2019-03-08, 15:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Med andra ord så är du och Missan av samma åsikt. MEN, Den stora skillnaden är att du TROR inte att hon hade ME. Du är också öppen med att det KAN finnas en möjlighet att hon var sjuk eller drabbats av nåt annat.
Även om du inte TROR det just nu.
Därför har jag respekt för dej, dina inlägg, och hur du ser på detta.
Trotts att jag är övertygad om att hon var sjuk i ME - Absolut inte jättesjuk utan lite mer i början av sin sjukdom. Agnes var det nog värre med.

Missan däremot VET tydligen att tösen var helt frisk.
Sista gången hon träffade tösen, så var hon frisk, och hon VET tydligen att inget utvecklades under Maj, Juni, Juli, Augusti, trots att hon inte såg skymten av tösen.
Otroligt nog så reagerade inte heller dom olika lärarna som var tvugna att undervisa en fullt frisk flicka i sitt hem.
Nä du Missan....
Tack för respekten. Den värmer. Jag är väldigt ambivalent här. Jag kan tänka att föräldrarna blivit öppna inför vissa symptom, efter Agnes ME-diagnos och hennes mående, att de blivit hyperkänsliga och därför varit öppna med att även Moa hade ME. Hon kanske hade ME. Vad vet jag? Men om Moa kanske hade lite diffusa symptom på trötthet etc, så kan läkarna också varit ganska snabba att skriva ut intyg om den vältalige Oskar velat ha ett sådant intyg för att få hemundervisning? Eller är ju ute och cyklar fullständigt?

När jag läser i efterhand det jag skriver så ser jag att jag verkar ha skitsvårt att verbalisera vad jag vill ha sagt. Men hoppas det går fram ändå.
Citera
2019-03-08, 16:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag kan tänka mig fruktansvärda scenarion i ett hem där barnen är sjuka och de vuxna har gett upp. Eftersom föräldrarna börjat tänka tanken på familjeutplåning redan under hösten är jag säker på att de två personer i detta hem som hade det värst var barnen. Föräldrarnas lidande och stress och eventuella depressioner har jag svårt att jobba upp någon större empati för utifrån det vi vet i nuläget. Jag håller med dig om att barmhärtighetsmord handlar om att befria någon från en utdragen och plågsam dödskamp. Att mörda två barn på grund av ME har inget med barmhärtighet att göra.

Nej, det stämmer nog, såvitt känt. Att döda dessa två är en fråga om att ”rädda” från föreställd vanfostran och relativt lidande. Inte att förkorta dödsångest.

Det är inadekvat problemlösning, strikt sett.

Sen kan det finnas aspekter på det som förändrar lite, särskilt om mamman bryter ihop fullständigt samtidigt som barnen plågas påtagligt. Men likafullt.

Därtill får man väl hålla öppet för bedömningar som paret gjort vad gäller deras förmåga att hålla sig kvar i livet var och en av dem, jag tänker på mamman främst.

Men likafullt.
Citera
2019-03-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej, det stämmer nog, såvitt känt. Att döda dessa två är en fråga om att ”rädda” från föreställd vanfostran och relativt lidande. Inte att förkorta dödsångest.

Sen kan det finnas aspekter på det som förändrar lite, särskilt om mamman bryter ihop fullständigt samtidigt som barnen plågas påtagligt. Men likafullt.

Därtill får man väl hålla öppet för bedömningar som paret gjort vad gäller deras förmåga att hålla sig kvar i livet var och en av dem, jag tänker på mamman främst.

Men likafullt.

Ja, moderns mående är en vit fläck.
Citera
2019-03-08, 16:13
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig fruktansvärda scenarion i ett hem där barnen är sjuka och de vuxna har gett upp. Eftersom föräldrarna börjat tänka tanken på familjeutplåning redan under hösten är jag säker på att de två personer i detta hem som hade det värst var barnen. Föräldrarnas lidande och stress och eventuella depressioner har jag svårt att jobba upp någon större empati för utifrån det vi vet i nuläget. Jag håller med dig om att barmhärtighetsmord handlar om att befria någon från en utdragen och plågsam dödskamp. Att mörda två barn på grund av ME har inget med barmhärtighet att göra.

Allt kan vara förståeligt och det finns säkert fler liknande fall som i England MEN fortfarande finns det inget fall som Bjärred. TVÅ föräldrar i den övre medelklassen som planerar att döda sina halvvuxna döttrar. För vilken sjukdom som helst.
Citera
2019-03-08, 16:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Allt kan vara förståeligt och det finns säkert fler liknande fall som i England MEN fortfarande finns det inget fall som Bjärred. TVÅ föräldrar i den övre medelklassen som planerar att döda sina halvvuxna döttrar. För vilken sjukdom som helst.
Det är en jävla tur att det är väldigt få föräldrar som ser så dystert på framtiden med sjuka barn, och som dessutom är så otroligt handlingskraftiga och inte har nån överlevnadsinstinkt. Undrar vad Moa och Agnes sagt om de fått välja sin egen väg vad gäller att leva eller dö...
Citera
2019-03-08, 16:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Men likafullt.

Jag tror det fanns inslag av ”barmhärtighet” i föräldrarnas föreställningsvärld, men inte av den anledningen att barnen skulle vara döende.
Citera
2019-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Med andra ord så är du och Missan av samma åsikt. MEN, Den stora skillnaden är att du TROR inte att hon hade ME. Du är också öppen med att det KAN finnas en möjlighet att hon var sjuk eller drabbats av nåt annat.
Även om du inte TROR det just nu.
Därför har jag respekt för dej, dina inlägg, och hur du ser på detta.
Trots att jag är övertygad om att hon var sjuk i ME - Absolut inte jättesjuk utan lite mer i början av sin sjukdom. Agnes var det nog värre med.

Missan däremot VET tydligen att tösen var helt frisk.
Sista gången hon träffade tösen, så var hon frisk, och hon VET tydligen att inget utvecklades under Maj, Juni, Juli, Augusti, trots att hon inte såg skymten av tösen.
Otroligt nog så reagerade inte heller dom olika lärarna som var tvugna att undervisa en fullt frisk flicka i sitt hem.
Nä du Missan....

Om man har känt en person i några år och träffat den regelbundet så bildar man sig en väldigt klar bild av hur den personen är. Man märker om personen mår dåligt eller till och med är orolig eller ledsen.
Du gillar helt enkelt inte Missans iakttagelseförmåga eftersom den inte stämmer överens med vad du tror. Du väljer dessutom vad du ska tro på.
Citera
2019-03-08, 16:23
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ja, moderns mående är en vit fläck.

Mamman mådde väl alla tiders fram tills dess hon blev mördad. Precis - alla tiders. Inget annat har angetts, återgetts eller berättats.
Citera
2019-03-08, 16:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det fanns inslag av ”barmhärtighet” i föräldrarnas föreställningsvärld, men inte av den anledningen att barnen skulle vara döende.
Tror du? Det tror inte jag. Om man nu får tro pressträffen. Här handlar det om att de inte hade nån livskvalitet pga barnens sjukdom. De sa inte något om att man tyckte synd om barnen som skulle leva med sjukdomen. Eller kan man kanske tolka det på samma sätt?
Citera
2019-03-08, 16:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Mamman mådde väl alla tiders fram tills dess hon blev mördad. Precis - alla tiders. Inget annat har angetts, återgetts eller berättats.

Kan man må alla tiders med ett monster till man?
Citera
2019-03-08, 16:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Tror du? Det tror inte jag. Om man nu får tro pressträffen. Här handlar det om att de inte hade nån livskvalitet pga barnens sjukdom. De sa inte något om att man tyckte synd om barnen som skulle leva med sjukdomen. Eller kan man kanske tolka det på samma sätt?

”Inte för någon av oss” tolkar jag som att det är inkluderat barnen.( ja det var fel att mörda barnen)
Citera
2019-03-08, 16:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan man må alla tiders med ett monster till man?
Som jag förstått det älskade hon sin man. VI tycker ju han var ett monster som klarade av att döda sina barn. Men jag tror de här två var sig själva nog. De gick in i en sjuk symbios. Verkade inte släppa in nån annan. Men det är min tolkning, och den behöver ju inte vara rätt. Jag tror deras kärlek var otroligt stark. Så stark att de klarade att göra denna sak gemensam. Sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in