2019-01-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
1. Varför var det viktigt att A inte skulle till skolan? Svar: A kanske inte ville/vägrade gå till skolan.( jag ”skyller inte” på A men det finns andra versioner än att hon tvingades att vara hemma)

Möjligt. Jag har tänkt så också. Försökt tänka länge kanske jag ska säga.
Citera
2019-01-31, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Av alla liknande fall du letar upp så är det män som håller i taktpinnen. Du måste bli betänksam om fallet i Bjärred eller hur?

Här i Philadelphia levde en man som ansåg hustrun var deprimerad? Det är lätt att förstå när hon var gift med en dödgrävare. Själv ansåg han sig vara kärnfrisk och visade upp en perfekt yrkesroll mellan 9 och 5. Resten av dygnet vet ingen eftersom den här familjen levde ett tillbakadraget liv.

Han borde gjort slut på sig själv och möjligtvis tagit sin förståndshandikappade dotter med sig om han ömmade för henne men det fanns faktiskt hem för förståndshandikappade även på 70-talet som inte kan ha varit värre än att bo här. Hustrun, som också var läkare, hade säkert klarat sitt självmord när hon ville. Nepp, i det här hemmet skulle alla bort och dessutom inte riskera att den friske sonen skulle leva och berätta för andra hur livet varit i familjen. "I lived, I controlled and I killed" borde han ha kallat sin story. Tror helt enkelt han inte såg någon egentlig mening med livet.
Nej. Jag blir snarare betänksam över dig..
Kommentaren du ger är väl ett bra tecken på när man borde sitta barnvakt åt sig själv - för att ;

läkaren i Philadelphia har en sjuk hustru och dotter, vilket faller i kategorin sk. barmhärtighetsmord, dvs liknande MOTIV som Bjärred - men då ska jag då plötsligt glömma eller ignorera förundersökningens RESULTAT?!

Den manliga makt och kontroll som du är sugen på att läsa ut - utan att fördjupa dig i omständigheterna - överensstämmer föga.

Fortsättningsvis ligger skillnaden i avskedsbrevet och gemensamt och i samförstånd (styrkt via mobiler och datorer) vs detta familicide där han ensam tar på sig ansvar enligt brevet. Frågan är dock hur de diskussionerna sett ut innan:

frun, som de senare åren haft svår värk via artrit med nervkompression i ryggraden varav ingen smärtlindring hjälpte - var även djupt deprimerad. Strax innan familicide sov hon inte på sju dagar och försökte ta livet av sig vilket verkar vara själva triggern.

Dottern, svår hjärnskada från födseln och retarderad, var även svårt sjuk i astma etc och överlevde endast via noggrann medicinering. Han gav därför långa instruktioner hur hon skulle skötas och behandlas om hon råkade överleva.

Det mkt tragiska i sig är att ingen skonas när väl en sådan tanke slår rot oavsett sjukdom och lidande, alla ska dö, även friska för framtiden ger ett lidande oavsett - det målas fan på väggen. Sonen ska skyddas från förlustsorgen och han kan få en hemsk framtid hos fosterföräldrar.
.....vilket är typiskt när sådana tolkar tillvaron: en för alla, alla för en. Unionen/enhetstänkandet är extremt.
Det är med andra ord samma syn som mammor med extended Self - hon ser sig som ett med barnen; den oumbärliga modern som malignt överbeskyddar.

"There was no alternative, he wrote, for his wife who was suffering from arthritis and depression, or for their daughter who was retarded and helpless."

"Unlike most of the people in a later chapter who made poor descisions that resulted unexpected and undesired death, these perpetrator meant to kill their victims.
In these cases however their apparent motivations was either love or despair. They did not want their children or their mates to suffer, or they where overwhelmed with their difficulties that they foresaw for themselves or their children in continuing to bring them up.
In fact, they believed, or said they did, that that the children would be better off dead than living the future they saw for them."
The Loss of Innocents: Child Killers and Their Victims; C E Richards.
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 16:32.
Citera
2019-01-31, 16:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får jag bjuda på en kvinnlig familicide?

Att notera mera:
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-31 kl. 16:54.
Citera
2019-01-31, 16:50
Medlem
Citat:
Som om det inte vore nog det de utsatts för. ..
Det man kan skönja är skiten i dina hjärnventriklar och det du just sitter och sysslar med är att spekulera kring barnen på jävligt lös grund - med hög riskfaktor.

Har du ETT enda tecken på att de knullat med sin far eller mor?
Har du nån jävla tanke på sörjande och vad du nu säger om töserna?

Det är ytterst märkligt att bara vissa får lufta sina tankar och ide'er här, men de som inte tycker och tror som du får en skopa skit. Eller flera.

Jag har aldrig skrivit att det förekom incest, men att det är en, kanske, tänkbar anledning till morden. Som att det också kan finnas andra anledningar. Att det inte fick komma fram. Varför skulle det vara otroligt, medan du själv skriver om diagnosen typ djup depression. Utan att egentligen veta.

Ingen av oss vet vad som hände innanför villans väggar i Bjärred, inte ens du.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-31 kl. 16:55.
Citera
2019-01-31, 16:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Momssagan publicerades 2 augusti. Måste finnas en förklaring varför han ville påskina att den var påbörjad för,femmor sedan. Irrelevant information för övrigt.
Momssagan har gått som en röd tråd gällande bevisen från dig et al om att O är helt förblindad i sin iver av att bejaka sina ställningar efter döden. Sen tolkas då ordvalet och blir ett vittnesbörd över hur absurd han är.

1. Den är skriven redan år 2012 och renskrivs och sammanställs 2017 - vilket överhuvudtaget inte är nåt konstigt om man är korrekt i vetenskaplig metod. En dedikation är mycket vanlig.

2. Problemet med det hela är att den är renskriven på sommaren - den 2 augusti - vilket sker innan beslut om att de gemensamt och i samförstånd börjar planera att ta livet av sig och döda sina döttrar:
Det sker på hösten 2017.

3. Att planera är per definition allt från ett tankfrö till att planerna ordagrant tas i bruk för att nå ett visst resultat.
Sen bestämmer man sig - det ska ske. Det är med andra ord en aktiv process över tid om man så ska bygga en bokhylla eller mer tragiskt iscensätta det som skedde i Bjärred.
Det inkluderar även fantasier - varav detta brukar kallas "premeditated"; att man börjar drömma om nåt, en önskan.
Det kan handla om allt från att åka till Bahamas och börja söka resor, spara pengar till den extremt störde sexualsadisten som fantiserar om att genomföra en viss handling, ett visst scenario gällande sina perversa fantasier som går på repeat i den sjuka skallen.

Konklusion:
Så min sensmoral är att även om de påbörjade det hela redan hösten 2017 så betyder det inget annat än att tanke startade där för att flera månader senare iscensätta galenskapen som de ansåg var enda lösningen - samt att momssagan var skriven innan dess på sommaren 2017.
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 17:07.
Citera
2019-01-31, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ytterst märkligt att bara vissa får lufta sina tankar och ide'er här, men de som inte tycker och tror som du får en skopa skit. Eller flera.

Nej. Det är snarare ytterst märkligt att du varenda jävla gång ska dra på dig offerkoftan när du i aktuell debatt stöter på patrull. Det är fortsättningsvis - och främst - en moralisk aspekt jag åberopar kring barnen.

Det finns en gräns på vad man vräker ur sig varav det rimligtvis borde finnas nåt som indikerar att det kan ha bäring - för att det kan bli extremt kränkande för barnen och likaväl otrevligt för sörjande efterlevande.

Fortsättningsvis kan du sluta snyfta om att "bara vissa får lufta sina tankar" - kan du argumentera FÖR saken ska du pladdra på bäst du vill. Kan du styrka dina äckliga påståenden ska jag med all respekt lyssna på beläggen och jag kan till och med överväga att ändra min åsikt.

Tills dess får du en skopa skit, du blir ifrågasatt och det är ett debattforum - oavsett om vi inte vet vad som skedde i Bjärred och för den skull behöver man inte skena iväg och påstå att det var mycket troligt med incest fritt taget ur luften.

Get a grip.

Ser att du editerar efter mitt svar:
Citat:
Jag har aldrig skrivit att det förekom incest, men att det är en, kanske, tänkbar anledning till morden. Som att det också kan finnas andra anledningar. Att det inte fick komma fram. Varför skulle det vara otroligt, medan du själv skriver om diagnosen typ djup depression. Utan att egentligen veta.
Du har skrivit följande - vilket är vad jag ifrågasätter och jag förväntar mig en förklaring via det du tycks ta för troligt:
Citat:
Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot så kan man skönja skiten i skuggorna. Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.
Senast redigerad av develi 2019-01-31 kl. 17:23.
Citera
2019-01-31, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hur vet du det? Någon har stoppat polisen från att berätta allt och polisen gick med på det. Det tycker många är konstigt. Därför spekuleras det. Barnen verkar ha levt i en massa lögner och det ska tydligen fortsätta i all evighet. Det har släkten bestämt? Obehagligt att det kan gå till så, om någon okänd förövare mördat barnen hade allt redan varit ute, eller om föräldrarna överlevt. Att föräldrarna valde att döda sig själva verkar skydda dem från att hela sanningen berättas. Tror att ett lämpligt straff skulle vara att allt kom fram.

Jag menar att vad människor som känner familjen tror är inte särskilt viktigt. De vet inte mer om de komplicerade processer som ledde fram till morden än någon annan. Så alla andra kan sluta att bråka om det.Troligen så lutar de som är närmre åt att fria den de håller av mer eller har en närmare relation till. Det är mänskligt. Av det jag läst känns det som att halva tråden handlat om bråk om vad de tycker.
Citera
2019-01-31, 17:06
Medlem
[quote=Reimer|66605453]Och du hade problem med "trådsanningar" om H?

Men en liten "trådsanning" om incest och annat är liksom helt okey?

Kort sagt, så länge alla "trådsanningar" gäller O och vad h*n eventuellt har gjort eller inte så är det alltså ok, bra då förstår jag din agenda lite bättre.

Vänligen blanda aldrig mer in mig i din diskussion om "trådsanningar"
Det har jag också reagerat över.
Allt som sprids om O tas för sanning men inte vice versa. Tur inte utredarna tänkte
Citera
2019-01-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Intressant att det bara var Moas lärare som ringde på dörren. Väntade man sig Agnes i skolan?
Det var bara planerade indragningar på Agnes skola eller hur?

Spekulation: jag har sedan start hört ett rykte att Agnes och Oskar hade ett möte med skolan i början av januari (eller rättare sagt under jullovet) men slagit bort det, tyckte det var osannolikt att ha skolmöte på jullovet men det kanske det inte är? Var det detta Oskar och Agnes gjorde den 5 jan? Om det nu var ett skolmöte, kan man ha sagt då att hemundervisningen upphör pga besparingskrav och Agnes ska tillbaka till skolan med start från vårterminen 2018?

Skolan hade väldigt snabbt presskonferens efter händelsen kom ut. Var det bara Agnes skola som hade det? Jag har också tänkt från början att skolan väldigt snabbt och nästan lite stressat hade denna konferens.

Du tror att skolan kallade till ett möte 5 januari för att meddela att den särskilda undervisningen i hemmet skulle upphöra och Agnes skulle inställa sig på skolan fyra dagar senare? Det var nog för att kyla O;s kokande i den svarta mössan som man slog av värmen när man kom hem. Grattis, du har löst allt!
Citera
2019-01-31, 18:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Del två på föranledning av din editering.

När jag diskuterar depression är det av följande anledningar.

1. Det förekommer i tråden av olika personer att både mor och dotter var nedstämda, att det fanns besök hos BUP.
Det finns uppgift om antidepressiva som jag kan ta för troligt att det redan varit insatt innan med tanke på att mamman även har haft cancer och det finns uppgift om åtgärder (lägga om livsstil och kost) av oro för recidiv.
Via hennes fb finns uppgift om att flertal vänner har anknytning till att antingen arbeta eller annat gällande psykisk ohälsa.
Hon har även en vän som står bakom självmordslinjen och är sk. fotosyntesterapeut (ej vedertagen terapiform via soc.styrelsen och legitimation) men det handlar om hjälp till självhjälp. Jag har konstant hänvisat till dessa uppgifter via citering.

2. Beträffande självmordslinjen samt självmord såsom skett i Bjärred förutom mord på barnen är det ett vedertaget faktum att;
Citat:
"Depression ökar risken för självmordsförsök och fullbordade självmord. Retrospektiva studier visar att det sannolikt är mycket ovanligt att någon tar sitt liv utan att ha drabbats av en depressionssjukdom."

"Sorg eller en krisupplevelse är en process medan depression är ”stillastående”. Hos en person med sårbarhet för depression eller annan affektiv sjukdom kan en traumatisk händelse initiera ett insjuknande med klassiskt depressivt mönster."

"Risken för återfall i en ny och svårare depressionsepisod ökar. Ju fler depressioner som förekommit desto större är också risken för återfall." (2)
Den suicidala processen över tid är dödstankar, dödsönskningar, suicidtankar, suicidavsikter, suicidhandlingar.
Det finns även en kognitiv påverkan vid depression. Irrationellt tänkande, slö tankegång, det påverkar beslutsfattande och personen kan attraheras av att bara se det dystra, dras till det svarta - för att ju djupare personen sjunker över tid ju sämre normal tankefunktion.

Processen sammanfaller med brevet och den tid det tar emellan planer och iscensättande och jag skulle även tippa på att det må vara en skillnad att överväga att stendö till att aktivt mörda sina barn om det finns nåt rimligt kvar hos nån part av föräldrarna (eller båda).
En kan såledses vara i en annan del av den suicidala processen - de är inte sammangjutna som en central hårddisk även om det finns en stark union - även om tanken på att ge upp är stark.

Det finns således en stark korrelation till den livssituation de befann sig i, det finns risk vid en skör/sårbar personlighet att tillstånd förvärras. Det depressiv kan med lätthet förväxlas med livskris eller såsom rektorn uttryckte sig: En familj i djup kris.

3. Sen har jag fortsättningsvis sett på forskningen via maternal filicide, motivet mercy killing samt Extended Self som är en extrem fara att en mamma vill ta med sig barnet in i döden. Jag har även sett på prevention av egetinstresse:
Citat:
"Depressed and suicidal parents should be directly questioned regarding the fate of their children in the event of their suicide. Appropriate treatment should be initiated and safety measures taken.
The clinician should also determine whether any child is “over-loved,” considered an extended part of the self, or the focus of paranoid delusions. Parents may “compensate for murderous feelings by displaying over-possessiveness or concern about their child’s being harmed by. . .others” (Ref. 3, p 204). (2)

Gång efter annan framkommer via forskningen att detta knappt är möjligt att förutse såtillvida inte modern som planerar filicide är inom vården, söker kontakt själv, har soc inblandat eller andra mer uppenbara riskfaktorer. Omgivningen hamnar i chock då en till synes god moder mördar sitt barn:
Citat:
"In many of these cases, the killing is so out of the blue little could be done to prevent it. Sometimes this is because mothers are unwilling to ask for help. As Meyer’s co-author Michelle Oberman says: “There is a shame inherent in confessing even a minor struggle with motherhood. Women are expected to cope with, and indeed revel in, motherhood.”(3)

"Altruistic filicide is murder committed out of love to relieve the real or imagined
suffering of the child. Altruistic filicide may be associated with suicide. For example, a mother who is
suicidal may not be willing to leave her child motherless in a “cruel world.” (3)

Jag har således utgått från det som kan skönjas i uppgifter, sökt via forskning samt utgått från frågeställningen:

"So what drives these seemingly good mothers to turn on their own children? "

Jag ämnar fortsätta med O men försöker göra det systematiskt för att det är ett extremt komplext och stort områden där även forskningen har problem då områdena vävs in i varandra om det så gäller altruism eller psykisk ohälsa.

Nu kan du presentera dina försök till orsaksammanhang och vad du utgår ifrån beträffande incest i Bjärred:
Citat:
Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot så kan man skönja skiten i skuggorna. Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.
För mitt ändamål är tamejfan inte att tysta ner debatten som man konstant ska behöva höra.

1. https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/forstamningssyndrom.html
2. https://pdfs.semanticscholar.org/602b/de5c0aa2025ab72707a80349ecfc48271093.pdf
3. https://www.scotsman.com/news/exploring-the-cruel-irony-of-the-devotion-that-can-lead-to-a-mother-to-kill-their-child-1-2152266
Citera
2019-01-31, 18:12
Medlem
Citat:
Nej. Det är snarare ytterst märkligt att du varenda jävla gång ska dra på dig offerkoftan när du i aktuell debatt stöter på patrull. Det är fortsättningsvis - och främst - en moralisk aspekt jag åberopar kring barnen.

Det finns en gräns på vad man vräker ur sig varav det rimligtvis borde finnas nåt som indikerar att det kan ha bäring - för att det kan bli extremt kränkande för barnen och likaväl otrevligt för sörjande efterlevande.

Fortsättningsvis kan du sluta snyfta om att "bara vissa får lufta sina tankar" - kan du argumentera FÖR saken ska du pladdra på bäst du vill. Kan du styrka dina äckliga påståenden ska jag med all respekt lyssna på beläggen och jag kan till och med överväga att ändra min åsikt.

Tills dess får du en skopa skit, du blir ifrågasatt och det är ett debattforum - oavsett om vi inte vet vad som skedde i Bjärred och för den skull behöver man inte skena iväg och påstå att det var mycket troligt med incest fritt taget ur luften.

Get a grip.

Ser att du editerar efter mitt svar:

Du har skrivit följande - vilket är vad jag ifrågasätter och jag förväntar mig en förklaring via det du tycks ta för troligt:

Läs igen, men med ett öppet sinnelag.
Citera
2019-01-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det här med att ingen som uttalat sig om familjen säger sig ha sett några tecken beror dels på vilka tecken den som svarar tror att man ska se före familicide, dels på att det är omöjligt att säga "jag trodde familjen var på väg mot fullständig katastrof" utan att följdtanken blir "varför gjorde jag/vi/ni ingenting".

Omgivningen borde ha sett en mängd olika tecken och uppfattat en massa signaler från både barn och föräldrar.

Jag har arbetat länge inom skolans värld och som lärare uppfattar man otroligt mycket och man kan läsa av hur barnen har det nästan intuitivt efter ett tag. Däremot är de flesta signaler man uppfattar sådant som man inte har yrkesbefogenhet att bedöma, prata om eller ge råd om. Mycket inverkar inte öht på barnets skolprestationer heller. Det lärarna får involvera sig i är skolprestationer och mående i relation till skolkamrater. Plus att orosanmäla om man vet att barnen far illa. Eftersom dessa barn klarade skoljobb och hade det välordnat (till synes) hemma var det inget lärarna kunde agera på utom att anordna hemundervisning. Då Bjärred är litet kan inga lärare "skvallra" här i tråden heller, samt att de som arbetade med flickorna inte vill hänga ut barnen.

Oskars arbetskamrater tycker jag verkar vara de som fått höra mest om barnen och sett hur jobbigt O hade det. Tror de också sett tecken.

Nu i efterhand kan jag tänka mig att många kan se detaljer framträda som man när familjen levde inte tyckte var så allvarliga men som nu kan visa på hur det var ställt. Sådana uppgifter tror jag kommer komma ut successivt.

Tack för ett läsvärt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in