• 1
  • 2
2018-01-04, 21:41
Medlem
Marvinas avatar
Hej, är inte så hemma på detta forum. Har sökt efter inlägg med de funderingar jag har men inte hittat i djungeln. Så är det postat på fel plats, så får gärna någon lotsa mig rätt.

Jag är påväg att söka fond ur Fredrika Bremer stiftelsen och det står i anvisningarna att man kan söka för rekreation.
Så jag undrar vad det innebär det ordet för er?
Är det endast resor för att få ett miljöbyte, eller kan det vara en massagestol?

Har noll aning om hur mycket pengar jag ska söka, det finns ingen anvisning på vilken summa man kan söka. Jag vill ju inte verka vara girig, men samtidigt är jag i stort behov av pengar.

Snurrigt inlägg, ställ gärna frågor till min förvirrade hjärna om jag är otydlig.

Kom gärna med förslag på vilken summa som kan verka vara rimlig.

Oerhört tacksam i förhand för hjälp!

Tjipp!
Citera
2018-01-04, 22:08
Medlem
Byte av miljö. Typ salta bad om du har psoriasis eller betald resa för assistent om du behöver hjälp. Inte för massage stol.
Citera
2018-01-04, 22:11
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marvina
Hej, är inte så hemma på detta forum. Har sökt efter inlägg med de funderingar jag har men inte hittat i djungeln. Så är det postat på fel plats, så får gärna någon lotsa mig rätt.

Jag är påväg att söka fond ur Fredrika Bremer stiftelsen och det står i anvisningarna att man kan söka för rekreation.
Så jag undrar vad det innebär det ordet för er?
Är det endast resor för att få ett miljöbyte, eller kan det vara en massagestol?

Har noll aning om hur mycket pengar jag ska söka, det finns ingen anvisning på vilken summa man kan söka. Jag vill ju inte verka vara girig, men samtidigt är jag i stort behov av pengar.

Snurrigt inlägg, ställ gärna frågor till min förvirrade hjärna om jag är otydlig.

Kom gärna med förslag på vilken summa som kan verka vara rimlig.

Oerhört tacksam i förhand för hjälp!

Tjipp!

Varför ens fundera på att söka nu när ansökningstiden är 15 augusti - 15 oktober?
Citera
2018-01-04, 22:18
Medlem
Marvinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Varför ens fundera på att söka nu när ansökningstiden är 15 augusti - 15 oktober?

Ansökningstiden är 15 januari – 1 mars 2018. Ansökan skall vara oss tillhanda senast den 1 mars 2018, per post. Ansökningar som skickas under övrig tid behandlas inte. De som erhåller bidrag får det senast den 1 juli genom utbetalning eller en avi med utbetalning. Dessvärre har vi inte möjlighet att kontakta de som inte beviljas bidrag. Förhandsbesked kan tyvärr inte lämnas.

Jag börjar knåpa på den redan nu......för om 11 dagar kan jag söka. :=
Citera
2018-01-04, 22:21
Medlem
Marvinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Byte av miljö. Typ salta bad om du har psoriasis eller betald resa för assistent om du behöver hjälp. Inte för massage stol.

Nej det är nog så. Men hur kollar de att man ens köper en resa? Vad är peng för att söka resa?
Jag har nämligen flertal diagnoser som kan ligga till grund för en resa.
Citera
2018-01-04, 22:26
Medlem
Citat:
Nej det är nog så. Men hur kollar de att man ens köper en resa? Vad är peng för att söka resa?
Jag har nämligen flertal diagnoser som kan ligga till grund för en resa.

Om man får pengar från en fond brukar man få redovisa vad man gjort av pengarna (har ej sökt privat utan genom arbete).
Citera
2018-01-04, 22:35
Medlem
Marvinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om man får pengar från en fond brukar man få redovisa vad man gjort av pengarna (har ej sökt privat utan genom arbete).

Jag har sökt fond en gång tidigare mitt sista studieår och då behövde jag inte redovisa vart pengarna gick.
Fast det var ju några år sedan.....kanske man behöver nu.....

Jag behöver få in extrapengar detta kommande år, då jag själv satt mig på pottkanten och typ ramlat i.
Jag lever knappast på existensminimum, men jag är livrädd för att vara ekonomiskt otrygg.
Skulle vilja betala in lite på ett lån. Så därför letar jag desperat efter varenda krona jag kan samla in......
Citera
2018-01-04, 22:45
Medlem
Marvinas avatar
Fredrika Bremer Förbundets Förvaltade stiftelser omfattar ett stort antal stiftelser. Bidrag ges enligt donatorernas önskan till: Kvinnor som är äldre, behövande och bildade (som läst på högskola, universitet eller motsvarande) till rekreation och vård. Kvinnor som är eller har varit lärarinnor för rekreation. Kvinnor som utbildar sig för eller ägnar sig åt jordbruk och/eller trädgårdsskötsel.

Vi kan inte ta emot ansökningar från organisationer, grupper av kvinnor, kvinnor med utländskt medborgarskap eller från män.

Ansökningstiden är 15 januari – 1 mars 2018. Ansökan skall vara oss tillhanda senast den 1 mars 2018, per post. Ansökningar som skickas under övrig tid behandlas inte. De som erhåller bidrag får det senast den 1 juli genom utbetalning eller en avi med utbetalning. Dessvärre har vi inte möjlighet att kontakta de som inte beviljas bidrag. Förhandsbesked kan tyvärr inte lämnas.

Ansökan ska göras på särskild blankett som kan skrivas ut från hemsidan under ansökningstiden 15 januari – 1 mars 2018. Ansökningsblanketten finns endast tillgänglig under ansökningstiden. Vänligen observera även att ansökningsblanketten endast finns att ladda ned på vår hemsida. Vi har dessvärre inte möjlighet att skicka ut ansökningsblanketter via post.

Ansökan ska innehålla:
-Fullständigt ifyllt formulär (två sidor) i original.
-De ekonomiska uppgifterna skall gälla det senaste inkomståret. Som ekonomi räknas lön, pension, sjukbidrag, -socialbidrag, studiebidrag, A-kassa.
-Ekonomiska uppgifter skall styrkas med Skatteverkets Inkomstdeklaration för föregående inkomstår.
-Personbevis från Skatteverket (Utdrag om folkbokföringsuppgifter) med information om medborgarskap, civilstånd, födelseort och län angivet.
-Övriga handlingar behövs inte i ansökan.
Citera
2018-01-04, 23:01
Medlem
Citat:
Jag har sökt fond en gång tidigare mitt sista studieår och då behövde jag inte redovisa vart pengarna gick.

Jag behöver få in extrapengar detta kommande år, då jag själv satt mig på pottkanten och typ ramlat i.
Jag lever knappast på existensminimum, men jag är livrädd för att vara ekonomiskt otrygg.
Skulle vilja betala in lite på ett lån. Så därför letar jag desperat efter varenda krona jag kan samla in......

Läser man detta så verkar du inte höra till dom som behöver söka pengar från någon fond?
Citera
2018-01-04, 23:19
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Jag börjar knåpa på den redan nu......för om 11 dagar kan jag söka. :=

Sorry, kollade fel ställe!
Citera
2018-01-04, 23:36
Medlem
Marvinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Läser man detta så verkar du inte höra till dom som behöver söka pengar från någon fond?

Nja, det beror väl på hur man ser på det.
Har en tonårsson och vi kommer bara få ca 5000kr kvar per månad efter räkningar....Men min ursprungliga fråga var väl inte om jag var berättigad eller inte.....
Citera
2020-03-03, 12:19
Medlem
Citat:

När behöver man redovisa? Året efter ?

Jag behöver söka fond för glasögon men JG kommer behöva köpa glasögon en längre period då de gradvis ökas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in