Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-12, 10:23
  #13
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Och det finns ingen musiker som har anledning att betala den summan för detta som ett bra instrument, utan det handlar om att syntarna fått samlarvärde, alternativt att säljaren blivit skogstokig.

Säljaren är nog inte galen. Det finns ju en marknad. Vill du ha tag i en gammal minimoog i fint skick kan du nog få betala 50 000 kr.
Citera
2018-01-12, 12:55
  #14
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det finns ju en marknad.

Det finns absolut en marknad och priserna på gamla analoga synthar är i mångt och mycket gastkramande om man vill hitta en, även om det rör sig om en sliten sådan. För många år sen när ingen ens ville titta åt gamla synthar köpte jag en Polysix, en OB-Xa och en Juno 60 för näst intill inget och de skulle jag aldrig skiljas från idag för jag skulle säkert inte hitta dom igen.

Korgs gamla MS-20 är väl i produktion igen och ligger runt 5000 spänn. Annars finns nya analoga microsynthar till lägre pris än så men då får man inte mycket för pengarna mer än ett tiotal tangenter, ett par oscillatorer och ett par filter max.
Citera
2018-01-15, 04:46
  #15
Medlem
Det dyker upp godbitar på andrahandsmarknaden lite då och då. Håll koll på vend.se till exempel. Finns såväl billiga dussinmaskiner för den med låg budget, och gamla klassiker för den med större budget. Senast igår lade någon ut en Minimoog Model D. Såg till och med en ARP 2600 skymta förbi, för 75 lax.

För trådstartarens budget får man inte så mycket analogt. Lägg på någon hundring och du får en Korg Monologue eller en Arturia Microbrute. Går man upp till det dubbla kan man få typ en Novation Basstation. Så där någonstans får man lägga ribban.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback