Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tZx-73Rq
Rimlig poäng! Men nu käkade du inte rått viltkött min vän.

Sov gott!

Point taken, God NATT.
Citera
2018-01-04, 01:28
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJones
Lagade mat och använde en sked till omrörning av rått nötkött, tog sen fel och på den och en ren sked och stoppade den konsekvent i munnen Är det kört nu?

Ok, frågeställning är löjlig men så rädd för _allt_ är jag, så det får ni leva med... jag är då tvungen att göra det. Men för att göra ämnet mer aptitligt, finns det risker med parasiter i rått/underkokt nötkött och har ni nånsin hört om något sådant fall i detta land?

Rått nötkött är normalt sett ingen fara. Åtminstonde inte om det är bra nötkött.

Finns många rätter med helt rått nötkött t.ex råbiff och carpaccio dock används alltid bra köttbitar och inte direkt den vanliga nötfärsen som man har till köttfärssås. Då den sortens nötfärs helst ska tillagas.

Men även den är normalt sett ingen fara.

Du kan sluta oroa dig jag har smakat även på vanlig nötfärs flera gånger och har aldrig blivit dålig.

Har ätit råbiff och carpaccio som är hackat eller tunt skurit rått oxkött flertalet gånger både i Sverige och utomlands har aldrig blivit sjukt.

Så det går bra att äta rått nött kött.

Även lamm går bra att äta lite rött dock känsligare än nötkött.
Citera
2018-01-04, 02:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lagade mat och använde en sked till omrörning av rått nötkött, tog sen fel och på den och en ren sked och stoppade den konsekvent i munnen Är det kört nu?

Ok, frågeställning är löjlig men så rädd för _allt_ är jag, så det får ni leva med... jag är då tvungen att göra det. Men för att göra ämnet mer aptitligt, finns det risker med parasiter i rått/underkokt nötkött och har ni nånsin hört om något sådant fall i detta land?
Det skulle väl vara EHEC som enda man verkligen kan flagga för.

Men parasiter kan jag då inte komma på någon som kan vara aktuell.

Sen sushi och antagligen binnikemask, det är inget man behöver oroa sig över.
Det fanns någon professor i Japan som menade på det var bra med det i magen.
Citera
2018-01-04, 02:34
Medlem
Ojojoj. Nu kommer det börja växa parasitfamiljer i öronen på dig
Citera
2018-01-04, 02:37
Medlem
Det är ute med dig. Gissar att du får dysenteri.
Citera
2018-01-04, 09:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det värsta du kan få av att äta rå köttfärs av nöt är möjligtvis mask.
Citera
2018-01-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Exakt. Och det är därför viltkött speciellt från rovdjur och vildsvin inte helt sällan innehåller trikiner.

Haha! Men ok då, om ni klämmer i er råbiff på löpande band och lever än så kan jag väl sova i natt dårå.

Det finns många typer av viltkött.
Det enda vilda som kan innehålla trikiner är vildsvin, räv och viss fågel.
I övrigt är det helt lugnt att äta rått viltkött.
Citera
2018-01-04, 14:33
Medlem
trewts avatar
Aldrig hört talas om någon som blitt dålig
Citera
2018-01-04, 15:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det värsta du kan få av att äta rå köttfärs av nöt är möjligtvis mask.
EHEC är bra mycket värre än mask.
Är du känslig och inte får vård, så dör du alternativt för byta njurar eller dialys resten av livet.
För länge sedan så dog 50st pr år i USA och tex icke genomstekta hamburgare.
Visserligen rätt få till alla som äter hamburgare, men en mycket tydlig men låg risk.
Sen hur många som blir smittade vet jag inget om då.

2005 var det 73000 smittade och 40 döda.
2012 265000 smittade, 3600 sjukhusinläggningar och 30 döda(verkar som man vet hur man ska behandla detta, då dödstalen sjunker med åren, medans smittade och sjukhusinläggningar ökar).

Är risken stor, njaeä, men går tyvärr inte heller ignorera som att säga mask är det värsta av nötkött.
Citera
2018-01-04, 15:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
EHEC är bra mycket värre än mask.
Är du känslig och inte får vård, så dör du alternativt för byta njurar eller dialys resten av livet.
För länge sedan så dog 50st pr år i USA och tex icke genomstekta hamburgare.
Visserligen rätt få till alla som äter hamburgare, men en mycket tydlig men låg risk.
Sen hur många som blir smittade vet jag inget om då.

2005 var det 73000 smittade och 40 döda.
2012 265000 smittade, 3600 sjukhusinläggningar och 30 döda(verkar som man vet hur man ska behandla detta, då dödstalen sjunker med åren, medans smittade och sjukhusinläggningar ökar).

Är risken stor, njaeä, men går tyvärr inte heller ignorera som att säga mask är det värsta av nötkött.

Visst finns EHEC, men det är ett resultat av dålig livsmedelshygien har jag lärt mig.
Å andra sidan så äter man i Tyskland - under skarpa restriktioner dock - faktiskt rå fläskfärs på smörgås.
Citera
2018-01-04, 15:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Visst finns EHEC, men det är ett resultat av dålig livsmedelshygien har jag lärt mig.
Å andra sidan så äter man i Tyskland - under skarpa restriktioner dock - faktiskt rå fläskfärs på smörgås.
Kan man tycka, dock är det extremt svårt och undvika EHEC.
Man ska inse att även med så mycket smittade, inlagda och döda, så smittar man ändå massor.

Trikiner är ingen sak idag i Sverige, kanske samma i Tyskland.
Samma som en del i Japan äter kyckling sashami, vilket jag bara antar man säkerställer att det inte är smittat innan man äter.
Då campo är extremt smärtsamt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in