Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-15, 22:47
  #13
Medlem
Om du väljer att kosta på lite så kommer det att vara värt
http://www.hydrogarden.se/ventilatio...t/ljuddampare/
http://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/ventslang/ "judisolerande ventslang"

Sedan går att att bygga en ljudisolerande låda till kanalfläkten, så här!
https://www.thcfarmer.com/community/...ine-fan.46564/
Citera
2018-01-22, 08:12
  #14
Medlem
Greenwhites avatar
ljuddämpare på utblåset gör mkt för att få ned ljudnivån, tar bort det här "susande luft" ljudet vilket låter en del.
Citera
2018-01-24, 04:31
  #15
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Inget förutom lite fläckar.
Om du är idiot och tänker köra HPS så låter det som att tappa en plonbok i golvet när den drar igång.
Vad har du tänkt dig för belysning, gödning, blad matning?
Vill du ändå ha HPS så rekomenderar jag dig att läsa på om andra blommor som Nepenthes, Lepanthes VFS mm mm mm mm för då kan du ha en stor HPS som du aldrig drar igång som står på en timer så om någon knackar så dörren så kan då säga att det nyss blev natt i blom rummet. Om du dessutom skaffar en blommande till exempel N.Truncata så kan du skippa lukt för den tar över lukten för tio stora bolmande cb plantor.
Vad snackar du om? En HPS drar knappast så mycket el. Jag har själv kört på 150w & 600w HPS och märker knappt någon skillnad på elräkningen. Det kommer inte leva om mindre om du köper ett tält, det låter fortfarande mycket. Du kan ju köpa en fjärrstyrd strömbrytare som du kopplar in på fläkten så du kan stänga av oljudet när det kommer folk via en fjärrkontroll, så gjorde jag iaf. En polare till mig löste ljudproblemet med att bygga en fyrkantig trälåda runt fläkten samt isolera, blev i princip helt tyst. Angående det du säger om lukten så låter det som totalt skitsnack. Ett KOLFILTER tar bort all lukt. Sen finns det strains som knappt luktar något. Jag kunde ha mitt tält vidöppet utan fläkten igång i ca 2 timmar innan lukten spred sig, det var min första odling då. Min andra odling så kunde jag knappt öppna tältet innan lukten satt sig i hela lägenheten.
__________________
Senast redigerad av sluskjohan 2018-01-24 kl. 04:34.
Citera
2018-01-25, 11:20
  #16
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Vad snackar du om? En HPS drar knappast så mycket el. Jag har själv kört på 150w & 600w HPS och märker knappt någon skillnad på elräkningen. Det kommer inte leva om mindre om du köper ett tält, det låter fortfarande mycket. Du kan ju köpa en fjärrstyrd strömbrytare som du kopplar in på fläkten så du kan stänga av oljudet när det kommer folk via en fjärrkontroll, så gjorde jag iaf. En polare till mig löste ljudproblemet med att bygga en fyrkantig trälåda runt fläkten samt isolera, blev i princip helt tyst. Angående det du säger om lukten så låter det som totalt skitsnack. Ett KOLFILTER tar bort all lukt. Sen finns det strains som knappt luktar något. Jag kunde ha mitt tält vidöppet utan fläkten igång i ca 2 timmar innan lukten spred sig, det var min första odling då. Min andra odling så kunde jag knappt öppna tältet innan lukten satt sig i hela lägenheten.

Måste dra så hinner bara svara på första grejen, polisen kom hem till mig för att min el räkning blev tio gånger så hög eller mer när jag odlade tropiska blommor...

Fy fan tar en kolfilter verkligen bort all lukt??? Det är i så fall fantastiskt och då borde alla dra igång en odling, om det inte är som mig tok stressade hela tiden.
En grej som verkligen stör mig in i benmärgen är att vi inte ens får odla hampa i svea rike!
Som den vis bill sa; är du inte lite paranoid som gör naturen olaglig?
Citera
2018-01-25, 11:42
  #17
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Måste dra så hinner bara svara på första grejen, polisen kom hem till mig för att min el räkning blev tio gånger så hög eller mer när jag odlade tropiska blommor...

Fy fan tar en kolfilter verkligen bort all lukt??? Det är i så fall fantastiskt och då borde alla dra igång en odling, om det inte är som mig tok stressade hela tiden.
En grej som verkligen stör mig in i benmärgen är att vi inte ens får odla hampa i svea rike!
Som den vis bill sa; är du inte lite paranoid som gör naturen olaglig?

Ja kolfiltret tar bort all lukt om man gör rätt och sätter ihop allt tätt och bra. Låter jävligt konstigt att du skulle bli tagen på el räkning asså, om du nu fick tio ggr högre elräkning måste du ju haft jävla massa lampor, när jag körde med en 400w hps blev det inte särskilt mkt dyrare per månad.
Citera
2018-01-25, 19:28
  #18
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenwhite
Ja kolfiltret tar bort all lukt om man gör rätt och sätter ihop allt tätt och bra. Låter jävligt konstigt att du skulle bli tagen på el räkning asså, om du nu fick tio ggr högre elräkning måste du ju haft jävla massa lampor, när jag körde med en 400w hps blev det inte särskilt mkt dyrare per månad.
ah ok, 10 gånger var nog att ta i... vi kan enas åt högre
Citera
2018-01-25, 19:56
  #19
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Hur hög ljudnivå upplever ni från ett 120*120 tält med tillhörande utsug och fläktar?

Testade en kanalfläkt igår och det dundrade ju på så det lät i alla intilliggande rum.

Funderar på ett tältpaket men om det låter så mycket är det omöjligt här.

Hur upplever ni ljudet?

Nu har jag ett mindre tält, och belyser med pll-rör, men jag kan köra ventilationen så tyst att man bara hör den om det är en stilla dag (bor lantligt, utan trafikbrus) även om man står alldeles bredvid. Så, är du beredd att betala en del extra, kan jag rekommendera en sån här:

https://www.clasohlson.com/se/Kanalf...SILENT/36-5300

Den har två hastigheter. Jag har ställt min på den lägre hastigheten, och kopplat till en sådan här transformator: https://www.luftbutiken.se/varvtalss...r-1a-230v.html . Med en sådan får man inte brummande missljud, som man får av enklare styrdon för varvtalsreglering.

Strains ville du ha tips på...
Indica: Northern Light - en klassiker. Lättodlad, bra avkastning och i stort sett luktfri.
Sativa: Super Lemon Haze smakar och doftar fantastiskt, och har dessutom ett väldigt trevligt rus. På minussidan måste nämnas att doften är helt surrealistisk, så det vill till att ha ordning på kolfilter och att inte ha gäster i närheten om man ska titta till plantorna. Grapefruit är trevlig också - inte så genomträngande doft, och med ett upplyftande sativarus.

Måste slå ett slag för en GRYM hybrid också: Deep Cheese. Luktar verkligen mogen ost, väldigt kraftigt. Smaken är fin, och ruset... tycker jag t o m slår White Widow.
__________________
Senast redigerad av LivinginthePast 2018-01-25 kl. 20:34.
Citera
2018-01-27, 18:07
  #20
Medlem
TokayGecks avatar
Kör Budmaster 2 G.O.D LED 300 - låter knappt något alls och vinner i side-by-side grow mot min 600w hps som åkt ut ur huset nu. Drar effektivt 190w men kostar därtill! (cirka 11k SEK)

Gällande kanalfläkten så skrev någon att denne har den i tältet, otroligt dumt om du inte har 100% tätt mellan filtret då lite sipprar ut under blomm! (Märkte jag iallafall) Jag har köpt en plastlåda som jag skurit upp hål på vardra sida med, lagt in en kudde och sedan kanalfläkten ovanpå. Stänger sedan locket med kudden lindad runt kanalfläkten och det låter knappt något alls!

För yttligare ljuddämpning köpte jag även ett ljuddämpar rör som sätts på utblåset, det röret har jag sedan satt yttligare 1 kolfilter på. Tältet(100x100x200) står öppet i mitt kontor och låter ingenting !

Ventilationssetup: Kolfilter -> utsug (ovanpåtältet i lådan med en kudde runt sig) -> ljuddämpare -> kolfilter.

Ingen lukt eller ljud hemma hos mig iallafall. Bor dessutom på en plats där odling är lagligt så det är endast för min och frugans skull jag gjort på detta viset.
__________________
Senast redigerad av TokayGeck 2018-01-27 kl. 18:09.
Citera
2018-01-27, 18:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Nu har jag ett mindre tält, och belyser med pll-rör, men jag kan köra ventilationen så tyst att man bara hör den om det är en stilla dag (bor lantligt, utan trafikbrus) även om man står alldeles bredvid. Så, är du beredd att betala en del extra, kan jag rekommendera en sån här:

https://www.clasohlson.com/se/Kanalf...SILENT/36-5300

Den har två hastigheter. Jag har ställt min på den lägre hastigheten, och kopplat till en sådan här transformator: https://www.luftbutiken.se/varvtalss...r-1a-230v.html . Med en sådan får man inte brummande missljud, som man får av enklare styrdon för varvtalsreglering.

Strains ville du ha tips på...
Indica: Northern Light - en klassiker. Lättodlad, bra avkastning och i stort sett luktfri.
Sativa: Super Lemon Haze smakar och doftar fantastiskt, och har dessutom ett väldigt trevligt rus. På minussidan måste nämnas att doften är helt surrealistisk, så det vill till att ha ordning på kolfilter och att inte ha gäster i närheten om man ska titta till plantorna. Grapefruit är trevlig också - inte så genomträngande doft, och med ett upplyftande sativarus.

Måste slå ett slag för en GRYM hybrid också: Deep Cheese. Luktar verkligen mogen ost, väldigt kraftigt. Smaken är fin, och ruset... tycker jag t o m slår White Widow.

Tack för intressant och bra svar.
Jo jag kan tänka mig att lägga en extra slant för att få det tyst och hög säkerhet.
Vågar mig inte på någon strain som luktar för mycket. NL har jag provat och gillade den väldigt mycket
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback