• 1
  • 2
2018-01-08, 18:14
Medlem
Hej FB!

Jag är stressad då jag nyligen köpt en bostadsrätt och inom några månader ska gifta mig. I mitt civilstånd står det att jag är ensamstående då lånet prövades. Kommer något problem att uppstå? Kommer banken plötsligt en dag att ringa och säga "Vi ser att ditt civilstånd är förändrat och därmed måste ert lån prövas på nytt"? Eller görs prövningen enbart då lånet tas, och därmed så länge banken får in sina betalningar så är allt frid & fröjd?

Ålder 20-30

//Appelsin
Citera
2018-01-08, 18:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelsin
Hej FB!

Jag är stressad då jag nyligen köpt en bostadsrätt och inom några månader ska gifta mig. I mitt civilstånd står det att jag är ensamstående då lånet prövades. Kommer något problem att uppstå? Kommer banken plötsligt en dag att ringa och säga "Vi ser att ditt civilstånd är förändrat och därmed måste ert lån prövas på nytt"? Eller görs prövningen enbart då lånet tas, och därmed så länge banken får in sina betalningar så är allt frid & fröjd?

Ålder 20-30

//Appelsin

Borde inte två personer ha bättre ekonomi än du ensam?
Det kommer inte prövas på nytt. Banken är glad när de får pengar.
Citera
2018-01-08, 18:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Borde inte två personer ha bättre ekonomi än du ensam?
Det kommer inte prövas på nytt. Banken är glad när de får pengar.

Inte alltid, om partnern har betalningsanmärkningar kommer det med största sannolikhet bli problem. Men generellt borde detta inte vara något problem.
Citera
2018-01-08, 19:09
Medlem
Om du står kvar ensam på lånet händer inte ett skit.

Oavsett, om ni har lånet gemensamt (solidariskt) så är det bättre med två låntagare än en; nästa oavsett hur den andres ekonomi ser ut. Om du bedömdes som god allena före giftemål, så lär du vara det efter.
Citera
2018-01-08, 19:53
Medlem
Varför ålder 20-30?

Vet man så sällan här när man är född eller varför skriver man inte direkt 24 år?
Citera
2018-01-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför ålder 20-30?

Vet man så sällan här när man är född eller varför skriver man inte direkt 24 år?

För att jag vill hålla mig anonym.
Citera
2018-01-09, 07:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hej FB!

Ålder 20-30

//Appelsin

Varför skulle lånet över huvud taget omprövas på grund av att du har gift dig? Du har fått ett lån vid gällande förutsättningar, att din livssituation ändras är inte konstigt. Hur många flyttar inte ihop med någon, gifter sig eller skaffar barn efter att de köpt en större bostad?
Citera
2018-01-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Varför skulle lånet över huvud taget omprövas på grund av att du har gift dig? Du har fått ett lån vid gällande förutsättningar, att din livssituation ändras är inte konstigt. Hur många flyttar inte ihop med någon, gifter sig eller skaffar barn efter att de köpt en större bostad?

Ingen aning. Tack alla för svar!
Citera
2018-01-09, 20:47
Medlem
Lite offtopic (Bör jag skapa ny tråd?): Jag undrar även var man vänder sig ifall man vill hyra ut bostaden i ett halvår i början? Hur ser bostadsrättsföreningen på det? Jag förstår att det är fall till fall, men min situation är så att personen jag ska gifta mig med och jag träffades utomlands utanför schengen gränsen och jag behövde fixa bostad efter regler som införts 2015 samt ha tillräcklig lön för att betala för oss båda för att ansöka om att hon ska kunna komma hit så småningom.
Citera
2018-01-09, 21:42
Medlem
soundsgoods avatar
Citat:
Hej FB!

Ålder 20-30

//Appelsin

Kreditprövningen genomförs vid den tidpunkten då lånet upptas, det är även då banken kollar vilka förutsättningar du har som kredittagare. Så länge du uppger och kan styrka korrekta uppgifter vid tidpunkten för upptagandet av bostadslånet så kan banken vid ett senare skede inte kräva att du ska återbetala det för att din livssituation förändrats. Detta under förutsättning att du sköter din återbetalning av lånet enligt plan.

Citat:
Lite offtopic (Bör jag skapa ny tråd?): Jag undrar även var man vänder sig ifall man vill hyra ut bostaden i ett halvår i början? Hur ser bostadsrättsföreningen på det? Jag förstår att det är fall till fall, men min situation är så att personen jag ska gifta mig med och jag träffades utomlands utanför schengen gränsen och jag behövde fixa bostad efter regler som införts 2015 samt ha tillräcklig lön för att betala för oss båda för att ansöka om att hon ska kunna komma hit så småningom.

Vid uthyrning av din bostadsrätt så behöver dels styrelsen i föreningen godkänna din andrahandsuthyrning men även banken ska underrättas enligt lånevillkoren som du godkänner vid upptagandet av bolånet.
Citera
2018-01-10, 08:06
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Styrelsen säger förmodligen nej till andrahandsuthyrning direkt efter inköp, om du inte har skäl att hyra ut kan du titta dig i månen efter möjligheten.
Citera
2018-01-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om du står kvar ensam på lånet händer inte ett skit.

Oavsett, om ni har lånet gemensamt (solidariskt) så är det bättre med två låntagare än en; nästa oavsett hur den andres ekonomi ser ut. Om du bedömdes som god allena före giftemål, så lär du vara det efter.

Nej, så är det inte. Ibland är det en fördel att stå själv på bostaden och lånet.

T.ex.:
Jag jobbade och min flickvän pluggade och tog CSN-lån.
I bankens kalkyl skulle vi ha 5000 kr kvar per person efter att vissa saker var betalda. Problemet var att det hon fick från CSN inte räknades som inkomst. Men vi behövde ha 10 k kvar...

Jag löste det genom att gå till en annan bank och säga att jag var singel, då räckte det med 5 k kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in