Citat:
Ursprungligen postat av
BoegRoev
Hej, använder min privatbil mer än 60 dagar om året i tjänsten. Hur drar jag av detta? Är gränsen på 11000:- något som måste passeras även i detta scenario?
Du kan alltid yrka avdrag om du faktiskt haft och kollar de inte det så går det igenom annars får du förklara och visa kvitton.
För flera år sen var vi några på samma arbetsplats som gjorde ett sådant avdrag samt några till.
Vi blev alla granskade och fick avslag på både kostnaderna för bilen i tjänsten och för avdrag för kläder och knivar som vi använde i jobbet med motivering att denna kostnad skulle arbetsgivaren stå för.
Vid ett annat tillfälle köpte jag och några kollegor militär skyddsutrustning som västar, camelback etc som vi försökte dra av när vi jobbade i försvaret. Det gick igenom men kollades troligen inte.
Vill också minnas att det inte ska dras av för resor till och från arbetet där gränsen är 11000 kr utan det var typ övriga utgifter eller något sådant.
Det var ett tag sen och inte säkert jag/vi gjorde rätt. Enklast tror jag är att ringa skatteverket och fråga. De brukar vara mycket hjälpsamma.