2006-01-20, 01:17
Medlem
Finns det någon här som har konverterat till judendom (ortodox eller konservativ) som är beredd att ta sig lite tid och svara på lite frågor?
Citera
2006-01-20, 09:01
Bannlyst
Kör på
Citera
2006-01-21, 01:55
Medlem
Konverterade du genom en ortodox eller konservativ rabbin och varför valde du just det? Gjorde du det i Sverige? Om du gjorde det genom en konservativ, är du tillåten att göra aliyah?

Hur lång tid tog det? Jag ska låta det ta den tid det tar, men undrar ändå ungefär hur lång tid det tar för någon som inte slappar o slöar. Jag har hört allt från två månader till tre år...

Hur många och vad för typer av prov får man göra? Måste man lära sig hebreiska, bara alfabetet eller bara att be på hebreiska?

Ska prata med en rabbin om det här när jag kommer hem till Sverige igen, men det är om mer än två veckor och jag vill ha svar innan...
Är nervös
Citera
2006-01-24, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catwalk
Konverterade du genom en ortodox eller konservativ rabbin och varför valde du just det? Gjorde du det i Sverige? Om du gjorde det genom en konservativ, är du tillåten att göra aliyah?

Hur lång tid tog det? Jag ska låta det ta den tid det tar, men undrar ändå ungefär hur lång tid det tar för någon som inte slappar o slöar. Jag har hört allt från två månader till tre år...

Hur många och vad för typer av prov får man göra? Måste man lära sig hebreiska, bara alfabetet eller bara att be på hebreiska?

Ska prata med en rabbin om det här när jag kommer hem till Sverige igen, men det är om mer än två veckor och jag vill ha svar innan...
Är nervös

Så länge du är jude kan du göra aliyah.
Jag hade redan en judisk utbildning på 3 år så jag behövde inte studera hos någon annan rabbin eller genom synagogans program.
Citera
2006-01-24, 10:28
Medlem
MeatAbstracts avatar
en liten OT: fråga.
Du som vill konvertera till judendomen.
Hur ser du på evolutionen? När skapades människan och jorden?

Tacksam för ett svar!
Citera
2006-01-24, 12:28
Medlem
IbnHazms avatar
Ni får rätta mig om jag har fel, är det är inte så att man inte kan vara jude om man inte har en judisk mor?
Citera
2006-01-24, 12:30
Medlem
klåfingrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Ni får rätta mig om jag har fel, är det är inte så att man inte kan vara jude om man inte har en judisk mor?

Nix men du ärver judendomen automatiskt om din mor är judinna, är bara din far jude får du konventera om du vill ta del av detta ståhej.
Citera
2006-01-24, 12:33
Medlem
IbnHazms avatar
Klåfingrig

Har du någon källa på det du sa som du kan länka till?
Citera
2006-01-24, 12:35
Medlem
klåfingrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Klåfingrig

Har du någon källa på det du sa som du kan länka till?

Nepp har jag inte, men kommer väl snart någon som kan bekräfta det hela.
Citera
2006-01-24, 13:07
Medlem
IbnHazms avatar
Det är ok Klåfingrig! Jag hoppas någon kommer att bekräfta det med hänvisning till någon källa.
Citera
2006-03-16, 20:18
Medlem
Ibn Hazm,
exakt vad vill du ha bekräftat? Det där om mamman är judinna eller om att fadern är jude så måste man konvertera?
Citera
2006-03-17, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catwalk
Ibn Hazm,
exakt vad vill du ha bekräftat? Det där om mamman är judinna eller om att fadern är jude så måste man konvertera?

Ingen har påstått att man MÅSTE konvertera. Men man kan om man vill.

Det ni talar om är teknikaliteter, om personen i fråga har en icke-judisk mor och en judisk far men känner sig om en jude pga man har "kännt" sig "annorlunda" eller man har blivit behandlad annorlunda. Så är han jude.
Det är bara min personliga åsikt.

Precis som det finns olika förgreningar inom alla religoner så finns de inom judendomen, orterdox, liberal, konservativ osv.... och alla har olika syn på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in