Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Det är ytterst märkligt att bara vissa får lufta sina tankar och ide'er här, men de som inte tycker och tror som du får en skopa skit. Eller flera.
Jag har aldrig skrivit att det förekom incest, men att det är en, kanske, tänkbar anledning till morden. Som att det också kan finnas andra anledningar. Att det inte fick komma fram. Varför skulle det vara otroligt, medan du själv skriver om diagnosen typ djup depression. Utan att egentligen veta.
Ingen av oss vet vad som hände innanför villans väggar i Bjärred, inte ens du.
Del två på föranledning av din editering.
När jag diskuterar depression är det av följande anledningar.
1. Det förekommer i tråden av olika personer att både mor och dotter var nedstämda, att det fanns besök hos BUP.
Det finns uppgift om antidepressiva som jag kan ta för troligt att det redan varit insatt innan med tanke på att mamman även har haft cancer och det finns uppgift om åtgärder (lägga om livsstil och kost) av oro för recidiv.
Via hennes fb finns uppgift om att flertal vänner har anknytning till att antingen arbeta eller annat gällande psykisk ohälsa.
Hon har även en vän som står bakom självmordslinjen och är sk. fotosyntesterapeut (ej vedertagen terapiform via soc.styrelsen och legitimation) men det handlar om hjälp till självhjälp. Jag har konstant hänvisat till dessa uppgifter via citering.
2. Beträffande självmordslinjen samt självmord såsom skett i Bjärred förutom mord på barnen är det ett vedertaget faktum att;
Citat:
"Depression ökar risken för självmordsförsök och fullbordade självmord. Retrospektiva studier visar att det sannolikt är mycket ovanligt att någon tar sitt liv utan att ha drabbats av en depressionssjukdom."
"Sorg eller en krisupplevelse är en process medan depression är ”stillastående”. Hos en person med sårbarhet för depression eller annan affektiv sjukdom kan en traumatisk händelse initiera ett insjuknande med klassiskt depressivt mönster."
"Risken för återfall i en ny och svårare depressionsepisod ökar. Ju fler depressioner som förekommit desto större är också risken för återfall." (2)
Den suicidala processen över tid är dödstankar, dödsönskningar, suicidtankar, suicidavsikter, suicidhandlingar.
Det finns även en kognitiv påverkan vid depression. Irrationellt tänkande, slö tankegång, det påverkar beslutsfattande och personen kan attraheras av att bara se det dystra, dras till det svarta - för att ju djupare personen sjunker över tid ju sämre normal tankefunktion.
Processen sammanfaller med brevet och den tid det tar emellan planer och iscensättande och jag skulle även tippa på att det må vara en skillnad att överväga att stendö till att aktivt mörda sina barn om det finns nåt rimligt kvar hos nån part av föräldrarna (eller båda).
En kan såledses vara i en annan del av den suicidala processen - de är inte sammangjutna som en central hårddisk även om det finns en stark union - även om tanken på att ge upp är stark.
Det finns således en stark korrelation till den livssituation de befann sig i, det finns risk vid en skör/sårbar personlighet att tillstånd förvärras. Det depressiv kan med lätthet förväxlas med livskris eller såsom rektorn uttryckte sig: En familj i djup kris.
3. Sen har jag fortsättningsvis sett på forskningen via maternal filicide, motivet mercy killing samt Extended Self som är en extrem fara att en mamma vill ta med sig barnet in i döden. Jag har även sett på prevention av egetinstresse:
Citat:
"Depressed and suicidal parents should be directly questioned regarding the fate of their children in the event of their suicide. Appropriate treatment should be initiated and safety measures taken.
The clinician should also determine whether any child is “over-loved,” considered an extended part of the self, or the focus of paranoid delusions. Parents may “compensate for murderous feelings by displaying over-possessiveness or concern about their child’s being harmed by. . .others” (Ref. 3, p 204). (2)
Gång efter annan framkommer via forskningen att detta knappt är möjligt att förutse såtillvida inte modern som planerar filicide är inom vården, söker kontakt själv, har soc inblandat eller andra mer uppenbara riskfaktorer. Omgivningen hamnar i chock då en till synes god moder mördar sitt barn:
Citat:
"In many of these cases, the killing is so out of the blue little could be done to prevent it. Sometimes this is because mothers are unwilling to ask for help. As Meyer’s co-author Michelle Oberman says: “There is a shame inherent in confessing even a minor struggle with motherhood. Women are expected to cope with, and indeed revel in, motherhood.”(3)
"Altruistic filicide is murder committed out of love to relieve the real or imagined
suffering of the child. Altruistic filicide may be associated with suicide. For example, a mother who is
suicidal may not be willing to leave her child motherless in a “cruel world.” (3)
Jag har således utgått från det som kan skönjas i uppgifter, sökt via forskning samt utgått från frågeställningen:
"So what drives these seemingly good mothers to turn on their own children? "
Jag ämnar fortsätta med O men försöker göra det systematiskt för att det är ett extremt komplext och stort områden där även forskningen har problem då områdena vävs in i varandra om det så gäller altruism eller psykisk ohälsa.
Nu kan du presentera dina försök till orsaksammanhang och vad du utgår ifrån beträffande incest i Bjärred:
Citat:
Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot så kan man skönja skiten i skuggorna. Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.
För mitt ändamål är tamejfan inte att tysta ner debatten som man konstant ska behöva höra.
1.
https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/forstamningssyndrom.html
2.
https://pdfs.semanticscholar.org/602b/de5c0aa2025ab72707a80349ecfc48271093.pdf
3.
https://www.scotsman.com/news/exploring-the-cruel-irony-of-the-devotion-that-can-lead-to-a-mother-to-kill-their-child-1-2152266