• 1
  • 2
2018-01-08, 00:22
Medlem
Hejsan! Jag blev erbjuden ett svartjobb nyss och undrar vad jag ska ta betalt.
Det är en 2a på ca 60kvm och tak ska målas plus väggar ska tapetseras. På väggarna är det just nu rätt ny tapet så det är inte så mycket spackling.
Är det någon som har någon koll på vad man kan ta betalt? En kollega till mig sa mellan 250-300kr kvm. Men det kändes mycket. Så jag har ingen aning vad jag ska ta.
Citera
2018-01-08, 00:26
Medlem
Storstad eller småstad?
Citera
2018-01-08, 00:29
Medlem
Sundsvall.
Citera
2018-01-08, 00:39
Medlem
Brukar ligga på 300 kvm i Stockholm. Så nånstans kring 200-250.
Citera
2018-01-08, 03:40
Medlem
3-4 dagars jobb och 12-15.000:- svart, det tycker jag låter jkligt mycket.

Ska TS stå för material då också, eller?

Det borde dom ju kunna få billigare vitt med rot..!?

Håller du på och fipplar med a-kassa socialbidrag etc skulle jag max ta 6000:- och har du inget av det max 10.000:-

det är ju inte direkt raketforskning att måla och tapetsera.
Citera
2018-01-08, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
3-4 dagars jobb och 12-15.000:- svart, det tycker jag låter jkligt mycket.

Ska TS stå för material då också, eller?

Det borde dom ju kunna få billigare vitt med rot..!?

Håller du på och fipplar med a-kassa socialbidrag etc skulle jag max ta 6000:- och har du inget av det max 10.000:-

det är ju inte direkt raketforskning att måla och tapetsera.

Nu är de ju upp till vad kunden vill betala som är relevant.

10 lax ink. Material är rimligt, 5k per rum brukar jag räkna på.
Citera
2018-01-08, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nu är de ju upp till vad kunden vill betala som är relevant.

Jasså!? Hur kan du vara så säker på det, vart framgår det i ts frågeställning att det är just kundens betalningsvilja som är relevant?

Jag tycker lika gärna man kan tolka hans fråga som att han frågar efter vad som är försvarbart att ta betalt i största allmänhet.

Dvs även om kunden är beredd att betala 200.000:- så är TS mån om att inte ta mer betalt än vad som går att försvara utifrån andra aspekter.

Citat:
10 lax ink. Material är rimligt, 5k per rum brukar jag räkna på.

Men då bör du väl också hålla med om att 12-15.000:- låter dyrt!?
Citera
2018-01-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jasså!? Hur kan du vara så säker på det, vart framgår det i ts frågeställning att det är just kundens betalningsvilja som är relevant?

Jag tycker lika gärna man kan tolka hans fråga som att han frågar efter vad som är försvarbart att ta betalt i största allmänhet.

Dvs även om kunden är beredd att betala 200.000:- så är TS mån om att inte ta mer betalt än vad som går att försvara utifrån andra aspekter.

Men då bör du väl också hålla med om att 12-15.000:- låter dyrt!?

Beror på, är det tråkiga förutsättningar?
Svartjobb räknar jag aldrig per kvm - Uteslutande förutsättningar och beräknad tidsåtgång. Normalt ca 5k per rum, hallen går ju som ett rum om det nu är totaöt runt 60kvm, så 15k kan mycket väl funka.
Citera
2018-01-08, 08:48
Medlem
note-its avatar
Citat:
Beror på, är det tråkiga förutsättningar?
Svartjobb räknar jag aldrig per kvm - Uteslutande förutsättningar och beräknad tidsåtgång. Normalt ca 5k per rum, hallen går ju som ett rum om det nu är totaöt runt 60kvm, så 15k kan mycket väl funka.
Ja, 15K är rimligt. Det ska va värt besväret liksom.
Citera
2018-01-08, 08:51
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Brukar ligga på 300 kvm i Stockholm. Så nånstans kring 200-250.
Ja, samma pris som för 10 år sen. Är glad att man slutade i den branschen då.
Citera
2018-01-08, 10:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Man får ju också ha i åtanke att gör man ett najs jobb till ett schysst pris så finns möjligheten till fler jobb. Vita firmor ger oftast ett pris per timme, ibland material och exkluderat vissa detaljer.

Jag tycker TS ska säga 10000 SEK inkl. material, folk gillar när de får en kort, simpel all-inclusive-offert. Det ska vara bekvämt för kunden. Eller kanske 12000 SEK inkl. någon specialmålning, men det är någon konstigt detalj eller specialfärg på något enstaka ställe.

Gör bra ifrån sig och säg att man är öppen för fler jobb så kommer den där sista tusenlappen man inte tar betalt vara en god investering för framtiden.
Citera
2018-01-08, 11:29
Medlem
250-300kr timmen tycker jag är ett vettigt pris,
Och då blir det ingen stress och slarv

Materialet ska man aldig ge nått fastpris på helldre sälja det till inköpspris och ta betalt för tiden det tar att handla det ist
Säg det tar 3 dagar x 10h

Plus en 5-8 tusen i material,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här