Citat:
Ursprungligen postat av Calapi
Jag älskar denna film. En riktig svensk klassiker. Mycket bra skådisar.
Har sett denna film otaliga gånger, men jag förstår mig fortfarande inte riktigt på handlingen. För mig är den väldigt komplicerad. Är det nån mer som tycker likadant? Kan någon vara snäll att förklara motivet till rånet och resten av handlingen? Tack.
Grejjen är ju att en livvakt på säpo passar på att råna en bank samtidigt som hans skyddsperson knullar horor. På detta sätt får han ett klockrent alibi. JM har ju inte lust att skylta med att han går till luder o ger således livvakten alibi trots att han inte vet om vad han(livvakten) har haft för sig då han knullade.
Lite konstigt är ju att han under rånet och flykten lyckas springa på två stycken som han flera år tidigare var på Mallorca samtidigt som (Fyllot och studenten som mördas av livvakten efter att de pressat honom, var för sig, på pengar)
Säpochefen Berg fattar vad som hänt men mörkar det hela genom att bl.a. hota upp vittnet(gammeltanten) som bodde i samma hus som horan och som vid flera tillfällen sett JM där.
Livvakten klara sig då etablissemanget skyddar honom och sig själva.
Förövrigt så instämmer jag i att den är en sjukt bra film med massa sköna kommentarer.