Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Men det jag inte förstår är att om man lägger det till grunden, så betyder det att polisen inte har någon interesse/kunskap att klara upp det här. Samt att jag antar att om man hittar en familj död vill man veta vem som har gjort detta. Jag tror varenda polis som ser 3 strypte/kvävde personer på en brottsplats vill veta vem som har gjort det (när man hittar en person hängd så är det kanske mer givet hur det gick till - men också det måste utredas). Det är liksom inte det mest närliggande att ange att kvinnan är med på att bli strypt. Det är ganska absurd. Så för att få det till att polisen har gjort grava fel i utredning måste man antar att de poliser som har jobbat med fallet måste alla vara total inkompetenta samt inte har någon interesse att hittar rätt gm. Det får jag inte ihop.
Frågan om metoo har tagits upp här. So klart kontroversiellt - för mig har hela tråden varit genomsyrad med det. Kön spelar roll i hur man ser saker, hur man interpreterar saker, hur man identifierar sig med personer och handlingar. Detta hände när metoo debatten var i gång. Och klart identifiera sig kvinnliga poliser med offren i det här fallet (så som manliga). Kan inte föreställa mig något annat. Och klart vill man veta vem som gjorde det. På något sätt tror jag inte att man hade nöjd sig med en dålig utredning - och det gäller så klart oavhängig kön. Men säger mig vilken polis är övertygad kring utredningsresultat där en strypt/kvävd person är gm i att ha planerad sina barns död - om det inte finns starka bevis för det?
Att polisen i det här fallet är dålig att förmedla ett övertygande motiv är en annan sak. Och vad gemensamt och samförstånd betyder i praktiken vet jag inte. Om det krävs två lika aktiva parter eller om det räcker med en och en part som vet som kommer hända.
Under de förutsättningar du skisserar så skulle polisen knappt kunna ta fast en snattare ens (vilket de förvisso har slutat med), än mindre sköta mordutredningar.
Om så detta skedde för hundrafemtio år sen så skulle myndigheter kunnat reda ut vad som skett och vem som gjort vad. Om de ville och hade något att arbeta med.
Det finns liksom inga särskilda svårigheter.
Det underlättar ju snarare med modern rättsteknik, men behoven att kontrollera saker ökar ju också, utan att slutsatserna nödvändigtvis blir mycket annorlunda.
Polisen är anställda av oss, samhället, för att utföra ett oklanderligt arbete. Vilket vi kör upp i arslet på dem om de inte levererar, om man vill se det så. Det är självreglerande. I långa loppet.
Det finns inga problem.
Sen är det ju då från och till så att det blir lite glapp mellan vad polisen redovisar utåt och vad allmänheten anser trovärdigt eller rimligt. Särskilt när mordutredning inte kan leda till åtal. Det får man ju finna sig i. De åtalade kan ju inte heller svara för sig, och med oskuldspresumtion etc så är ju det rimligt att stoppa där. Men sen finns ett starkt och motiverat allmänintresse. Där exv jag anser att en förklaring med hänvisning till barnens ME/CFS egentligen är helt otillräcklig, och därmed orättvis.
Men nånstans har alla förefintliga fakta bedömts och arkiverats. Så det är ju inte så att nån zombie sitter kvar i en garderob i villan och väntar på att uppståndelsen ska lägga sig.
De har 250 proc. koll. Gustav Vasa hade nog fixat 95 proc koll på samma händelse, skulle jag gissa. Om han blev briefad på Carola-generationen och lite annat.
Det är liksom inte mordet på orientexpressen ändå. Med isolering och sibirisk vinter. Och tre dygn till godo.
Det finns -150 procents anledning till oro över resultatet. Med all sannolikhet.