2018-04-27, 11:19
Medlem
JustZlatans avatar
Shit. Måste beställa nya deklarationspapper från Skatteverket. Jag skrev ju ut skiten från e-brevlådan för att det ska vara så miljövänligt men nu fick jag veta att det måste vara originalet som ska postas in och det har jag inte.

Brukar revisorer/redovisningskonsulter jobba på valborg?
Citera
2018-04-27, 11:46
Medlem
CC75s avatar
Du kan aldrig få tillbaka mer än du har betalat in i skatt även om avdragssumman skulle bli högre. Det skulle i så fall innebära att du får ett extra bidrag från andra skattebetalare och det är, tack o lov, inte möjligt i Sverige.

// CC
Citera
2018-04-27, 12:12
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tack för svaren!
En följdfråga. Kan man skjuta avdraget framför sig, så att man utnyttjar en dal av avdraget ett kommande år då man har bättre inkomster?
Citera
2018-04-27, 12:20
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Tack för svaren!
En följdfråga. Kan man skjuta avdraget framför sig, så att man utnyttjar en dal av avdraget ett kommande år då man har bättre inkomster?
Nix, det är inkomståret du haft underskott av kapital du får skattereduktion. Makar som haft ränteutgifter för gemensamt lån kan fördela sinsemellan för att nyttja maximal reduktion.
Citera
2018-04-27, 12:55
Medlem
ApolloGrekens avatar
Då slutar jag med hjärtligt tack till alla som tagit sig tid att svara.
Citera
2018-04-27, 21:08
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag har sett att min föredetta chef inte har betalt någon skatt på de 3 månaderna som jag jobbade för honom förra året. Jag har lönespecifikationer samt kontrakt, såpass är jag säker. Men när jag nu på internetdeklaration ändrar totalbeloppet så kalkylerar den ut att jag ska betala tillbaka en stor summa som representerar de 3månadernas skatt. Då jag egentligen har betalt skatt och kan styrka detta, hur gör jag ?
Citera
2018-04-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Jag har sett att min föredetta chef inte har betalt någon skatt på de 3 månaderna som jag jobbade för honom förra året. Jag har lönespecifikationer samt kontrakt, såpass är jag säker. Men när jag nu på internetdeklaration ändrar totalbeloppet så kalkylerar den ut att jag ska betala tillbaka en stor summa som representerar de 3månadernas skatt. Då jag egentligen har betalt skatt och kan styrka detta, hur gör jag ?

Skriver en upplysning hur mkt skatt som är avdragen. Var beredd att visa specifikationerna för Skatteverket. Eller skicka in dem i posten som bilagor.
Citera
2018-04-28, 12:13
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ja, OCR-nummer finns på skatteberäkningen på deklarationen om jag minns rätt

Okej, när jag gjort det är det klart? Jag behöver inte göra något mer?
Citera
2018-04-28, 12:55
Medlem
Jag fick aldrig några deklarations papper, hur går jag tillväga? Jag ska få tillbaka pengar och inte betala.
Citera
2018-04-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag fick aldrig några deklarations papper, hur går jag tillväga? Jag ska få tillbaka pengar och inte betala.

Gör deklarationen på nätet med mobilt bank-ID.
Citera
2018-04-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Gör deklarationen på nätet med mobilt bank-ID.
tack
Citera
2018-04-28, 18:13
Medlem
Hej!

Kanske har tagits upp tidigare i tråden; då ber jag om ursäkt.

Jag har fått kvarskatt på ungefär 8000 kr. Deklarationen ska ju vara inne den 2:e Maj, men kommer jag efter detta få någon inbetalningskort eller liknande? Så jag kommer ändå för en ränta på 1,25% om jag inte betalar in innan 2:e Maj om jag förstår det rätt? Deklarationen är ju såklart gjord.

När får man slutskattebeskedet? Hur har ni som fått kvarskatt gjort? Enbart och sitta lugnt i tråden och invänta inbetalningskort?

Hur skulle ni gjort? Har väldigt tufft ekonomisk i Maj månad p.g.a. bilreparationer så vore guld om man kan betala det senare.

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in