• 1
  • 2
2018-01-04, 13:25
Medlem
lavidalocas avatar
1. Måste jag skatta något när jag säljer investeringsguld utan någon vinst?

2. Kan jag behöva deklarera över hur jag kommit över guldet? Uppvisa kvitto på köp eller liknande? Kan jag isf komma runt detta på något vis? T.ex hävda att jag ägt det väldigt länge, fått det i gåva eller annat sätt?
Citera
2018-01-04, 15:01
Medlem
Flashshits avatar
Du skall skatta 30% på eventuell vinst.
Det är vinsten som är beskattad säljer du +-0 ingen skatt.
Citera
2018-01-10, 10:06
Medlem
Sjuntorparns avatar
Handla mellan privatpersoner på ädelmetallforum.se. Så slipper du spreaden.

Skatteverket vet inte att det är guld du sålt.

Hur mycket rör det sig om?
Citera
2018-02-24, 10:39
Medlem
Skatteregler vid försäljning av varor och tjänster....

Försäljning av enstaka varor

Om du säljer varor vid något enstaka tillfälle så ska den eventuella vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%.

Kan vara bra att komma ihåg.

För övrigt rekar även jag ädelmetallforum.se det görs en hel del affärer där nu för tiden, samlare emellan.
Citera
2018-02-24, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Du skall skatta 30% på eventuell vinst.
Det är vinsten som är beskattad säljer du +-0 ingen skatt.
Man vet aldrig med staten. De kan få för sig att skatta på hela beloppet om de anser att de bevis du kommer med inte är tillräckliga. I en framtid nära dig... Sök på hunt for taxes så blir du snart varse om att staten är desperat efter privata tillgångar. Det är ett bedrägeri som pågår och människor tror att koldioxidskatt är något rimligt att införa. Det är uppriktigt sagt skrattretande.

Man kan inte överdriva något längre. Kalla de för vad du vill, tjuv, bedragare, stöld, rånare... Och svenskar tror att om man betalar skatt så ökar solidariteten. Hej och hå säger jag bara.
Citera
2018-03-12, 08:58
Medlem
Jag läste på ett forum om att investera i fysiskt guld och om jag förstår det rätt enligt den texten så är det så att om man köper guld för att rent investeringssyfte så är det skatt från första vinstkronan men om det är en "personlig tillgång" så är det inte det, då får du göra ett grundavdrag på 50k. Men hur du eller staten skall bevisa vad som är personlig tillgång vet jag inte. gissar att det kanske är svårare att hävda att en guldtacka eller skrotguld är en personlig tillgång än tex ett halsband som väger mycket, då borde du vara på den säkra sida för skatt iaf. Sen får man väl också tänka på försäkring, vet inte vad som är lättast att försäkra, halsband/smycke eller en tacka.

Det var denna texten jag läste: http://www.ravaruforum.com/investera...estera-i-guld/
Citera
2018-03-12, 14:23
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnalbin
Jag läste på ett forum om att investera i fysiskt guld och om jag förstår det rätt enligt den texten så är det så att om man köper guld för att rent investeringssyfte så är det skatt från första vinstkronan men om det är en "personlig tillgång" så är det inte det, då får du göra ett grundavdrag på 50k. Men hur du eller staten skall bevisa vad som är personlig tillgång vet jag inte. gissar att det kanske är svårare att hävda att en guldtacka eller skrotguld är en personlig tillgång än tex ett halsband som väger mycket, då borde du vara på den säkra sida för skatt iaf. Sen får man väl också tänka på försäkring, vet inte vad som är lättast att försäkra, halsband/smycke eller en tacka.

Det var denna texten jag läste: http://www.ravaruforum.com/investera...estera-i-guld/

Din sida?
Citera
2018-03-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Din sida?
Nope, hittade den på google men långt bak, hur så? Tyckte den var bra och är en datapunkt som kanske skulle hjälpa folk.
Citera
2018-03-13, 19:49
Det är skatt på både inandning och utandning i Sverige. Tror du att guld kommer undan?
Citera
2018-09-04, 14:17
Medlem
tänkte sätta in en 6 siffrig summa i investeringsguld tips på hemsidor och finns det någon metod som gör att man undgår skatten?
Tacksam för hjälpen
Citera
2018-09-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian27
tänkte sätta in en 6 siffrig summa i investeringsguld tips på hemsidor och finns det någon metod som gör att man undgår skatten?
Tacksam för hjälpen

Eller det kanske är smartare att köpa ett guld certifikat på avanza med lång 1X men vad menas med slutdatum som står där? Vad är de negativa med att köpa certifikat istället för att köpa fysisiskt guld?
Citera
2018-09-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian27
Eller det kanske är smartare att köpa ett guld certifikat på avanza med lång 1X men vad menas med slutdatum som står där? Vad är de negativa med att köpa certifikat istället för att köpa fysisiskt guld?

Att "IF you Dont hold it you Dont own it"

Dock om man köper över 10k så måste man visa leg och om det är onlinehandel måste man ge hela sitt personnummer osv. Varför är det så och vad gör de med denna information? Hela poängen med fysiska metaller är ju att säkra sin rikedom utan att andra vet om det, så hur ska man göra då? Man orkar ju inte köpa småskit under 10k hela tiden för att vara anonym..

Vad händer med informationen när du köper en tacka för 100k? Skickar dom vidare informationen till Skatteverket/staten etc eller är det enbart pga lag och sen att informationen inte skickas nån stans? Man kan ju aldrig veta vem som kan få tag på den dock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in