2006-03-28, 19:47
Medlem
Jude och judendom är väl inte riktigt samma sak?
Om man konverterar till judendom så blir man väl inte jude?
Citera
2006-04-01, 00:42
Medlem
Glox> Jag menade inte att man måste konvertera om pappan är jude. Men om man VILL bli jude eller judinna så måste man konvertera om endast pappan är det för att själv räknas som jude. Men det var jag som skrev knäppt

flaskan> Judar är folket, judendom religionen. Om du konverterar till judendom blir du jude.
Citera
2006-04-01, 09:44
Medlem
Catwalk

Citat:
Om du konverterar till judendom blir du jude.

Ar det detsamma att vara etnisk jude i grunden och 'att ha valt att folja den judiska laran'? Ar jude alltsa en term som anvands om alla, oavsett hur man kommit dit?
Citera
2006-04-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catwalk

flaskan> Judar är folket, judendom religionen. Om du konverterar till judendom blir du jude.

Som du skrev så är jude folket, kan du då förklara hur man blir jude om man konverterar till judendom?
Om jag konverterar till islam så blir jag inte arab t ex.
Citera
2006-04-01, 11:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskan
Som du skrev så är jude folket, kan du då förklara hur man blir jude om man konverterar till judendom?
Om jag konverterar till islam så blir jag inte arab t ex.
Att vara jude har två betydelser och är oberoende av varandra i den mån att den förstnämnda inte behöver vara en bekännande jude (avseende judaism).

* En person som tillhör det semitiska folkslaget som tidigare bodde i Palestina och sedan blev spridda världen runt pga förföljelser.

* En person som ansluter sig till judendomen, dvs konverterar.

Bägge är judar!
Citera
2006-04-10, 18:00
Medlem
Nutid >
Ja, det är detsamma (om du valt att följa den judiska läran genom konvertering).
Citera
2023-01-18, 23:31
Medlem
Ballooonies avatar
Vad kan hon mena med det här?
Biologically, he was Jewish, which may be the saddest part of this equation: Did he even know about the life sustaining riches of his own tradition?

Biologiskt var han jude, vilket kan vara den sorgligaste delen av denna ekvation: Visste han ens om hans egen traditions livsuppehållande rikedomar?

Om en kille som dog av droger. (Så kunde det gått för mig)
Vad är det för livsuppehållande rikedomar? Som han inte kände till.

Den heliga graalen? Kunskapens träd? Jesus?
Citera
2023-01-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Vad kan hon mena med det här?
Biologically, he was Jewish, which may be the saddest part of this equation: Did he even know about the life sustaining riches of his own tradition?

Biologiskt var han jude, vilket kan vara den sorgligaste delen av denna ekvation: Visste han ens om hans egen traditions livsuppehållande rikedomar?

Om en kille som dog av droger. (Så kunde det gått för mig)
Vad är det för livsuppehållande rikedomar? Som han inte kände till.

Den heliga graalen? Kunskapens träd? Jesus?

Utan att veta sammanhanget skulle jag gissa att man menar att han hade judisk härkomst, men inte brydde sig eller kunde något om de judiska traditionerna. "Life-sustaining riches" skulle alltså betyda att kunskap om sitt kulturarv och utövande av traditioner är något som gör en människa själsligt rikare och får en att må bättre.
Citera
2023-01-20, 00:56
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Utan att veta sammanhanget skulle jag gissa att man menar att han hade judisk härkomst, men inte brydde sig eller kunde något om de judiska traditionerna. "Life-sustaining riches" skulle alltså betyda att kunskap om sitt kulturarv och utövande av traditioner är något som gör en människa själsligt rikare och får en att må bättre.
Jag hoppades på det.
Samma med tron och det traditionella livet. Det är inte lätt här i livet.
Jag läste om gudars föda "Ambrosia" häromdagen så jag blev lite fundersam vad hon menade.
Vissa tror ju att "folket" utövar magi och känner till hemliga kraftiga växter, formler och sånt.

Jag litar på Herren. Ske Din vilja. Jag är ok med det.
Citera
2023-01-24, 07:18
Medlem
flashbagss avatar
Upplysande ord till proselyter angående 'de äldres traditioner-Talmud-judendomen' från Guds Son Jesus Kristus;

”Ve er, judar, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.

”Ve er, judar, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva. ”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in