2018-07-08, 21:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Sekundär vårdnadshavare är precis vad det låter som. Ja, O var borta i veckovis från familjen på sina föreläsningsserier och samarbete med internationella kollegor.
Här kan man se hans inbokade aktiviteter i Lund 2011-08-09 - 2018-01-09:
https://cloud.timeedit.net/lu/web/timeedit/p/ht3/ri667555X44Z03Q5Z56g1Yb0yZ086Y39Q0ZgQY5Q5395n073Qn b8cnlcoZvhQQ.html
Genom att klicka på kommentarerna erhålls ytterligare info. - Man kan också anpassa sidan på andra sätt. - T.ex. kan man se att han efter sin EANOVAT-konferens i Köpenhamn den 26 sept 2017 hade ett inbokat heldagsseminarium direkt morgonen därpå.

Något som är värt en notering, är v. 13 - 22 år 2017, då endast två kortare personalmöten är inbokade. Perioden sammanfaller med den skärtorsdag, 13 april, då M:s pianolärarinna efter ett antal månader träffat O och trott att han drabbats av cancer, men sedan tolkat de tecken hon såg som att han psykiskt mått väldigt dåligt:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-07-08, 22:15
Medlem
japanesa, du har bestämda uppfattningar
om alla som inte delar din TEORI, men när
det kommer till källhänvisningar av allt du
påstår så är det bara "tomma tunnor skramlar
mest". Visa nu att O var borta långa perioder
när A blev sjuk, visa nu din källa på upp till
22% dödlighet för barn som utsätts för Mbp
är korrekt.
Citera
2018-07-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
https://cloud.timeedit.net/lu/web/timeedit/p/ht3/ri667555X44Z03Q5Z56g1Yb0yZ086Y39Q0ZgQY5Q5395n073Qn b8cnlcoZvhQQ.html
Genom att klicka på kommentarerna erhålls ytterligare info. - Man kan också anpassa sidan på andra sätt. - T.ex. kan man se att han efter sin EANOVAT-konferens i Köpenhamn den 26 sept 2017 hade ett inbokat heldagsseminarium direkt morgonen därpå.

Något som är värt en notering, är v. e. Perioden sammanfaller med den skärtorsdag, 13 april, då M:s pianolärarinna efter ett antal månader träffat O och trott att han drabbats av cancer, men sedan tolkat de tecken hon såg som att han psykiskt mått väldigt dåligt:

Tack! Ja, jag har ju velat veta hur O hade det på jobbet och här kan man få en inblick. O kan ha levt under stor press pga jobbet och det smittat av sig på hans familjeliv. Tror inte polisen är intresserad av såna frågor.

Reflekterar över att de har så extremt många personalmötet 2016 och 2017. Åren innan framkommer inte alls men brukar hela institutionen träffas ett par timmar eller mer 9 ggr per år? Viktiga förändringar på gång?

Jag såg det också. Bara två personalmöten och inget annat under åtta veckor. När Pianolärarinnan tyckte han såg ansträngd ut.
Citera
2018-07-08, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Här kommer nu tre länkar och utdrag med uppgivna siffror på mortalitet hos Mbp-föräldrars barnaoffer på mellan 6 och 10%. Ska vi diskutera risken för att Bjärredsbarnen dödats av sin Mbp-sjuka förälder ligger den risken på under 10%. Inte som du uppgivit det dubbla.
Den sista internationella sammanställningen omfattar 2000 fall av Mbp.

Risken för att överhuvudtaget en av Bjärredsföräldrarna hade denna åkomma är betydligt mindre.
För att verifiera din trovärdighet och dina siffror om 22% tacksam länkar. Your move.

”In fact, research suggests that medical child abuse victims have a mortality rate (9%) that is similar to bacterial meningitis sufferers or anorexia nervosa patients, underscoring the need for multidisciplinary action should the need arise.”

https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-equation/201511/the-death-munchausen-proxy-part-2?eml

”These rates were juxtaposed [1] against a two-year cohort of 128
parents referred to a `paediatric survelleince unit', who included a
substantial number thought to be possible MBP parents [3]. They had an
annual child mortality of 6%,

https://www.bmj.com/rapid-response/2011/10/30/comparative-child-mortality-munchausens-proxy

”Studies have shown a mortality rate of between 6% and 10%, making it perhaps the most lethal form of abuse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Factitious_disorder_imposed_on_another

Tänk det ska vara så svårt att titta upp från sin egen navel och hitta det som ligger helt öppet på nätet. Ett närmast bedrägligt förfarande av dig Glittret.

Följande artikel från ScienceDirect går igenom forskningsläget i en metastudie och beskriver att andelen dödsfall hos de som utsätts för en förälder med MbP är mellan 6 och 33%. Således tom mer än när jag skrev "upp till 20%" och senare 22%. Självfallet kan du om du letar hitta enskilda studier som passar din agenda bättre men det är intellektuellt ohederligt, precis som när du tidigare gjorde tokiga sannolikhetsberäkningar skjutna från höften eller felaktiga tvärsäkra uttalanden om att assisterat suicid är olagligt i Sverige.

För att slippa göra bort dig fler gånger får du antingen läsa på lite bättre, uttrycka dig mer ödmjukt alternativt lära dig erkänna när du har fel. Som det är nu är det bara löjligt.
Senast redigerad av japanesa 2018-07-08 kl. 22:56.
Citera
2018-07-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack! Ja, jag har ju velat veta hur O hade det på jobbet och här kan man få en inblick. O kan ha levt under stor press pga jobbet och det smittat av sig på hans familjeliv. Tror inte polisen är intresserad av såna frågor.

Reflekterar över att de har så extremt många personalmötet 2016 och 2017. Åren innan framkommer inte alls men brukar hela institutionen träffas ett par timmar eller mer 9 ggr per år? Viktiga förändringar på gång?

Jag såg det också. Bara två personalmöten och inget annat under åtta veckor. När Pianolärarinnan tyckte han såg ansträngd ut.

Personalmöten 2 timmar per månad är helt normal. Var nog mer arbetsgruppsmöten. Tittar man på kommentar är det till och med seminariemöten. Så det är kanske en rutin man skapade fom 2016. Det hade jag inte reagerat på.
Citera
2018-07-08, 23:15
Medlem
Rodjas avatar
Jag vill börja med att säga att jag har flera års studier studier bakom mig för att arbeta inom vården och inriktning på onkologi.

Jag är FÖR de vaccinationer som vi sedvanligt har från födseln och mot de sjukdomar de förhindrar.
Så jag tänker inte läsa inlägg som slänger in mig i anti-vaccinträsket, utan min poäng är här INTE heller att motverka mot läkemedel.

Men att ingen mer än jag, och ett par till har nämnt OM det kan vara så att töserna fick Gardasil-vaccin så KAN de ha fått de biverkningar många flickor har fått men som sjukvården inte kan (eller vill?), hoppas på det första, dra paralleller till flickors symtom, då de fått och mer eller mindre allvarliga biverkningar, precis och strax efter de fått vaccinet.

Har haft svårt att gå in på rena forskningssidor, då de är få, och jag vill inte citera de sidor som driver en politik gentemot vaccinet i allmänhet och spädbarnsvacciner i synnerhet, då det finns agendor mot mediciner.

Jag har dock läst om flera flickors egna ord kring deras hälsa, som blivit riktigt nedsatt efter att de fått Gardasil. Ska man inte tro dem då?

Kan töserna i Bjärred ha fått dessa oklara trötthetssymtom och annat som kanske inte ens föräldrarna förstod?
Då förstår jag den kamp man har fört. (Jag deltar inte heller i MbP- resonemanget just nu, för mig spelar det ingen roll här.) Dock tror jag att kvinnor kan vara lika goda förövare som män, så jag tar inte part för varken O eller H just nu.

Lite texter jag hittat dock om de som drabbats av Gardasilets biverkningar:
FASS för allmänhet:
Liksom för andra vacciner innefattar biverkningar som rapporterats under allmän användning följande: svullna körtlar (hals, armhåla eller ljumske); muskelsvaghet, onormala känselförnimmelser, krypningar i armarna, benen och överkroppen, eller förvirring (Guillain-Barré syndrom, akut disseminerad encefalomyelit); yrsel, kräkningar, ledsmärta, värkande muskler, ovanlig trötthet eller svaghet, frossa, allmän sjukdomskänsla, ökad risk för blödningar och blåmärken samt hudinfektioner på injektionsstället.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

http://vaccin.me/2015/06/15/misstankt-gardasilskadade-flickor-koar-for-hjalp-i-danmark/

https://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20151105/281612419276768

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909

Om nu man inte tar Gardasilets biverkningar på allvar, så riskerar föräldrar att gå på myten om att det är bra att strunta i vacciner överhuvudtaget. Det förlorar vi alla på.
Den sista länken har jag lyssnat på och oj, vilken kamp för flickan och föräldrarna!

Fick töserna vaccinet? Åldern och de biverkningar som beskrivits i tråden liknar de flera andra har fått.
Men tror inte någon kan svara på det eftersom ingen kan säkert svara på någonting här verkar det som.

Lite mildare ton kan vi väl ha med varandra, eftersom vi vill att sanningen kommer fram för tösernas skull? Jag kan ha helt fel här också, har inga problem med mina funderingar över vad som har hänt, om det visar sig vara helt fel.
Citera
2018-07-08, 23:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Tänk det ska vara så svårt att titta upp från sin egen navel och hitta det som ligger helt öppet på nätet. Ett närmast bedrägligt förfarande av dig Glittret.

Följande artikel från ScienceDirect går igenom forskningsläget i en metastudie och beskriver att andelen dödsfall hos de som utsätts för en förälder med MbP är mellan 6 och 33%. Således tom mer än när jag skrev "upp till 20%" och senare 22%. Självfallet kan du om du letar hitta enskilda studier som passar din agenda bättre men det är intellektuellt ohederligt, precis som när du tidigare gjorde tokiga sannolikhetsberäkningar skjutna från höften eller felaktiga tvärsäkra uttalanden om att assisterat suicid är olagligt i Sverige.

För att slippa göra bort dig fler gånger får du antingen läsa på lite bättre, uttrycka dig mer ödmjukt alternativt lära dig erkänna när du har fel. Som det är nu är det bara löjligt.

Den artikel du refererar till har ytterligare text:

”Munchausen syndrome by proxy is an extremely serious disorder that produces significant morbidity and mortality. Rosenberg (1987) reported 2 deaths in a series of 10 reported cases, along with 10 unexplained sibling deaths. Other authors described a 5% to 15% mortality”

Det är således mycket liten studerad grupp som redovisas - 10 individer. I denna studie omtalas också att medelålder hos de insjuknade barnen var 20 - 22 månader och att hela var fjärde hade ett redan avlidet syskon. Dessa uppgifter finns inte verifierade i större studier och är inte att betrakta som signifikanta tillförlitliga siffror.
En enda länk med så extremt få fall och så unga barn står sig helt enkelt inte mot sammanställningen av 2 000 redovisade fall av Mbp internationellt under flera år. Denna studie redovisar en mortalitet hos de utsatta barnen på 6 - 10 %.

Dina länkade uppgifter talar dels emot sig själva redan i din egen länk (5-15%) och är dels en så oerhört liten refererad speciellt utvald grupp att den inte är signifikant. Denna studerade grupp väger väldigt lite jämfört med 2 000 studerade andra fall.

Har du ingen tillförlitlig signifikant länkad studie?
Kanske just med siffran 22% som du angav så exakt? Varifrån fick du annars denna precisa siffra?
Citera
2018-07-08, 23:17
Bannlyst
Som sagt, det nyktraste och mest välinformerade vittnet i tråden berättar att O var bortrest i veckor då han älskade sitt arbete. Vad kan det bero på att denna vittnesuppgift så totalt fallit i glömska hos vissa...?

Elli beskriver här också tydligt att H var den som drog As sjukdom till sin spets och förstorade upp den medan O var mer realistisk. Åter igen ett indicium för att H har en klart högre sannolikhet för MbP.

Och lägger man då till att A och M blev sämre med H och bättre med O så är sannolikhetsberäkningarna entydiga.

Om man inte har en egen agenda såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det känns väldigt främmande !? O älskade sitt arbete och kunde med det vara bortrest i veckor ! Hur skulle han klara alla dessa arbetsrelaterade resor om han samtidigt skulle ha kontroll hemma ?? Och desdutom så var det H som drog först och främst As sjukdom till sin spets...som jag sagt innan så förstorade H upp det och O försökte se det mer för vad det var....Det var ju upp och ner sämre och bättre dagar.
Citera
2018-07-08, 23:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Något som är värt en notering, är v. 13 - 22 år 2017, då endast två kortare personalmöten är inbokade. Perioden sammanfaller med den skärtorsdag, 13 april, då M:s pianolärarinna efter ett antal månader träffat O och trott att han drabbats av cancer, men sedan tolkat de tecken hon såg som att han psykiskt mått väldigt dåligt:
Vilket grävjobb; Tack!

Som du nämner kan noteras en påfallande sparsamhet gällande inbokningar under våren, och det sammanfaller som sagt med Missan27´s iakttagelser om ett mera tillbakadraget beteende med avmagring.
Personalmöte 27/3, närapå tomt fram tills 30/5 förutom ett inbokat personalmöte 26/4. Det gör 2 månader, utan vare sig föreläsningar eller seminarier. Började han arbeta hemifrån i större utsträckning här eller åkte han till T*skland med A för antibiotikabehandling?

Han håller seminarier eller föreläsningar 1-3 g/v, 1-3 h vid varje tillfälle.

Kan under förra året även se ett glapp mellan 16/10-10/11 - sista resa till T*skland och läkarvännen med A? Almanackan med läkartider ska enligt RK vara puts väck.
Citera
2018-07-08, 23:32
Bannlyst
Nej. Du refererar medvetet eller omedvetet fel till artikeln i Developmental-Behavioral Pediatrics efter den metastudie som jag refererade till i Pediatric Clinical Advisor.

Gå in och läs rätt artikel istället för att komma med inkorrekta uppgifter i tråden så kommer du få svar på dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Den artikel du refererar till har ytterligare text:

”Munchausen syndrome by proxy is an extremely serious disorder that produces significant morbidity and mortality. Rosenberg (1987) reported 2 deaths in a series of 10 reported cases, along with 10 unexplained sibling deaths. Other authors described a 5% to 15% mortality”

Det är således mycket liten studerad grupp som redovisas - 10 individer. I denna studie omtalas också att medelålder hos de insjuknade barnen var 20 - 22 månader och att hela var fjärde hade ett redan avlidet syskon. Dessa uppgifter finns inte verifierade i större studier och är inte att betrakta som signifikanta tillförlitliga siffror.
En enda länk med så extremt få fall och så unga barn står sig helt enkelt inte mot sammanställningen av 2 000 redovisade fall av Mbp internationellt under flera år. Denna studie redovisar en mortalitet hos de utsatta barnen på 6 - 10 %.

Dina länkade uppgifter talar dels emot sig själva redan i din egen länk (5-15%) och är dels en så oerhört liten refererad speciellt utvald grupp att den inte är signifikant. Denna studerade grupp väger väldigt lite jämfört med 2 000 studerade andra fall.

Har du ingen tillförlitlig signifikant länkad studie?
Kanske just med siffran 22% som du angav så exakt? Varifrån fick du annars denna precisa siffra?
Citera
2018-07-08, 23:35
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Här ser jag att du tog upp Gardasilämnet!
Tack för den informationen!

Agnes har fått Gardasil vaccinet men inte Moa.
O var inte glad när han fick veta att A fått det.
Varför skulle föräldrarna utsätta Moa för samma sak?
Det finna absolut inga uppgifter om det. Inte vad gäller Moa.
Citera
2018-07-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag vill börja med att säga att jag har flera års studier studier bakom mig för att arbeta inom vården och inriktning på onkologi.

Jag är FÖR de vaccinationer som vi sedvanligt har från födseln och mot de sjukdomar de förhindrar.
Så jag tänker inte läsa inlägg som slänger in mig i anti-vaccinträsket, utan min poäng är här INTE heller att motverka mot läkemedel.

Men att ingen mer än jag, och ett par till har nämnt OM det kan vara så att töserna fick Gardasil-vaccin så KAN de ha fått de biverkningar många flickor har fått men som sjukvården inte kan (eller vill?), hoppas på det första, dra paralleller till flickors symtom, då de fått och mer eller mindre allvarliga biverkningar, precis och strax efter de fått vaccinet.

Har haft svårt att gå in på rena forskningssidor, då de är få, och jag vill inte citera de sidor som driver en politik gentemot vaccinet i allmänhet och spädbarnsvacciner i synnerhet, då det finns agendor mot mediciner.

Jag har dock läst om flera flickors egna ord kring deras hälsa, som blivit riktigt nedsatt efter att de fått Gardasil. Ska man inte tro dem då?

Kan töserna i Bjärred ha fått dessa oklara trötthetssymtom och annat som kanske inte ens föräldrarna förstod?
Då förstår jag den kamp man har fört. (Jag deltar inte heller i MbP- resonemanget just nu, för mig spelar det ingen roll här.) Dock tror jag att kvinnor kan vara lika goda förövare som män, så jag tar inte part för varken O eller H just nu.

Lite texter jag hittat dock om de som drabbats av Gardasilets biverkningar:
FASS för allmänhet:
Liksom för andra vacciner innefattar biverkningar som rapporterats under allmän användning följande: svullna körtlar (hals, armhåla eller ljumske); muskelsvaghet, onormala känselförnimmelser, krypningar i armarna, benen och överkroppen, eller förvirring (Guillain-Barré syndrom, akut disseminerad encefalomyelit); yrsel, kräkningar, ledsmärta, värkande muskler, ovanlig trötthet eller svaghet, frossa, allmän sjukdomskänsla, ökad risk för blödningar och blåmärken samt hudinfektioner på injektionsstället.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

http://vaccin.me/2015/06/15/misstankt-gardasilskadade-flickor-koar-for-hjalp-i-danmark/

https://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20151105/281612419276768

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/602573?programid=909

Om nu man inte tar Gardasilets biverkningar på allvar, så riskerar föräldrar att gå på myten om att det är bra att strunta i vacciner överhuvudtaget. Det förlorar vi alla på.
Den sista länken har jag lyssnat på och oj, vilken kamp för flickan och föräldrarna!

Fick töserna vaccinet? Åldern och de biverkningar som beskrivits i tråden liknar de flera andra har fått.
Men tror inte någon kan svara på det eftersom ingen kan säkert svara på någonting här verkar det som.

Lite mildare ton kan vi väl ha med varandra, eftersom vi vill att sanningen kommer fram för tösernas skull? Jag kan ha helt fel här också, har inga problem med mina funderingar över vad som har hänt, om det visar sig vara helt fel.

Om det var så förklarar det hur båda flickorna blev sjuka ungefär samtidigt. Men glappet mellan att ha sjuka barn till att döda dom känns långt - vad hände som gjorde att allt eskalerade till att föräldrarna mördade och tog livet av sig? "Räcker" det med svårdiagnostiserade sjukdomssymtom hos båda barnen (plus ev depression hos A)+orolig/deprimerad mamma+stressad/deprimerad pappa för att föräldrarna ville avsluta allt? Något mer måste ha tillkommit, eller funnits under längre tid. Jag tror att sanningen om vad som hände kommer att komma fram snart och att den är väldigt skruvad/makaber/hemsk osv osv. Även om föräldrarna verkar ha ansträngt sig för att allt ska se städat och lugnt ut tänker jag att det beteendet är det som allra mest visar hur sjuk situationen var hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in