Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-04, 07:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Virkesvagnar skulle växlas i Bastuträsk när tåget spårade. En anställd vid Green Cargo skadades svårt då han hamnade under en vagn.

Citat:
Sohana Josefsson, kommunikationschef vid Green Cargo, beskriver tåget som ett av mindre storlek. Det väger 400 ton och är lite mer än 30 meter långt.

– Det vi vet i nuläget är att en medarbetare är allvarligt skadad. Virkesvagnar skulle växlas in i terminalen i Bastuträsk. Medarbetaren hittades under vagnen. Han är förd med ambulans till sjukhus, säger hon.

Citat:
De två personerna växlade vagnar när olyckan inträffade.

– Själva växlingen är den rörelse som görs när vi flyttar vagnar in till våra kunder.

Citat:
Den skadade mannen är mellan 45 och 50 år. Han vårdas på Skellefteå lasarett.

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/tag-sparade-ur-i-bastutrask-man-hittades-under-vagn-ar-allvarligt-skadad-954433
Citera
2018-01-04, 11:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Undrar om vagnen har vält eller hur han hamnat under den. En annan artikel http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/arbetsplatsolycka-pa-bangarden-i-bastutrask-954186 säger
"Uppdatering, 07.38:

Räddningstjänsten i Norsjö behövde aldrig åka ut till olycksplatsen.

– Det blev ett ambulansärende direkt, säger Nils Boman vid räddningstjänsten i Norsjö till Norran."

Då har den nog inte vält över honom, hade den gjort det hade de knappast fått loss honom utan hjälp av räddningstjänsten.

Sedan det där med 400 ton för ett 30 m långt "tåg" (tåg torde avse vagn, det är för kort för att vara fler än en vagn, möjligen en virkesvagn plus ett väldigt litet växellok) går inte ihop. Max 100 ton skulle jag säga (en virkesvagn för fyra travar lastar knappt 70 ton och sedan väger kanske själva vagnen 20 ton eller något sånt) men det kan ju nästan kvitta när man får det på sig.
Citera
2018-01-04, 12:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Undrar om vagnen har vält eller hur han hamnat under den. En annan artikel http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/arbetsplatsolycka-pa-bangarden-i-bastutrask-954186 säger
"Uppdatering, 07.38:

Räddningstjänsten i Norsjö behövde aldrig åka ut till olycksplatsen.

– Det blev ett ambulansärende direkt, säger Nils Boman vid räddningstjänsten i Norsjö till Norran."

Då har den nog inte vält över honom, hade den gjort det hade de knappast fått loss honom utan hjälp av räddningstjänsten.

Sedan det där med 400 ton för ett 30 m långt "tåg" (tåg torde avse vagn, det är för kort för att vara fler än en vagn, möjligen en virkesvagn plus ett väldigt litet växellok) går inte ihop. Max 100 ton skulle jag säga (en virkesvagn för fyra travar lastar knappt 70 ton och sedan väger kanske själva vagnen 20 ton eller något sånt) men det kan ju nästan kvitta när man får det på sig.

Urspårning där han körts över och ligger mellan hjulen, alltså på spåret och inte på rälsen?
Citera
2018-01-04, 12:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ny artikel i Norran där det står att mannens tillstånd har försämrats från allvarligt till kritiskt.

Citat:
Mannen som skadades allvarligt i en arbetsplatsolycka vid järnvägsstationen i Bastuträsk har flyttats från Skellefteå lasarett till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Mannens tillstånd har försämrats från allvarligt till kritiskt.

Citat:
Mannen, som är i medelåldern, har enligt uppgifter till Norran genomgått flera operationer. Han har fått akutvård sedan olyckan inträffade tidigt på onsdagsmorgonen.

Mannen hamnade under en tågvagn efter att den spårade ur från rälsen under ett växlingsarbete.

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/arbetsplatsolyckan-i-bastutrask-laget-kritiskt-for-skadade-mannen-flyttad-till-nus-954866
Citera
2018-01-04, 18:55
Medlem
Omaskeradmasks avatar
400 ton på 30 meter? Får inte till det! Om vi tar bort loket ur ekvationen och säger 300 ton på 30 meter så blir det 150 ton per vagn!

Tåget måste varit längre än 30 meter!
Citera
2018-01-04, 19:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
400 ton på 30 meter? Får inte till det! Om vi tar bort loket ur ekvationen och säger 300 ton på 30 meter så blir det 150 ton per vagn!

Tåget måste varit längre än 30 meter!

Kan det ha varit reportern som missförstått det hela?
Citera
2018-01-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kan det ha varit reportern som missförstått det hela?

Antingen det eller så höftar Green Cargos kommunikationschef friskt. Ett 30 meters timmertåg väger inte 400 ton. Inte ens hälften skulle jag säga. Loket har jag för mig väger runt 70-80 ton och en fulllastad timmervagn ligger även det nånstans därikring.

Förövrigt vet jag inte hur pass avancerad växling man gör egentligen annat än att flytta loket från ena sidan tåget till den andra, då den enda anledningen till att ett timmertåg skulle växla i Bastuträsk, vad jag kan tänka mig, är för att kunna "backa" in på godsterminalen och lasta timmer. Skulle eventuellt kunna vara att tåget är för långt för att rymmas på något av terminalens spår så man parkerar ett par vagnar på sidospåret i Bastuträsk medans man är på terminalen och lastar. Det kulle isåfall kunna vara det 30 meterståg som det pratas om. Loket plus vagn(ar) som ska lämnas/hämtas.

Ska till bastuträsk en sväng i helgen så jag ska försöka ta en sväng förbi stationen få se om man kan gräva upp lite mer detaljer kring det hela.
Citera
2018-01-04, 22:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Antingen det eller så höftar Green Cargos kommunikationschef friskt. Ett 30 meters timmertåg väger inte 400 ton. Inte ens hälften skulle jag säga. Loket har jag för mig väger runt 70-80 ton och en fulllastad timmervagn ligger även det nånstans därikring.

Förövrigt vet jag inte hur pass avancerad växling man gör egentligen annat än att flytta loket från ena sidan tåget till den andra, då den enda anledningen till att ett timmertåg skulle växla i Bastuträsk, vad jag kan tänka mig, är för att kunna "backa" in på godsterminalen och lasta timmer. Skulle eventuellt kunna vara att tåget är för långt för att rymmas på något av terminalens spår så man parkerar ett par vagnar på sidospåret i Bastuträsk medans man är på terminalen och lastar. Det kulle isåfall kunna vara det 30 meterståg som det pratas om. Loket plus vagn(ar) som ska lämnas/hämtas.

Ska till bastuträsk en sväng i helgen så jag ska försöka ta en sväng förbi stationen få se om man kan gräva upp lite mer detaljer kring det hela.

Kul med en uppsökande och undersökande FB-detektiv!

Kan vara så att kommunikationschefen egentligen inte är så insatt (eller intresserad) av tåg och att hon därför inte kan ge en korrekt siffra utan bara häftade.

Hittade de här bilderna av spåren. Ingen stor station och inte många spår.

http://t-bag.org/Tourist-100Days/images/715-Bastutrask.jpg
http://photobucket.com/gallery/user/bernt_03/media/bWVkaWFJZDo3NDAxOTM2Mg==/?ref=

Din teori om att parkera vagnar på ett sidospår låter ganska trolig.
Citera
2018-01-05, 18:34
Medlem
Så som jag har fått förklarat för mig så skulle tåget backas från terminalen ut på stambanan. Vid växel/övergång från Skelleftebanan till stambanan så hoppar en axel av från rälsen och mannen som står på vagnen ramlar av och ramlar under.
Det handlar alltså om en mindre urspårning i lägre fart, troligast på grund av undermålig snöröjning/isbildning vid växeln.
Studsar vagnen till så är det svårt att hålla sig kvar.

Mannen blev klämd vid magen/höften eller låret och förlorade mycket blod på platsen. Säkert inre skador, därav det kritiska tillståndet.
Citera
2018-01-05, 18:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickabacken
Så som jag har fått förklarat för mig så skulle tåget backas från terminalen ut på stambanan. Vid växeln från Skelleftebanan till stambanan så hoppar en axel av från rälsen och mannen som står på vagnen ramlar av och ramlar under.
Det handlar alltså om en mindre urspårning i lägre fart, troligast på grund av undermålig snöröjning/isbildning vid växeln.
Studsar vagnen till så är det svårt att hålla sig kvar.

Mannen blev klämd vid magen/höften eller låret och förlorade mycket blod på platsen. Säkert inre skador, därav det kritiska tillståndet.

Tack för att du redde ut det hela. Var på vagnen står man vid växling?

Ja, inre skador verkar troliga med tanke på det kritiska tillståndet.
Citera
2018-01-05, 19:22
Medlem
När man backar ett tåg så är man en person i loket och en på sista (första mot färdriktningen) vagnen.
Växlar man själv så har man en radiodosa (låda på magen) och kör loket med. Antingen från första vagn mot färdriktning eller stående på sidan om det är kortare sträcka.
Vad gäller hans kontakt med lokföraren så har man comradio och någon slags fall-larm vad jag förstått men hur det funkar vet jag ej.
Citera
2018-01-05, 19:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickabacken
När man backar ett tåg så är man en person i loket och en på sista (första mot färdriktningen) vagnen.
Växlar man själv så har man en radiodosa (låda på magen) och kör loket med. Antingen från första vagn mot färdriktning eller stående på sidan om det är kortare sträcka.
Vad gäller hans kontakt med lokföraren så har man comradio och någon slags fall-larm vad jag förstått men hur det funkar vet jag ej.

Skulle det hjälpa att ha något slags säkerhetssele att haka sig fast med för att förhindra fall eller försvårar det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in