Citera
2019-03-27, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har funderat på det dokumentet som polisen nämnde i förbifarten att det var mest praktisk information till anhöriga.
Möjligheten finns att det är det handskrivna avskedsbrev till anhöriga där de förklarar på ett mer personligt sätt samt hur de vill att begravningen skall gå till mm
Dokument "Praktisk information" låter (för min del) mer som i klass med vita arkivet vilket då riktar sig kring praktiska göromål om hur man vill ha det gällande begravning osv.
http://fonusost.se/wp-content/uploads/2015/10/va_blankett_2013_31maj.pdf

Nån maskning lär väl vara usb vilket jag då tror att det står typ usb-sticka i första maskningen:
"På matbordet i vardagsrummet låg att antal dokument samt [maskat] prydligt utlagda."
Det är dock ett längre maskat parti sist i inledande stycket så det är svårt att sia vad den kan röra sig om?

Om det finns information specifikt riktad till anhöriga (vilket jag tror med tanke på hur välorganiserat det är, känns långsökt att hoppa över dem) så berör det kanske ett mer personligt och emotionellt plan? Nåt om att försöka förklara hur det kunde sluta så fruktansvärt illa, vilja få dem att förstå. Alltså mer som ett avskedsbrev som vid suicid.
Att de isf vill förmedla att det är övervägt länge, att det är för dem ett icke irrationellt och dåligt övervägt beslut och att det är just gemensamt så att det ska eliminera tvivel?
Att jag sen tror att de är i djup depression gör att jag tänker en fet parentes kring "icke irrationellt beslut" med tanke på svart syn på aktuell tillvaro och framtid samt önskan om dö vilket inkluderar barnen.
Det är givetvis ett vansinnigt beslut och skevt tänk.

När det kommer till usb enligt artikelns text så återkommer detta med lång planering:
"När poliser från grova brott i Lund kom till villan, hittade de bland annat ett testamente, ett usb-minne och sammantaget tydde fynden på att allt var planerat sedan en lång tid tillbaka."

Gällande det där avskedsbrevet jag la i tråden om självmordspaktsdamerna som var positiva till eutanasi i Australien så var det en väldig förklaring kring hur välgenomtänkt det var. Det är givetvis helt individuellt men gemensam komponent är välorganiserat; att efterlämna noggranna förklaringar; ; att de var så överens.
Senast redigerad av develi 2019-03-27 kl. 13:50.
Citera
2019-03-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag blev förhörd av polisen. Men kontaktade dom själv.Polisen hade sin egen bestämda uppfattning tror jag inom nån vecka. Oskar styrde och polisen godtog allt. Eftersom polisen inte kan skryta med nån videoklipp där Hanna säger att hon är med på det så anar jag och nästan vet att det var Oskar som fixade allt papper som lämnades efter. Eftersom dom pappren är slarviga så var han mycket dålig och ordnade dom säkert antingen inom några dagar el timmar.
Jo Moa ville kanske säga nånting. Hon ville prata.

Ja, som högst. Scheeles inlägg om att H fick hjälp av O att dö kom inom en vecka. (Jag antar att hens källa finns inom polisen.)

Vad är det som gör polisen så tvärsäker även om H bragds om livet och även om hon antagligen inte var involverad i att döda barnen? Pappren som låg så fint bordet? Ett mejl i pekdatorn som man kom in i? Något mer? Att hon hade en hög dos av lugnande i kroppen?

Hur förklarar polisen den långa planeringstiden? Hur förklarar polisen den långa planeringstiden och samtidig det som gör att man kan tro att det hela inte var väl planerad? Finns det saker som ger stöd att H inte visste vad som skulle hända? Anmälde hon sig till någon kurs timmar innan allt var slut?

Klart finns det inget mer personligt brev till anhöriga. Avskeds/förklaringsbrev är det som finns. Absolut ingen indikation att det finns något mer.
Citera
2019-03-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ja, som högst. Scheeles inlägg om att H fick hjälp av O att dö kom inom en vecka. (Jag antar att hens källa finns inom polisen.)

Vad är det som gör polisen så tvärsäker även om H bragds om livet och även om hon antagligen inte var involverad i att döda barnen? Pappren som låg så fint bordet? Ett mejl i pekdatorn som man kom in i? Något mer? Att hon hade en hög dos av lugnande i kroppen?

Hur förklarar polisen den långa planeringstiden? Hur förklarar polisen den långa planeringstiden och samtidig det som gör att man kan tro att det hela inte var väl planerad? Finns det saker som ger stöd att H inte visste vad som skulle hända? Anmälde hon sig till någon kurs timmar innan allt var slut?

Klart finns det inget mer personligt brev till anhöriga. Avskeds/förklaringsbrev är det som finns. Absolut ingen indikation att det finns något mer.

Lång planeringstid, och ändå så grovt våld som strypning till döds, även på barnens mamma.
Här sitter personer och skriver 9 resp 12 inlägg per dygn i tråden i syfte att måla upp bilden av Oskar som en hedersknyffel och göra Hanna till mördare. Ändå är det så få som accepterar det scenariet.

Detta mordfall diskuteras även på andra forum, och även där har folk svårt att tro att en mor skulle gå med på att strypmörda barnen och därefter be om att bli strypmördad själv.

Develi har skrivit en hel roman och försöker nu sälja in att Hanna skulle ha försökt ta livet av sig med tabletter först och att Oskar skulle ha gått och väntat i huset i flera timmar, med de döttrar han mördat liggandes i sina sänger, för att se om Hanna skulle stryka med av tabletterna. Och när hon inte gjorde det, skulle hon ha bett om att bli strypmördad, och då gjorde den här altruistiske godhjärtade Oskar henne till viljes och ströp henne och bäddade ner henne i parets dubbelsäng.
Det är ingen som köper det scenariet.
Ni får nog öka antalet inlägg per dygn, då kanske ni får över tvivlarna. Och även bevaka övriga forum där morden diskuteras.
Citera
2019-03-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Lång planeringstid, och ändå så grovt våld som strypning till döds, även på barnens mamma.
Här sitter personer och skriver 9 resp 12 inlägg per dygn i tråden i syfte att måla upp bilden av Oskar som en hedersknyffel och göra Hanna till mördare. Ändå är det så få som accepterar det scenariet.

Detta mordfall diskuteras även på andra forum, och även där har folk svårt att tro att en mor skulle gå med på att strypmörda barnen och därefter be om att bli strypmördad själv.

Develi har skrivit en hel roman och försöker nu sälja in att Hanna skulle ha försökt ta livet av sig med tabletter först och att Oskar skulle ha gått och väntat i huset i flera timmar, med de döttrar han mördat liggandes i sina sänger, för att se om Hanna skulle stryka med av tabletterna. Och när hon inte gjorde det, skulle hon ha bett om att bli strypmördad, och då gjorde den här altruistiske godhjärtade Oskar henne till viljes och ströp henne och bäddade ner henne i parets dubbelsäng.
Ni får nog öka antalet inlägg per dygn, då kanske ni får över tvivlarna. Och även bevaka övriga forum där morden diskuteras.

Jo, uppenbarligen finns det några som envist hävdar att det är så. Men jag själv tillhör definitivt inte den skaran. Det scenariet är inte sannolikt för fem öre.
Citera
2019-03-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Allt i det har fallet är osannolikt och ofattbar. Att H var med på det hela är osannolikt, men det betyder inte att det inte kan ha varit så. På något sätt osannolikt att polisen har fel i ett så uppmärksammat fall. Men inte omöjligt. Därför hade jag gärna visst mer. Särskild hur man kan förklara bakgrunden. Att ange som motiv en diagnos samt inte ha kunnat identifiera en utlösande faktor - det gör det ännu mer svårt att förstå något i det här fallet. Och på den punkten angående motiv är polisen inte trovärdig för mig. Det krävs mer.

Varför har H inte begått självmord själv? Hon vill kanske inte dö - trots allt - även om hon gemensamt planerade och undertecknade pappren 2 dagar innan. Hur kan polisen utesluta det?
Citera
2019-03-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Om inte Solglittret är välkommen här med sina alternativa teorier, så är hon hjärtligt välkommen till tråden där alternativa teorier till den av polisen etablerade sanningen kan diskuteras fritt.
Familjemordet i Bjärred
Nu förstår jag inte. Här är väl alla välkomna. Det är moderatorerna som bestämmer vilka som får vistas här. Inga andra. Missköter man säg och bryter mot regler blir man avstängd. That’s it!
Som min vän journalisten sa:Polisen har redovisat ca en procent av utredningen. Med den enda procenten avkrävs vi skeptiker komma fram med bevis för våra teorier. Det är ju omöjligt. Var i polisens redovisning kommer Agnes och Moas röster fram? Var finns deras lidande uttalat?
Svar: Ingenstans.
Polisens redovisning blir ett slags accepterande av två tyngda föräldrar med två sjuka barn.
Är det den hela sanna bilden som ska leva kvar?
Agnes och Moa togs bort av barmhärtighet?
Jag hoppas att många jobbar för att gräva fram en mer sann och rättvis bild.En bild av alla barns och ungdomars självklara rätt att leva sina egna liv . Att någon vågar ifrågasätta dessa diagnoser.
Ja, Hanna och Oskar kanske var överrens. Eller inte.
Svårt att avgöra med en procent tillgänglig.
Citera
2019-03-27, 18:14
Medlem
Memmajemmas avatar
Tror många i tråden är frustrerade över att det finns obesvarade frågor fortfarande, inga bilder på familjen, ingen släkting eller granne och nära vän som yttrat sig. Man vill veta VARFÖR. Hur kunde detta ske? Varför så lite information om döttrarna?

Denna frustration bidrar till pajkastningen i tråden. Förstår såklart att släkten vill ha insyn i vad som delges allmänheten. Men eftersom det är så begränsad information så bidrar det till att tråden lever vidare. Konspirationsteorierna flödar. Börjar mer likna en match där alla vill ha ”rätt”
Citera
2019-03-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Som min vän journalisten sa:Polisen har redovisat ca en procent av utredningen. Med den enda procenten avkrävs vi skeptiker komma fram med bevis för våra teorier. Det är ju omöjligt. Var i polisens redovisning kommer Agnes och Moas röster fram? Var finns deras lidande uttalat?
Polisens redovisning blir ett slags accepterande av två tyngda föräldrar med två sjuka barn.
Jag hoppas att många jobbar för att gräva fram en mer sann och rättvis bild.En bild av alla barns och ungdomars självklara rätt att leva sina egna liv . Att någon vågar ifrågasätta dessa diagnoser.

Precis. Det mycket jag inte förstår med den här utredningen, hur kan man nöja sig med en utredning på 100 sidor av 3 strypmord, varav 2 av offren är barn? Andra mordutredningar har 3000 sidor.
Jag förstår inte heller den här tråden, alla mordtrådar jag har läst har man varit engagerade och ivriga att finna sanningen och gräva vidare, och där flashdetektiverna brukar bidra. Var är de nu? Istället har vi en grupp som ihärdigt försöker glorifiera en trippelmördare genom att smutskasta ett av hans offer.
Citera
2019-03-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Nu förstår jag inte. Här är väl alla välkomna. Det är moderatorerna som bestämmer vilka som får vistas här. Inga andra. Missköter man säg och bryter mot regler blir man avstängd. That’s it!

Var i polisutredningen står det att morden skedde av barmhärtighet? Har du läst andra polisutredningar där man uttalar någons lidande och hur brukar man göra det? Polisen har 100% av utredningen och har talat om vilka som är misstänkta, varför tror du att du skulle komma fram till någon annan slutsats än dom som är experter inom området?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in