• 1
  • 2
2006-01-20, 13:05
Medlem
cerns avatar
om man har svag eppelepsi (1anfall om året) hur ere då me å ta droger?
Citera
2006-01-20, 14:24
Medlem
StorMammas avatar
Uj,

En mycket svår fråga, jag har för mig att om du söker på ordet epilepsi i drogforumen så skall du väl få någon form av svar.

Jag vågar generellt sätt inte ge inte ge råd till epileptiker, då jag inte har erfarenhet själv.
Citera
2006-01-20, 14:29
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
om man har svag eppelepsi (1anfall om året) hur ere då me å ta droger?

Kan inte svara för alla som har ep, eftersom det skiljer sig från person till person. Vad jag dock kan säga är att en kompis har det och han klarar av att röka gräs, knapra benzo (han har iktorivil och stesolid på recept mot sjukdomen), ätit citodon samt buppe förr.

Har inte sett honom ta så mycket annat, alkohol såklart, men det kanske du inte räknar med? Vad man ska hålla sig långt borta från med denna diagnosen är min egen favorit, Tramadol.
Citera
2006-01-20, 17:33
Observera! Detta är bara mina egna spekulationer!

Bensodiazepiner/barbiturater är inte farligt, en del av dessa används ju som medicin mot epilepsi.

Opiater/opioider är jag osäker på, men som GaiN skrev, så är det sant att just tramadol kan utlösa epileptiska anfall. En snabb koll i FASS på morfin, så hittar jag inget som skulle tala emot samtidig användning vid epilepsi.

Kollade också Ritalin, detta är ett centralstimulantia, dock något svagare än amfetamin. Men man skall nog vara försiktig med CS i alla fall:
Citat:
Ursprungligen postat av FASS
Ritalin ska ges med försiktighet till patienter med epilepsi, eftersom erfarenheten visat att anfallsfrekvensen kan öka för ett fåtal patienter.

Cannabis tror jag är ofarligt. Enligt en del sidor så ska det t.o.m. vara effektivt mot epilepsi!

Hallucinogener är så oberäkneliga, men vad jag vet så påverkar det inte kroppen särskilt mycket fysiskt. Men visst kan psykiska vanföreställningar åstadkomma en hel del med kroppen, så detta vågar jag inte ens gissa på!
Citera
2006-01-20, 19:40
Medlem
speedracers avatar
Min kusin - som dog av ett epilepsi-anfall - var iallafall förbjuden att dricka alkohol. Han hade väl också ungefär anfall en gång om året. Och alkhol är ju en drog, så du bör vara försiktig. CB är nog ingen fara.

Förresten, han drack ändå.
Citera
2006-01-20, 20:42
Medlem
cerns avatar
beklagar.men då tror jag sticker till läkaren å ber om medecin..dom kommer tycka de e onödigt men om jag ska ta kör kort så måste jag va anfallsfri på 2år..
Citera
2006-01-20, 20:51
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
beklagar.men då tror jag sticker till läkaren å ber om medecin..dom kommer tycka de e onödigt men om jag ska ta kör kort så måste jag va anfallsfri på 2år..

Tråkigt att höra. Min kompis eller snarare hans storebror har fått sitt kort taget eftersom läkaren inte ansåg honom som lämplig förare, vilket man ju iofs kan förstå...men jag menar...finns de som kör med alkohol i kroppen hela tiden de dricker, de vållar nog större skada än någon med ep :-/

Vad för medicin hade du tänkt dig? Ta det lungt med benzot, om du nu skulle få något sådant (betvivlar dock med ~ett anfall/år).

Hoppas det går bra i vilket fall! Lycka till.
Citera
2006-01-20, 22:59
Medlem
Ratzoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Tråkigt att höra. Min kompis eller snarare hans storebror har fått sitt kort taget eftersom läkaren inte ansåg honom som lämplig förare, vilket man ju iofs kan förstå...men jag menar...finns de som kör med alkohol i kroppen hela tiden de dricker, de vållar nog större skada än någon med ep :-/

Vad för medicin hade du tänkt dig? Ta det lungt med benzot, om du nu skulle få något sådant (betvivlar dock med ~ett anfall/år).

Hoppas det går bra i vilket fall! Lycka till.
----------------------------------------------

Benzo används som kramplösare så jag tror inte att en Benzo-varning är korrekt där. Tvärtom så kan dom nog förhindra kramper.
Undvik Tramadol...
Citera
2006-01-21, 03:07
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratzoo
----------------------------------------------

Benzo används som kramplösare så jag tror inte att en Benzo-varning är korrekt där. Tvärtom så kan dom nog förhindra kramper.
Undvik Tramadol...

Jo om du bara läser lite upp så ser du att jag skrivit att en kompis fått just stesolid och iktorivil mot sina besvär, men tror inte man får de för ett anfall per år, de är ju trots allt narkotikaklassade och beroendeframkallande, läkare är inte så pigga på att sätta in någon på konternuelig bensodiazepinmedicinering var det jag ville komma till bara.
Citera
2006-01-21, 05:10
Medlem
har själv EP fast en väldigt svag variant , jag käkar det mesta , älskar trammadol fast då käkar jag benzo till det . Har bara fått ett anfall i mitt liv men då var det en jävla massa amfetamin med i bilden också
Citera
2006-01-21, 11:19
Medlem
cerns avatar
vet nån vare e för medecin man får mot eppelepsi?
Citera
2006-01-21, 12:26
Medlem
Citat:
vet nån vare e för medecin man får mot eppelepsi?
Finns ens jäkla massa varianter ! Absenor , Orfiril , ikrovil plus en 50 tal till säkert
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in