• 1
  • 2
2019-01-08, 18:42
Medlem
lavidalocas avatar
Är jag tvungen att redovisa hur jag kommit över guldet?
På vissa utländska bitcoinsidor kan du få pengarna utbetalat i investeringsguld istället för fysiska pengar. Tänker att jag skulle kunna komma runt skatteverket på detta sätt.
Citera
2019-01-09, 01:29
Medlem
Har grubblat länge över detta också. Från Tavex:

"Det stämmer att investeringsguld är befriat från moms, däremot ska det betalas reavinstskatt på vinsten."

Så, hur ska Skatteverket kunna veta vad jag har betalat för guldet från början? Då kan jag väl hitta på kvitton som är "fräscha" så att reavinsten blir lägre? Såhär svarade de:

"Du redovisar försäljningen av ditt guld på blankett K4 avsnitt D. Där anger du ditt anskaffningsvärde och försäljningspris för guldet. Vid en eventuellt granskning av din deklaration kan det komma en förfrågan från en handläggare om denne vill ha mer information om dina transaktioner och något som styrker dina kostnader. Har du inte något som styrker dina kostnader blir det en bedömningsfråga för handläggaren att avgöra ärendet."

Vilka befogenheter de sedan har att rota runt vet jag ej.
Citera
2019-01-09, 08:49
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Har grubblat länge över detta också. Från Tavex:

"Det stämmer att investeringsguld är befriat från moms, däremot ska det betalas reavinstskatt på vinsten."

Så, hur ska Skatteverket kunna veta vad jag har betalat för guldet från början? Då kan jag väl hitta på kvitton som är "fräscha" så att reavinsten blir lägre? Såhär svarade de:

"Du redovisar försäljningen av ditt guld på blankett K4 avsnitt D. Där anger du ditt anskaffningsvärde och försäljningspris för guldet. Vid en eventuellt granskning av din deklaration kan det komma en förfrågan från en handläggare om denne vill ha mer information om dina transaktioner och något som styrker dina kostnader. Har du inte något som styrker dina kostnader blir det en bedömningsfråga för handläggaren att avgöra ärendet."

Vilka befogenheter de sedan har att rota runt vet jag ej.

Officiella handlare i Sverige måste spara kunduppgifter i sju år. Men Skatteverket har rätt att gå in i bokföringen också, och den måste sparas i tio år. Har du köpt någon helt annanstans, eller privat, eller för mer än tio år sedan, handlar det väl om ditt uppgivna anskaffningspris ligger ungefär där marknadspriset låg när du säger att du köpte.
Citera
2019-01-09, 08:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavidaloca
Är jag tvungen att redovisa hur jag kommit över guldet?
På vissa utländska bitcoinsidor kan du få pengarna utbetalat i investeringsguld istället för fysiska pengar. Tänker att jag skulle kunna komma runt skatteverket på detta sätt.

Nej, om du bara har koll på var marknadspriset låg när du säger att du förvärvade kan de inte tvinga dig som privatperson att visa kvitton.

Guld har ett givet pris i varje ögonblick helt enkelt.

Däremot kan officiella handlare bli tveksamma att köpa om de är osäkra om ursprunget. Annars kan de åka dit för penningtvätt. Sälj till privatpersoner istället i så fall.
Citera
2019-01-09, 08:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad händer med informationen när du köper en tacka för 100k? Skickar dom vidare informationen till Skatteverket/staten etc eller är det enbart pga lag och sen att informationen inte skickas nån stans? Man kan ju aldrig veta vem som kan få tag på den dock

I sju/tio år kan de kolla i bokföringen. Sen blir du bortglömd, om nu firman sköter sig och inte behåller sin bokföring längre än lagen kräver.
Citera
2019-01-10, 13:47
Medlem
lavidalocas avatar
Kan skatteverket tvinga en att redovisa hur jag kommit över guldet? Eller kan jag helt enkelt hävda att jag köpt tackan utomlands för massa år sen för ett givet pris (förslagsvis samma som försäljningspriset för att slippa skatta) och att jag inte har något kvitto kvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in