Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Siktede har Jon Christian Elden til advokat

https://resett.no/2018/01/12/ektemannen-er-pagrepet-og-siktet-for-drap-pa-janne-jemtland/

Og her er bilde av traktoren som ble hentet, den har snøfres og skuffe foran.
http://www.h-a.no/articleImages//00721732-816a-cd38-8373-fa723d10e2ae.JPG?scale=both&width=820&height=437&b gcolor=black

Snöfräs och frontlastare (?), hur kan det vara behjälpligt vid mord?
Senast redigerad av helsan 2018-01-13 kl. 01:48.
Citera
2018-01-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tack. Kort o gott.
Läste nyss att du har sett bilder på blodfynden, minns du vilken artikel/tidning? Annan som vet?

(Lyckas inte med att sök i detta ämne med mobilen!)

Tror ikke det finnes bilder av dette. Men mange har sett på nyhetene.
Jeg tok et stillbilde for deg: https://imma.gr/69505xcd90f
Citera
2018-01-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Det ser utvannet ut
Citera
2018-01-13, 01:51
Medlem
Bare et spørsmål, kan han ha kjørt henne gjennom snøfreseren på et annet sted?
Blåst henne langt til skogs i småbiter?

http://www.h-a.no/articleImages//00721732-816a-cd38-8373-fa723d10e2ae.JPG?scale=both&width=820&height=437&b gcolor=black
Senast redigerad av Sugar-Daddy 2018-01-13 kl. 02:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det ser utvannet ut

Yup...

Jeg har sett blod i snøen før, det pleier vel ikke være så "tynt" (?)
Senast redigerad av olivieroccean 2018-01-13 kl. 02:00.
Citera
Medlem
Citat:

Ok. Tack så mycket för att du fixade en bild!
Citera
2018-01-13, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Jeg vil tippe ektemannen, hvorfor skulle hun gå ut når de akkurat hadde kommet hjem midt på natta ? De kranglet, han slo henne ihjel og brukte noen timer på å gjemme liket.
Tror oxå han död henne---------så bruk det va i ungef 85% i fall som detta. Ofta bruk de oxå va aktiv i sökn-arbete. Prec som Mats Alm samt sambon i fallet Anneli Ojonen=det nog oxå i detta Norska mord.

Förh-vis komm han inte und med mord som i fallet Mats Alm vs Linda Chen !
Citera
2018-01-13, 03:48
Medlem
TubbyTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur förklarar du att blodspår har hittats på två skilda platser längs med vägarna? Om kvinnan blödde, varför hittar man inga droppspår längs med vägarna?

Två barn påstås det finnas i familjen. De kan knappast ha varit hemma den aktuella natten, annars borde det vara svårt för mannen att vara frånvarande en längre tid utan att barnen undrar.

Han kan ha dumpat kvinnan relativt snabbt i skydd av mörkret. Använt desto längre tid för att städa bilen.

Hur lång tid tar det innan blodet i en död kropp koagulerar?

Jag är inte helt övertygad om att kvinnan inte finns nära bostaden.

Jag tanker att, han klippte till henne langst vagkanten..dar polisen har hittat anseende mangd blod. Darefter har han sprungit hem och hamtat ett par svarta sopsackar for att sla in henne.
Sedan om han har anvant ett fordon, bil, snoskoter eller flakmoppe sa har han inte kommit langt.
Tyvarr ligger hon nagonstans i narheten dar mindre mangd blod har hittats eller en radie av 3~7km, men inte mer. Dropparna har hamnat dar under bortforslingen, menar jag.

Barnen har nog haft nattvakt och sovit under den tiden. Vissa kids kan sova aven om en kalajnikov varmer pipan en halvmeter fran dem. Om de var hemma sa har barnvakten sakert haft mkt nyttigt att beratta.

Nu visar teknisk undersokning pa ngt i hemmet. Men det kan ha uppmarksammats av ett eventuellt vittnesmal.

Bilen ar ju klart det forsta man tanker pa om familjen hade en...
Har blod sakrats i bilen sa ar han illa ute. Hur mkt an 'Madsen I-Know-nooothing' han spelar sa ar det kort for honom.
Citera
2018-01-13, 04:01
Medlem
Citat:
Yup...

Jeg har sett blod i snøen før, det pleier vel ikke være så "tynt" (?)

Jag tycker det ser ut som kråkor eller korpar som varit framme. Och då kan kroppen ligga någonstans i skogen ditkörd med skoter eller traktor.
Citera
2018-01-13, 05:55
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää, även dråp förutsätter uppsåt, enligt Svea Rikes lag.

For å følge saken videre i norsk media kan det være greit å vite at ordet mord ikke eksisterer innen norsk rettpraksis. Uansett hva en GM har utført av handlinger mot sitt offer, kalles det drap i Norge. (=å drepe, ta et liv, döda)

Et drap på norsk betyr ganske enkelt at en GM utfører en handling som medfører at en eller flere personer mister livet.

Det er kun etterforskningen av saken framover som kan vise om GM handlet med overlegg / forsett. - Eller var det en uaktsom handling hvor tanken på å drepe ikke var til stede ?....

Uansett handlingsmåte, er det på dette tidspunkt en drapssak uten kjent motiv

Norsk media betegner aldri drapshandlinger som mord.
Små forskjeller, som kan frustrere....

I Norge er det slik at politiet etterforsker. Først når utredningen er ferdig, vil statsadvokaten vurdere og ta stilling til tiltale etter bevisene i saken. Tiltalen har tre mulige alternativer:

Overlagt drap: Planlagt over kortere eller lengre tid. (Kunne stoppet volden, men fullendte handlingen)

Forsettelig drap:: Under affekt/raseri og med vilje tilført offeret skader han burde forstå kunne medførte døden.

Uaktsomt drap: Handling gjort uten aktivt ville skade eller drepe. Eks. Dytte en person hardt unna. --> Faller ned trapp/ slår hodet hardt under fall mot asfalt ol.

I tillegg til tiltalepunktene jeg forenklet over, som er grunnlaget for tiltale og straffeutmåling, kan en ofte lese i domsavsigelser at maks-straff eller forvaringsdom "understrekes" ved å presisere handlinger ble utført under særdeles skjerpende omstendigheter. ( barn til stede, overvold, lang og pinefull død, seksuell vold etc.

PS. Sikte en person:

Det betyr man formelt direkte "peker på" personen som mistenkt i sak. Det gir MG mer rettigheter enn som kun "vitne" under avhør.

- Bare noen små detaljer om norsk rettspraksis. Får håpe jeg ikke forvirret flere ...
Citera
2018-01-13, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hur lång tid gick det från att hon försvann till det att mannen ringde och anmälde henne försvunnen?

30,5 time..
Citera
2018-01-13, 08:44
Medlem
Om min fru gick ut kl 2 på natten mitt i vintern efter vi kommit hem från en fest och jag anmälde henne saknad efter mer än ett dygn vore det något fel på mig. Varningsklockor ringer redan där.
Hur länge lät han barnen stanna kvar hos sina föräldrar (som var barnvakt om jag förstått rätt)?
Mellan kl 2 och ett par timmar framåt bör det ha varit någon som sett henne promenera ner mot byen eftersom många var på väg hem från festen som slutade kl 3. Den sista utomstående som såg henne var alltså taxichauffören?
Svein Heimlands favoriter på FB var mest "army-lovers". Veteraner etc men ffa att ha Främlingslegionen som favorit är inte bra. Vilken personlighet var han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in