2019-01-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Eftersom föräldrarna mördat sina barn är det uppenbart att problemen i familjen låg hos föräldrarna och inte hos barnen.
Att två barn i samma familj får en ME diagnos och tvingas till hemundervisning är mycket osannolikt även om det är fullt möjligt.
När man nu vet att föräldrarna var kapabla till att mörda sina barn, då ligger det nära till hands att misstänka att det finns något annat som ligger bakom diagnoserna och hemundervisningen.
Vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna, sa rektorn initialt.
Var det någon som lyssnade på flickorna?

Alternativ fakta! Återge vad rektorn sa i sin helhet.
Citera
2019-01-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vart vill Armstark komma?

Du har själv en luftvärmepump. Anta som utgångsläge att den är igång och temperaturen är inställd på normal rumstemperatur.

1. Vad händer med elförbrukningen om nu luftvärmepumpen slås av?

2. Vad händer med elförbrukningen om du samtidigt sänker termstaten/termostaterna till minimum?

3. Vad händer med elförbrukningen när rummet har nått den temperatur du ställt in?

4. Är elförbrukningen lägre, högre eller oförändrad med avslagen luftvärmepump och sänkt temperatur än vid utgångsläget?

Förklara varför man inte skulle kunna genomföra 1 + 2 - ta livet av sig - och få resultatet 3 + 4?
Citera
2019-01-19, 22:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har själv en luftvärmepump. Anta som utgångsläge att den är igång och temperaturen är inställd på normal rumstemperatur.

2. Vad händer med elförbrukningen om du samtidigt sänker termstaten/termostaterna till minimum?

3. Vad händer med elförbrukningen när rummet har nått den temperatur du ställt in?

4. Är elförbrukningen lägre, högre eller oförändrad med avslagen luftvärmepump och sänkt temperatur än vid utgångsläget?

Förklara varför man inte skulle kunna genomföra 1 + 2 - ta livet av sig - och få resultatet 3 + 4?

Allvarligt, vi har ju redan konstaterat alla dessa saker, vi är klara med grundkursen. Nu måste vi faktiskt gå vidare till den högre skolan. Hur löser vi mysteriet med Bjärredshuset där förbrukningen sjönk markant den 6:e för att återigen stiga den 7:e till ungefär samma nivå som det var innan sänkningen?
Om Magister Armstark kunde hjälpa mig med den kursen så är vi många som skulle bli glada.
Jag fattar inte varför denna sänkning var.

Edit den sista rebusen begriper jag inte ens
Citera
2019-01-19, 23:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tar det som en komplimang.

Jag trodde det var du som hade koll på allt.

Det fanns sista tidpunkt för kontakter med omgivningen. Var det 5/1? Tfn o. a.

Det verkar ju som att de ändå hade ganska regelbundna kontakter med folk och söktes väl utan svar redan den 6/1, var det inte så? Eller 7/1.

Men är han kinkig och önskar sig bårhustemperaturer medan han själv är i livet så får han väl då ha närmare ett dygns framförhållning.

Så så sett så lutar det väl åt att han satte ner och sen satte igång. Och kanske testade nedkylningseffekten för en viss inställning över juldagarna först.

Snarare än något annat.

Inte skrev han på sitt keynote-föredrag heller.

Har vi kommit framtill att det var bårhustemperatur de ville ha?
Citera
2019-01-19, 23:13
Medlem
Citat:

Den ökar eftersom luftvärmepumpen sparar energi.

2. Vad händer med elförbrukningen om du samtidigt sänker termstaten/termostaterna till minimum? Den sjunker.

Den ökar.

Den är oförändrad eftersom den lägre temperaturens sänkta behov motverkas av att luftvärmepumpen som normalt sparar energi är avslagen.

Förklara varför man inte skulle kunna genomföra 1 + 2 - ta livet av sig - och få resultatet 3 + 4? Energiförbrukningen blir till slut oförändrad om man slår av luftvärmepumpen, sänker termostaten och tar livet av sig utan att röra ett enda reglage.

Citat:
Allvarligt, vi har ju redan konstaterat alla dessa saker, vi är klara med grundkursen. Nu måste vi faktiskt gå vidare till den högre skolan. Hur löser vi mysteriet med Bjärredshuset där förbrukningen sjönk markant den 6:e för att återigen stiga den 7:e till ungefär samma nivå som det var innan sänkningen?
Om Magister Armstark kunde hjälpa mig med den kursen så är vi många som skulle bli glada.
Jag fattar inte varför denna sänkning var.

Edit den sista rebusen begriper jag inte ens

Sänkningen var för att det inte skulle lukta lik och förruttnelse i huset som föräldrarnas syskon ärvde.
Citera
2019-01-19, 23:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Mot vad skulle man isolera liken med täcken? På bårhus har dom ett lakan för att isolera så lite som möjligt, dom vill inte ha obehagliga lukter och förruttnelse. Det ville säkert inte O och H heller i huset som dom testamenterade till sina syskon. På nåt sätt förstår jag det samtidigt som jag inte är säker på att alla tänker så mycket på andra.
Det är många aspekter på saken. - Ungfär så här hänger det ihop:
http://www.bilddump.se/bilder/20190119230242-2.249.161.193.jpg
Citat:
Tack för informationen om försäkringar, hoppas att det inte är för mycket besvär. Men man kan konstatera att det inte finns något intresse från försäkringsbolag att påverka polisens utredning. De jobbar utifrån egna villkor och regler. Det är bra att rensa bort såna spekulationer från tråden.
Ja, håller med dig om att värmefrågan förefaller betydligt viktigare.
Citera
2019-01-19, 23:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Sänkningen var för att det inte skulle lukta lik och förruttnelse i huset som föräldrarnas syskon ärvde.
Omtänksamma in i det sista: Frös hellre än att riskera sanering och värdeminskning samt skrev tre olika dokument så att inga oklarheter skulle råda och de anhöriga behöva sväva i tvivelsmål om vad som hänt - och varför.

Det är visst bara behandlingsplanerna som ingen riktigt har lyckats greppa.
Citera
2019-01-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Omtänksamma in i det sista: Frös hellre än att riskera sanering och värdeminskning samt skrev tre olika dokument så att inga oklarheter skulle råda och de anhöriga behöva sväva i tvivelsmål om vad som hänt - och varför.

Det är visst bara behandlingsplanerna som ingen riktigt har lyckats greppa.

Det är paradoxerna som gör det så svårt att begripa. Två duktiga, högpresterande, hjälpsamma, omtänksamma och framgångsrika föräldrar stryper och kväver sina döttrar. Jag vill inte förstå det genom någon genväg eller floskel om ”ondska”. Jag vill förstå paradoxen.

Fryser man när man är död?
Citera
2019-01-19, 23:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Fick inte med hela ditt inlägg men du vet vad du har skrivit.

Jag hade kunnat köpa det argumentet om vi hade vetat vad som slagits av och vilken temperatur som önskades samt yttertemperaturen. Vi måste även veta vilken effekt luftvärmepumpen har.
Det är en otrolig slump skulle vilja säga en obefintlig slump att värmepumpens effekt motsvarar exakt de grader som man vill sänka innertemperaturen till.
Citera
2019-01-19, 23:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Har vi kommit framtill att det var bårhustemperatur de ville ha?

Jag ser ingen annan given rationalitet, då.

Eller kylskåpstemp.

Men så många förslag har jag ju inte fått...
Citera
2019-01-20, 00:02
Medlem
Citat:
Fick inte med hela ditt inlägg men du vet vad du har skrivit.

Jag hade kunnat köpa det argumentet om vi hade vetat vad som slagits av och vilken temperatur som önskades samt yttertemperaturen. Vi måste även veta vilken effekt luftvärmepumpen har.
Det är en otrolig slump skulle vilja säga en obefintlig slump att värmepumpens effekt motsvarar exakt de grader som man vill sänka innertemperaturen till.

Vi kan väl i alla fall enas om att energiförbrukningen går upp när termostaten/termostaterna slår på och elementen börjar värma igen när rummet blivit tillräckligt kallt, utan att O behöver slå på dom?
Sen finns det en hel del variabler som kan påverka hur stor den energiförbrukningen kommer att vara.

Raketpotatis skrev:
Citat:
Då sjönk den markant, en extrem skillnad. Sedan upp på vanlig nivå igen from söndagen
Vanlig nivå betyder inte exakt samma nivå. Du får själv försöka uppskatta elförbrukningen när du värmer upp huset till 20˚ med värmepumpen i jämförelse med att du värmer upp huset till 10˚ med elementen. Vi vet att yttertemperaturen gick från +0,2˚ till -3,8˚ så det blev fyra grader kallare ute.

Jag kan se att det Raketpotatis beskriver är fullt möjligt genom att någon sänker värmen i huset för att fördröja kropparnas förruttnelse. Ingen behöver göra något mer utan husets värmesystem slår på när den inställda temperaturen är uppnådd och då återgår elförbrukningen till en vanlig nivå.
Citera
2019-01-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag ser ingen annan given rationalitet, då.

Eller kylskåpstemp.

Men så många förslag har jag ju inte fått...

Jag skulle tro att man nöjde sig med den lägsta inställning som termostaterna medgav, det varierar lite mellan olika fabrikat. Man slog nog inte av värmen helt eftersom en köldknäpp hade orsakat stora skador i huset när vattenledningarna frusit sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in