2019-02-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag håller med dig; jag skulle tycker också att kartläggningen av mekanismerna är viktig! Att fördöma föräldrarna kommer jag nog inte kunna sluta med. De var som det verkar på jakt efter bot eller bättring, men det utesluter på intet sätt att söka hjälp samtidigt, när det blev övermäktigt, eller vad det nu var som triggade mord och självmord. De var välutbildade, hade ordning på bostad, jobb, ekonomi, fått hjälp så att barnen fick undervisning hemma. Den totala kraschen är inte förutsägbar, ingen anade omfattningen. Det stämmer inte med vad man tycker sig kunna förvänta alls av två människor som omgivningen har uppfattat dem .
Att fördöma skolan, vården, anhöriga, vänner är inte särskilt meningsfullt i det här fallet. Men vilka lärdomar man kan dra, större krav på att föräldrar ska erbjudas hjälp, och tackar de nej, ändå tvingas utredas och ha kontinuerliga kontakter med olika instanser, även om de inte vill, ser jag som en möjlig och nödvändig väg att i varje fall försöka förhindra att det ska kunna hända igen.

Jag är adoptivförälder och den utredningen för att få bli det är inte helt utan integritetskonflikter. Den jämförelsen kommer jag troligtvis att få nedtryckt i halsen, men det är ju inte för min skull utan för barnets, som man strävar efter att skydda.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns inget stöd för att föräldrarna hade en sådan attityd som det du kursiverat. Det finns heller inget stöd för att anställda vid LU och skatteverket såg syner utan att de larmades till resp. personalvård.
Hade föräldrarna däremot haft en form av avsatt och psykoterapeutiskt utbildad stödperson knuten till vården av deras barn för samtal kring deras upplevelse och situation så kan man ana att det hade kunnat påverka positivt. Resp. statlig myndighet kunde haft hand om den biten också, om det fallit på deras lott.

Det borde inte komma som en överraskning för vården att det är groteskt påfrestande för föräldrar att ha ME-sjuka barn, och skapar psykologiska påfrestningar av allehanda men ändå förutsägbara slag. Och sådan kunskap kan ju då bäst ackumuleras hos vårdgivaren för att inte varje nytt föräldrapar ska behöva börja från Dantes åttonde krets i inferno och blint arbeta sig upp därifrån själva.

Men det är ju bara som jag tycker.

Det ska obligatoriskt erbjudas psykiatriskt stöd, inte gå att tacka nej till det stödet utan att i varje fall en orosanmälan görs.

Tycker jag.
Citera
2019-02-04, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Skon klämmer precis i det som Fallskärmjägare skriver. Det var inte barnens ME-sjukdom eller hur framtiden skulle bli för barnen som var problemet. Även om avskeds/förklaringsbrevet innerhåller den uppgiften. Det var något annat som gjorde att alla är döda idag.

Ja, jag hävdar att de stora studier som finns för ME-sjuka barn i As och Ms ålder, statistiskt innehåller data som talar för att det finns goda förutsättningar för att de ME-sjuka barnen framöver ska leva gott liv - "ett liv i egentlig mening". Vissa studier har 80% av barnen ett fullt normalt liv som unga vuxna, i andra studier något lägre procentandel. Det borde räcka rätt långt för att inte tappa sugen och ge upp som förälder. Därför klämmer skon någon annanstans.
Vad du inte begriper - samtidigt som du gärna drar fram din tvivelaktiga läkarroll för att framstå som expert - är att sjuka barn är i centrum.

Hur gärna du än ska friskförklara. Sjuka barn ger oroliga föräldrar och det är uppenbart att brevet sammanfaller med det bl.a rektorn beskriver:
En familj i djup kris och det är en familj med sjuka barn.

OAVSETT om det finns studier att friska barn har en bättre prognos så är det UPPENBART att dessa föräldrar inte såg det så via sin TOLKNING av tillvaron, sina barn och aktuell situation samt framtid.

DU försöker applicera din syn på föräldrarna och det är dömt att misslyckas.
Det är en massa saker de BORDE ha begripit, gjort och tagit till sig vilket är väldigt lätt att tycka om man ignorerar faktorer kring föräldrarna och deras aktuella situation.

Skon klämmer konstant för du verkar ha satt en storlek 36 på huvudet och snöat inne i att det ska vara nåt förbannat mystiskt, nåt dolt, nåt som döljs och det bottnar i att du bestämt dig för att Oskar är förövaren.

Du har en förkärlek att prata i sönderryckta brottstycken och förfasas och dramatisera så hur vore det om du för en gång skull beskrev din teori i en helhetsbild?

Att snacka om att de drev fram diagnoser, att det nog är förvanskade dokument och det är framdriven hemundervisning säger NADA om det inte finns en helhetsbild från det att Agnes insjuknade till aktuellt mord:

För att det syvende och sist handlar om en sannolikhetsbedömning och denna sker via att det ska vara en logisk röd tråd; en sammanhängande bild som är trovärdig.

På den punkten har du fallerat totalt hittills för du pratar i stödord, lösryckta delar, rumphugget och upprepade mantran - men aldrig sammansatt bild; aldrig ett logiskt orsakssammanhang.
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 20:41.
Citera
2019-02-04, 20:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det märktes. Hur hon sa hans namn, hur hon berättade om hur Oskar hade kommit in på Musikhögskolan som 16 åring. När hon berättade om allt detta så märktes det. Svårt att beskriva men för mig var det klart att hon alltid litade på honom. Hanna var snäll. Hon var 48 år när hon dog. Lite naivt snäll var hon. Nästan barnsligt naiv. Hon hade precis gått ut med Moa när hon plötsligt stannade till i trädgården och frågade om B Dylans Nobelpris. Jag blev förvånad över hennes osäkerhet. Hon ville höra min åsikt. Jag är ingen expert på B Dylans musik el texter .Oskar skulle aldrig ställa såna frågor.
Hon tog verkligen mod till sig för att ställa den frågan. Hon tvekade. Så osäker kunde hon vara. Jag visste att dom var jurister. Duktiga på sina arbeten men samtidigt så vet inte vad, osäker i annat än sina yrken? Kanske. Jag vet inte. Man förväntar sig inte av en höguppsatt jurist en så nästan naivt barnslig snällhet
Hon skulle med andra ord inte ifrågasätta om O kom viftandes med ett dokument som erfordrade hennes snabba underskrift, innan det skickades i väg - eller uttryckt på annat sätt: O visste precis var han hade henne och kunde utgående från hennes reaktionsmönster mm dirigera det mesta; både betr. avd. sjukdomar och vad gäller rent administrativa åtaganden.

Rent allmänt kan också sägas att en tillitsfull människa är mer lättmanipulerad än en som alltid tvingas utgå från att makan/maken inte har rent mjöl i påsen.
Citera
2019-02-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du inte begriper - samtidigt som du gärna drar fram din tvivelaktiga läkarroll för att framstå som expert - är att sjuka barn är i centrum.

Hur gärna du än ska friskförklara. Sjuka barn ger oroliga föräldrar och det är uppenbart att brevet sammanfaller med det bl.a rektorn beskriver:

OAVSETT om det finns studier att friska barn har en bättre prognos så är det UPPENBART att dessa föräldrar inte såg det så via sin TOLKNING av tillvaron, sina barn och aktuell situation samt framtid.

Det är en massa saker de BORDE ha begripit, gjort och tagit till sig vilket är väldigt lätt att tycka om man ignorerar faktorer kring föräldrarna och deras aktuella situation.

Skon klämmer konstant för du verkar ha satt en storlek 36 på huvudet och snöat inne i att det ska vara nåt förbannat mystiskt, nåt dolt, nåt som döljs och det bottnar i att du bestämt dig för att Oskar är förövaren.

Du har en förkärlek att prata i sönderryckta brottstycken och förfasas och dramatisera så hur vore det om du för en gång skull beskrev din teori i en helhetsbild?

Att snacka om att de drev fram diagnoser, att det nog är förvanskade dokument och det är framdriven hemundervisning säger NADA om det inte finns en helhetsbild från det att Agnes insjuknade till aktuellt mord:

För att det syvende och sist handlar om en sannolikhetsbedömning och denna sker via att det ska vara en logisk röd tråd; en sammanhängande bild som är trovärdig.

På den punkten har du fallerat totalt hittills för du pratar i stödord, lösryckta delar, rumphugget och upprepade mantran - men aldrig sammansatt bild; aldrig ett logiskt orsakssammanhang.

Jag vill nog ändå hävda att jag är lika nära, nej närmare, svaret än den som skyller på barnen eller läkarvården. Hemundervisningen var viktig bara för att det var undervisning hemma. Fyllde inget annat syfte. Det existerar ingen röd tråd i ditt resonemang heller trots att du ständigt letar parallella fall. Ska vi börja med att göra en sannolikhetsbedömning om vem som mördade alla? Sen letar vi motiv.
Citera
2019-02-04, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon skulle med andra ord inte ifrågasätta om O kom viftandes med ett dokument som erfordrade hennes snabba underskrift, innan det skickades i väg - eller uttryckt på annat sätt: O visste precis var han hade henne och kunde utgående från hennes reaktionsmönster mm dirigera det mesta; både betr. avd. sjukdomar och vad gäller rent administrativa åtaganden.

Rent allmänt kan också sägas att en tillitsfull människa är mer lättmanipulerad än en som alltid tvingas utgå från att makan/maken inte har rent mjöl i påsen.

Jag förvånas över att man kan dra så stora slutsatser utifrån så knapphändig subjektiv information och betrakta den som någon slags fakta. Jag skulle med lätthet kunna få ihop 4-5 andra för mig mer trovärdiga historier, utifrån given information. Men vad skulle meningen med det vara?
Citera
2019-02-04, 21:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag förvånas över att man kan dra så stora slutsatser utifrån så knapphändig subjektiv information och betrakta den som någon slags fakta. Jag skulle med lätthet kunna få ihop 4-5 andra för mig mer trovärdiga historier, utifrån given information. Men vad skulle meningen med det vara?
Vad är det för mening med "given information" om den inte skulle kunna leda till några slutsatser; slutsatser som sedan kan prövas genom att också införa de fakta som finns att tillgå?
Citera
2019-02-04, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag vill nog ändå hävda att jag är lika nära, nej närmare, svaret än den som skyller på barnen eller läkarvården. Hemundervisningen var viktig bara för att det var undervisning hemma. Fyllde inget annat syfte. Det existerar ingen röd tråd i ditt resonemang heller trots att du ständigt letar parallella fall. Ska vi börja med att göra en sannolikhetsbedömning om vem som mördade alla? Sen letar vi motiv.
Den här debatten - som pågått över ett år för flertal - ser ut så här:

Be en asperger beskriva en skog. Denna kommer att beskriva varje träd i detalj såsom denna likt varje person subjektivt ser på tillvaron. Det ältas allt i från bark till frön.

Det framkommer aldrig bilden av en skog som är helheten.

Sen kan vi krydda det hela med en mer narcissistisk aspekt: drama, förfasan, överdrifter. Prussiluskan på kafferep som snabbt tar fram luktsaltet och gråter bittra tårar för allt är så orättvist. Allt är så personligt - ett angrepp.

Fortsättningsvis kan vi dra in en bitter jävel som sitter ensam på sin kammare och ältar. Som tolkar världen utifrån sina subjektiva trångsynthet via sina trauman och så har vi bror paranoia som dyker upp med jämna mellanrum. Hans enda polare via datorn är herr misstro som anser att hela rättssystemet är korrupt.

Ingen lyckas komma fram till nåt logisk för det är sönderryckta delar som ältas är sensmoralen och om man påstår vissa saker ska det kunna förankras på ett logiskt sätt:

Man påstår att Oskar ensam är förövaren, man påstår föräldrarna drivit fram hemundervisningen, man säger att läkarintygen inte stämmer, att barnen är friska som nötkärnor och man påstår att det sen långt innan 2015 då Agnes fick diagnos (dvs symtom) är ett tecken på det som skedde:
Familicide.

Orsakssammanhang och logisk tråd efterlyses.

Det gäller nämligen vartenda område in real life om det så kommer till trovärdighet på golvet upp i rättsinstanserna och en sväng in i forskningen.

Jag drog på mig en svart mössa som tänkarhatt gällande debattanalys så gnäll inte på mig som nåt offer om det inte faller dig på läppen.
Senast redigerad av develi 2019-02-04 kl. 21:17.
Citera
2019-02-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Sannolikheten för hela tragedin är så liten så den har inte hänt. Om man nu ska börja i den änden.
Citera
2019-02-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej. Jag håller med om att det finns okunniga och okänsliga läkare men nej, det ger inte någon rätt till ett sådant beslut. Nu tror inte jag att du verkligen menar det utan är upprörd, men jag tycker ändå att det behöver sägas.
Det innebär dock inte att det är ok att fara med osanning om flickornas diagnos som några här i tråden gör. Det gör det svårare för de som har sjukdomen och lever idag och man ska låta bli att göra det svårt för sjuka människor.

Nu är det ju knappast läkarna som gjort fel i diagnosticeringen, de måste förlita sig på vad patienten säger när det gäller ME. Det finns inga biologiska bevis för sjukdomen. Den finns, men om en förälder har MBP så kan även läkare bli förda bakom ljuset av en enveten, övertygande förälder. Finns exempel på hur MBP-föräldern reser iväg med den sjuke för bot, exakt som herr O gjorde, om ryktena är sanna. Många rykten i sving som sagt. Var han i Tyskland för att leta bot är det sannerligen ett led i den sjuka hantering han uppvisade för döttrarna, där det omöjliga görs möjligt. En blir sjuk, sen en till, i samma ålder ungefär och det är inte som cancer eller andra påvisbara sjukdomar. Det är en relativt svår utväg för en kontrollfreak, men ändå, fullt genomförbar. Sen blir fadern ändå inte nöjd! Alla måste dö. Varför då? O drog med sig hela familjen i sina avvikande föreställningar och uppfattningar. Jag tror att han hade en klase problem och vanföreställningar. Modern drogs med. Hon litade på att mannen var sanningsenlig när han var i kontakt med vården.

Vilken av föräldrarna tog med sig barnen till vården?
Citera
2019-02-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Delar den uppfattningen att O var den som styrde och drev på och H följde. Han kanske fått ett nattsvart besked som han meddelade H, lätt bearbetat. Kanske en förfalskning av någon utlåtande cirkulerat inom hemmet för att få med sig H på planerna? Kanske motivet var att sprida skam, till den som fött barnen?
Citera
2019-02-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Du har aldrig hört talas om MbP? Allt kan man inte lita på, inte ens vad en förälder påstår. Just det som skolan sa. Barn är i sina föräldrars våld, vare sig de vill eller inte. En del föräldrar brukar milt våld, medan en promille kan mörda. För ett barn i en sjuk miljö är det svårt att veta hur en sund miljö ser ut, men flickorna kände till sina rättigheter. Det kom ut små pustar av liv på nätet, det som O inte hann radera. Han var en sjuk, galen, vidrig mördare som bevisligen lurade sin släkt, skolan, barnen, sin arbetsgivare, sina kollegor. Varför skulle han inte kunnat lura sjukvården då?
Citera
2019-02-04, 21:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Delar den uppfattningen att O var den som styrde och drev på och H följde. Han kanske fått ett nattsvart besked som han meddelade H, lätt bearbetat. Kanske en förfalskning av någon utlåtande cirkulerat inom hemmet för att få med sig H på planerna? Kanske motivet var att sprida skam, till den som fött barnen?
Ja, här kan finnas flera förklaringsmodeller; allt från manipulering i flera steg - fram till den sista överrumplingsattacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in