2018-01-07, 19:46
Medlem
Grävulens avatar
Jag är ny på detta och har lite problem med min mäsk. Den har stått i snart tre veckor. Tyckte att den var väldigt grumlig och smakade sött jämfört med förra så jag köpte en ochelemätare men förstår inte hur den ska tydas. Det är 25 liter mäsk totalt och jag har använt 8kg socker. Ochelemätaren visar 1.8 ser det ut som. Betyder det att det inte har jäst alls? Den ska väl vara under 1.0 egentligen? Det bubblade i röret i början och då bytte jag till kolrör för att slippa lukten och lät den stå. Har försökt räkna ochele själv men jag vet inte exakt mängd vatten då jag fyller upp till 25 liter inklusive 8kg socker. Bifogar bild.

http://tinypic.com/r/14av5ts/9
Citera
2018-01-07, 19:53
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Jag är ny på detta och har lite problem med min mäsk. Den har stått i snart tre veckor. Tyckte att den var väldigt grumlig och smakade sött jämfört med förra så jag köpte en ochelemätare men förstår inte hur den ska tydas. Det är 25 liter mäsk totalt och jag har använt 8kg socker. Ochelemätaren visar 1.8 ser det ut som. Betyder det att det inte har jäst alls? Den ska väl vara under 1.0 egentligen? Det bubblade i röret i början och då bytte jag till kolrör för att slippa lukten och lät den stå. Har försökt räkna ochele själv men jag vet inte exakt mängd vatten då jag fyller upp till 25 liter inklusive 8kg socker. Bifogar bild.

http://tinypic.com/r/14av5ts/9
När den är klar ska den vara på 1.0. Fast man behöver ingen ochelemätare. När det slutar låta så är den klar.
Citera
2018-01-07, 20:17
Medlem
Grävulens avatar
Bytte tillbaka till vattenlås men det bubblar inte alls. Jag får hälla i en till påse jäst. Tack för hjälpen.
Citera
2018-01-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Bytte tillbaka till vattenlås men det bubblar inte alls. Jag får hälla i en till påse jäst. Tack för hjälpen.

8kg socker, du har haft över 100 ochle i starten 100-1/8 ca12%, du kan få ner den till -15 men helt lönlöst att sätta mer jäst då alkoholen dödar jästen och sockret redan är uppjäst.(finns jäst som tål hög alkoholhalt men då får du tillsätta mer socker i 2 omgångar,svårt att få igång jäsningen om sockerhalten är över 120 ochle )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in