Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-27, 20:27
  #13
Medlem
Nu har jag gjort klart min första sats av denna äppelcider! Dock blev det mer som äppelvin än cider i smaken. Jag köpte en bravo 2 liter äppeljuice som jag monterade ett sugrör på och sedan ner i vatten för att co2 ska ta sig ut men att ingen syre ska ta sig in. Den stod i cirka 1 vecka och 2 dagar. Jag tillsatte cirka 3.5 deciliter strösocker till bravon och 4 gram torrjäst av varianten som gillar mycket socker.

Smaken var som den skulle men problemet blev att det smakade för mycket jäst och man kunde tydligt se att jästen fortfarande var kvar även efter filtrering i kaffefilter. Smaken är såpass dålig att det tyvärr inte går att dricka, men jag tänkte försätta experimentera, filtrera och möjligen blanda ut med vanlig äppeljuice för bättre smak. Nu står den i kylskåpet men jag funderar på att ha den i rumstemperatur tills jästen HELT har jäst klart. Alkoholhalten skulle jag gissa på är cirka 10% eller lägre, försökte jämföra med erfarenhet av vin och jag tyckte den var lite svagare men inte mycket.

Har inte gjort hävertmetoden då jag inte har möjlighet till det, finns det andra metoder för att få ut jästen och jästsmaken?

(I sommar blir det riktig äppelcider med riktiga äpplen och utan jäst, kommer då använda mig av vildjäst.)

Kul projekt, rekommenderas om man vill testa!

Tack!

(EDIT: Berätta hur det gick för er)
Citera
2018-01-27, 23:23
  #14
Medlem
Ovensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Nu har jag gjort klart min första sats av denna äppelcider! Dock blev det mer som äppelvin än cider i smaken. Jag köpte en bravo 2 liter äppeljuice som jag monterade ett sugrör på och sedan ner i vatten för att co2 ska ta sig ut men att ingen syre ska ta sig in. Den stod i cirka 1 vecka och 2 dagar. Jag tillsatte cirka 3.5 deciliter strösocker till bravon och 4 gram torrjäst av varianten som gillar mycket socker.

Smaken var som den skulle men problemet blev att det smakade för mycket jäst och man kunde tydligt se att jästen fortfarande var kvar även efter filtrering i kaffefilter. Smaken är såpass dålig att det tyvärr inte går att dricka, men jag tänkte försätta experimentera, filtrera och möjligen blanda ut med vanlig äppeljuice för bättre smak. Nu står den i kylskåpet men jag funderar på att ha den i rumstemperatur tills jästen HELT har jäst klart. Alkoholhalten skulle jag gissa på är cirka 10% eller lägre, försökte jämföra med erfarenhet av vin och jag tyckte den var lite svagare men inte mycket.

Har inte gjort hävertmetoden då jag inte har möjlighet till det, finns det andra metoder för att få ut jästen och jästsmaken?

(I sommar blir det riktig äppelcider med riktiga äpplen och utan jäst, kommer då använda mig av vildjäst.)

Kul projekt, rekommenderas om man vill testa!

Tack!

(EDIT: Berätta hur det gick för er)
En dum fråga men behövs vildjäst om du använder färskpressade äpplen? Funkar det inte om man bara har i ett par matskedar hounung per liter vätska? Jag tänkte testa på Icas färskpressade äppeljuice och montera en luftnippel direkt i skruvkorken på plastflaskan.

Kom på att den kanske är pastöriserad?
__________________
Senast redigerad av Ovenstein 2018-01-27 kl. 23:25.
Citera
2018-01-28, 11:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovenstein
En dum fråga men behövs vildjäst om du använder färskpressade äpplen? Funkar det inte om man bara har i ett par matskedar hounung per liter vätska? Jag tänkte testa på Icas färskpressade äppeljuice och montera en luftnippel direkt i skruvkorken på plastflaskan.

Kom på att den kanske är pastöriserad?

Skulle gissa på att all juice som säljs i affären är pastöriserad eller liknande så vildjäst blir nog inte till i den. Du skulle ju kunna testa med torrjäst, men resultat kommer nog bli som min, dock lät jag innehållet i flaskan stå still nu över natten och då bildad ett klarare lager på toppen som inte innehållet någon jäst, tog ett sugrör och sög i mig lite och det smakade riktigt bra, dock vill jag få hela flaskans innehåll att smaka så. Du kanske kan göra vildjäsy separat i en burk med riktiga frukter och låta föröka sig, sedan häller du i den i din äppeljuice, se bara till att det inte finns nått konserveringsmedel eller liknande i juicen. Addera och socker till juicen är min rekommendation.

Jag använde som sagt ett sugrör direkt i korken på bravon sedan ner i ett kärl med vatten för att co2 ska ta sig ut och luft inte ska ta sig in.
Citera
2018-01-28, 12:01
  #16
Medlem
Ovensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Skulle gissa på att all juice som säljs i affären är pastöriserad eller liknande så vildjäst blir nog inte till i den. Du skulle ju kunna testa med torrjäst, men resultat kommer nog bli som min, dock lät jag innehållet i flaskan stå still nu över natten och då bildad ett klarare lager på toppen som inte innehållet någon jäst, tog ett sugrör och sög i mig lite och det smakade riktigt bra, dock vill jag få hela flaskans innehåll att smaka så. Du kanske kan göra vildjäsy separat i en burk med riktiga frukter och låta föröka sig, sedan häller du i den i din äppeljuice, se bara till att det inte finns nått konserveringsmedel eller liknande i juicen. Addera och socker till juicen är min rekommendation.

Jag använde som sagt ett sugrör direkt i korken på bravon sedan ner i ett kärl med vatten för att co2 ska ta sig ut och luft inte ska ta sig in.
Bravo är såvitt jag vet gjort på koncentrat. Vad jag sett ska tydligen Lidl sälja en färskpressad juice som inte är pastöriserad och även innehåller fruktkött. Tror även City Gross och Ica Selection har liknande äppeljuicer. Jag ska köpa alla tre, ställa vid ett element med en kanyl och böjd kirurgslang som luftstopp i korkarna och låta dem jäsa. Kan det ta en månad eller två?
Citera
2018-01-28, 15:07
  #17
Medlem
Nja, jag tror det går snabbare än så men jag är inte säker. Du får kolla till den då och då för att se hur det mår. Sen om det fungerar över huvud taget vet jag inte eftersom det är affärsjuice men du kan ju testa och sedan dela med dig av ditt resultat!
Citera
2018-01-30, 08:53
  #18
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovenstein
Bravo är såvitt jag vet gjort på koncentrat. Vad jag sett ska tydligen Lidl sälja en färskpressad juice som inte är pastöriserad och även innehåller fruktkött. Tror även City Gross och Ica Selection har liknande äppeljuicer. Jag ska köpa alla tre, ställa vid ett element med en kanyl och böjd kirurgslang som luftstopp i korkarna och låta dem jäsa. Kan det ta en månad eller två?

Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Nja, jag tror det går snabbare än så men jag är inte säker. Du får kolla till den då och då för att se hur det mår. Sen om det fungerar över huvud taget vet jag inte eftersom det är affärsjuice men du kan ju testa och sedan dela med dig av ditt resultat!

Det går fint med all "äkta" juice, alltså juice som inte innehåller något annat än fruktsaft. Koncentrat, pastöriserat osv. spelar ingen roll, men det får inte finnas konserveringsmedel i.

Jästsmaken sitter kvar rätt länge, bästa är att låta det jäsa ut ordentligt och sedan eftersöta. Lagra sedan i någon månad.

Hävert är viktigt, annars får man med bottensatsen när man tappar om och det förstör både smak och utseende. Placera era jäskärl högt redan från början, så ramlar de döda jästcellerna ner på botten och vätskan håller sig klar. Det går även att använda klarningsmedel (bentonit eller äggvita) för att binda restprodukterna. Inget jag testat dock så jag vet inte riktigt hur det går till.
Citera
2018-08-17, 22:02
  #19
Medlem
Cider.

Ska brygga en cider nu i höst/vinter och har varit ute och plockat en hel del äpplen och mustat dem till ca 15l must. Jag är lite av en puritan när det kommer till bryggning, det ska vara äkta och på riktigt, inga tillsatser och annat som förstör. Men låt oss säga att musten ligger på en skala som ger 4,5% alkohol och jag gärna vill ha 6-7%, påverkar detta smaken mycket ifall jag har i socker till nämnda nivå? Har aldrig tidigare blandat ut socker för alkohol men enligt rapporter om äpplemusten så är den friskare än söt, vilket får mig att bli lite fundersam ifall jag ska fuska?
Citera
2018-08-23, 20:48
  #20
Medlem
Mandingos avatar
Om du vill boosta kan du använda äppeljuicekoncentrat, bryggsocker eller vanligt socker...
Citera
2018-08-28, 21:05
  #21
Medlem
Jag har inte bryggt mycket på färska äpplen, däremot på äppeljuice. Jag tycker att äpple kan få en skarp smak (som kan dämpas av lagring)

Om man väljer en ciderjäst, exempelvis Mangrove Jack M02 så smakar det betydligt bättre direkt. Gör så.
Citera
2018-08-29, 15:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag har inte bryggt mycket på färska äpplen, däremot på äppeljuice. Jag tycker att äpple kan få en skarp smak (som kan dämpas av lagring)

Om man väljer en ciderjäst, exempelvis Mangrove Jack M02 så smakar det betydligt bättre direkt. Gör så.

Jag bryggde på egenplockade äpplen för 2 år sedan och fick ett väldigt bra resultat, den gången var musten väldigt söt, vilket också gav utslag på alkoholhalten. Vill gärna ha runt 6% alkohol istället för sedvanliga 4-5% man får av äppelmust. Denna gången använder jag andra äpplen och musten är något mer syrlig så det är därför jag frågar.

Brukar lagra cider åtminstone några månader, tyvärr är det svårt att hålla labbarna borta.

Har köpt en ciderjäst redan, det blev Fruity White (Wyeast 4242). Den ska kvarlämna en liten del sötma. Gillar visserligen torr cider, men senast bryggde jag två olika omgångar och med två olika jäst, varav den ena blev lite väl torr.
Citera
2018-10-16, 22:10
  #23
Medlem
Miss-Brukares avatar
Kommer detta fungera?

Ska göra cider, tänkte bara dubbelkolla att det blir rätt...

Planen ser ut så här:
1. Pressa äpplen
2. Häll ner skiten i en jäshink tillsammans med jäst (tänkte använda Lalvin EC-1118, 5 g)
3. Vänta 2-6 veckor
4. Häll över i en annan hink för att få bort bottenslammet
5. Häll i typ 5 gram socker per liter och ner i flaska
6. Vänta typ 3 månader

Kommer det bli cider? Har jag missat något?
Citera
2018-10-16, 23:27
  #24
Medlem
Absolut, låter precis som jag gör det åtminstone och det blir bra. Har du inga vildäpplen att tillsätta så brukar jag fuska med lite tannin för att öka beskan en aning. Det ger kropp till cidern och mer karaktär. Men är inget måste på något sätt.

Edit: Skulle nog inte avvakta så länge med att tappa om. Risken är att jästen ger bismaker om man låter cidern stå för länge med bottensatsen. Tappa om det när det har jäst klart helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av Asgard82 2018-10-16 kl. 23:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback