2018-04-05, 19:43
Medlem
HJÄLP

Hej! Jag ska deklarera för ett hus jag sålde med vinst, jag fyller i uppgifter om och när jag sålde fastigheten, min procentgrad osv.
Jag beräknar vinsten och ska fylla i bilagan på Inkomstdeklaration 1. Men då står det ”Vinst: summan jag sålde huset för

Jag har fyllt i försäljningsutgifter, inköpspris och andelen i boendet.

Men det ändras ingenting.

Vad gör jag för fel? Hur ändrar jag beloppet på vinsten?
Citera
2018-04-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Uppspaltningen i deklarationen skriver det som ett avdrag på skatten.

Kan du förklara lite mer om hur du menar? Vad är det för avdrag du syftar på?
Citera
2018-04-05, 21:06
Medlem
Om man plockat bort en bilaga, påverkar det om man får pengarna nu I april (imorgon typ)?.

Jag plockade bort en bilaga, men står inget om att deklarationen skulle vara ofullständig eller liknande, utan deklarationen är mottagen av skatteverket och jag har en kvittens.
Citera
2018-04-05, 22:29
Medlem
Roberys avatar
Är det någon här som fått sin återbäring utan att ha en digital brevlåda? En God vän till som deklarerade 20 mars men som saknar digital brevlåda fick sina pengar utbetalda idag. Jag gjorde det ungefär samtidigt några timmar efter min kompanjon gjorde det.

Har läst mig till att de krävs digital brevlåda för att få pengarna utbetalda nu i dagarna, så min fråga är har någon här fått sina pengar utbetalda fastän ni saknat digital brevlåda.

Mvh
Citera
2018-04-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Uppspaltningen i deklarationen skriver det som ett avdrag på skatten.

Berätta hur du tror det beräknas då?
Citera
2018-04-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drabek
HJÄLP

Hej! Jag ska deklarera för ett hus jag sålde med vinst, jag fyller i uppgifter om och när jag sålde fastigheten, min procentgrad osv.
Jag beräknar vinsten och ska fylla i bilagan på Inkomstdeklaration 1. Men då står det ”Vinst: summan jag sålde huset för

Jag har fyllt i försäljningsutgifter, inköpspris och andelen i boendet.

Men det ändras ingenting.

Vad gör jag för fel? Hur ändrar jag beloppet på vinsten?

Har du sparat bilagan efter ändring (jag förmodar att du deklarerar på nätet)?
Citera
2018-04-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Om man plockat bort en bilaga, påverkar det om man får pengarna nu I april (imorgon typ)?.

Jag plockade bort en bilaga, men står inget om att deklarationen skulle vara ofullständig eller liknande, utan deklarationen är mottagen av skatteverket och jag har en kvittens.

Eftersom du ändrat något i din deklaration så får du inte skattebeslut eller pengar i april. Vad var det för bilaga du tog bort?
Citera
2018-04-06, 08:30
Medlem
Denna fråga har kanske ställts redan; Men om man har ett eget bolag får man återbäringen senare då?
Har annars uppfyllt alla krav för att få det tidigt. Har inte tagit ut lön ur bolaget eller någon vinst.
Citera
2018-04-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ecration
Denna fråga har kanske ställts redan; Men om man har ett eget bolag får man återbäringen senare då?
Har annars uppfyllt alla krav för att få det tidigt. Har inte tagit ut lön ur bolaget eller någon vinst.

Om du äger ett fåmansbolag så förväntas du lämna K10 eller förklara varför du inte lämnar K10. Lämnar du K10 så måste den granskas. Lämnar du inte så föranleder din upplysning en koll hos Skatteverket. Så oavsett vad så uppfyller du inte förutsättningen för att få pengar tidigt.
Citera
2018-04-06, 09:11
Medlem
Hej!

Har en fråga då det är första gången jag fått restskatt. Jag har ca 3000 kr att betala in. När kan man göra den här betalningen? Redan nu efter man har deklarerat eller måste man vänta på sitt slutgiltiga skattebesked?
Citera
2018-04-06, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phille205
Hej!

Har en fråga då det är första gången jag fått restskatt. Jag har ca 3000 kr att betala in. När kan man göra den här betalningen? Redan nu efter man har deklarerat eller måste man vänta på sitt slutgiltiga skattebesked?

Du kan göra den redan nu. Logga in på skattekontot så hittar du bg-nr och ocr-nummer.
Citera
2018-04-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan göra den redan nu. Logga in på skattekontot så hittar du bg-nr och ocr-nummer.

Okej, ska man sätta in det exakta beloppet som står "Att betala" eller bör man sätta lite extra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in