Än en gång så tror jag att graden av genomslag hos fenomenet, fenomenets styrka, har med förutsättningarna att göra. Finns inga av de nödvändiga förutsättningarna lyser fenomenet med sin frånvaro. Finns några blir det ett svagt utslag, som kanske bara märks om man gör många tester. Finns ALLA nödvändiga förutsättningar
(som vi ju inte vet vilka de är) så blir det ett starkt utslag av fenomenet som skulle märkas i ett enda test.
Eftersom vi inte har så mycket kunskap runt detta med nödvändiga förutsättningar så är det väl klokast att satsa på test som man upprepar många gånger så att det (eventuella) svaga utslaget märks. Dessutom ska man satsa på personer som har lyckats "framkalla" fenomenet även i pressade situationer.
Det märks, när man studerar folks erfarenheter, att det här med förväntningar och press har inverkan på hur starkt det eventuella utslaget blir. Det är allra oftast i situationer där det inte finns någon press eller förväntningar som fenomenet visar sig som starkast.
Ett exempel som hände mig för ca. 3 veckor sen:
Citat:
Ett bra exempel på det här med gynnsamma förhållanden är detta. Jag ville testa telepati med min mamma. Jag hade inga särskilda förväntningar eftersom min mamma inte är särskilt insatt i paranormala fenomen och för henne spelar det ju ingen roll om jag kan uppvisa telepati eller inte. Vi använde en kortlek, hon tog ett kort, satt och tittade på det och försökte "tänka sig" det. Jag försökte förstås "se" kortet. Mina resultat blev häpnadsväckande för oss båda. Hon tog 5 kort och jag hade rätt på 3 av dom. Rätt på färg, tecken, och siffra (eller kneckt, dam, kung). Jag sa t.ex. svart... klöver... klätt... dam, och jag fick rätt 3 av 5 gånger! Det är långt ifrån slumpen, som säger att jag ska gissa rätt 1/52 gånger? Right? 3 av 156 gånger blir väl det, inte 3 av 5!
Jag tror att en av anledningarna varför det gick så pass bra var att varken jag eller min mor hade några särskilda förväntningar. Jag hade ingen störande press på mig från något håll. Detta var ju tyvärr verkligen inget vetenskapligt test. Skulle jag nu försöka mig på att "bevisa" dessa "förmågor" i ett experiment där det blir stress och press på olika sätt tror jag inte alls att det skulle gå lika bra. Det skulle förmodligen inte heller ha gått lika bra om vi hade testat en gång till efter detta, för då skulle det ha funnits förväntningar på ett särskilt resultat både från mig själv och min mor.
Alltså förespråkar jag test där även svaga utslag kan visa sig, eftersom vi inte har den kunskapen som krävs för att veta vad som är de nödvändiga förutsättningarna och mest gynnsamma förhållandena för starka utslag och upprätta samt upprätthålla dessa. Dessutom tycker jag att man ska använda personer som är mycket stabila, stress- och presståliga som tror sig kunna uppvisa fenomenen även i olika pressande situationer.
GOD NATT OCH SOV SÖTT!