2007-05-19, 03:10
Medlem
raskenss avatar
någon som vet vilken gata scenen är tagen där justitieministern blir fotograferad av spanarna i smyg i trappupgången. Känns som man måste åka dit vid tillfälle och ta ett foto.
Citera
2008-12-16, 19:36
Medlem
Keyser Ss avatar
Justitieministern går in på Frejgatan 32,
http://hitta.se/viewdetailsplace.asp...howstreet=true
Citera
2009-06-30, 11:26
Medlem
erikbes avatar
Har just sett filmen för första gången faktiskt och blir förbannad över det dåliga slutet. Jag trodde att det var något fel på min dvd-spelare
Citera
2009-08-04, 20:03
Medlem
På denna sida finns ett gammalt franskt VHS-omslag på "L'homme de majorque" (om ni inte har sett den ännu):

http://xit.easy-hebergement.info/nan...1b121674fa2983

Bortsett från att det ser coolt ut så är omslaget helt fel! Ser mer ut som en hårdkokt Dirty Harry-film...

Även den tjeckiska postern med hundkoppel-presenten är skön!
http://www.terryhoponozky.cz/plakat/...muz-z-mallorky
Senast redigerad av doktorspace 2009-08-04 kl. 20:18.
Citera
2009-08-04, 21:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Har just sett filmen för första gången faktiskt och blir förbannad över det dåliga slutet. Jag trodde att det var något fel på min dvd-spelare
Grrrr. Slutet är ju inte dåligt, bara abrupt. Bo widerberg skrev inte tittaren på näsan som många av dagens filmskapare har för vana att göra. Allt ska förklaras in i minsta detalj eftersom tittaren antas vara ouppmärksam och/eller dum i huvudet.

Jag bara älskar Mannen från Mallorca. Widerberg visade verkligen var skåpet ska stå när han gjorde den.
Citera
2010-12-04, 03:48
Bannlyst
Vem var rånaren ? Hedberg ? Eller gubben i sista scenen ?
Citera
2010-12-04, 16:10
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-2-3-4-5
Vem var rånaren ?

Nja....

Senast redigerad av "Maddog" 2010-12-04 kl. 16:12.
Citera
2012-12-07, 15:43
Medlem
Calapis avatar
Mannen från Mallorca

Jag älskar denna film. En riktig svensk klassiker. Mycket bra skådisar.
Har sett denna film otaliga gånger, men jag förstår mig fortfarande inte riktigt på handlingen. För mig är den väldigt komplicerad. Är det nån mer som tycker likadant? Kan någon vara snäll att förklara motivet till rånet och resten av handlingen? Tack.
Citera
2012-12-07, 16:08
Medlem
JonsHakanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calapi
Jag älskar denna film. En riktig svensk klassiker. Mycket bra skådisar.
Har sett denna film otaliga gånger, men jag förstår mig fortfarande inte riktigt på handlingen. För mig är den väldigt komplicerad. Är det nån mer som tycker likadant? Kan någon vara snäll att förklara motivet till rånet och resten av handlingen? Tack.

Grejjen är ju att en livvakt på säpo passar på att råna en bank samtidigt som hans skyddsperson knullar horor. På detta sätt får han ett klockrent alibi. JM har ju inte lust att skylta med att han går till luder o ger således livvakten alibi trots att han inte vet om vad han(livvakten) har haft för sig då han knullade.
Lite konstigt är ju att han under rånet och flykten lyckas springa på två stycken som han flera år tidigare var på Mallorca samtidigt som (Fyllot och studenten som mördas av livvakten efter att de pressat honom, var för sig, på pengar)
Säpochefen Berg fattar vad som hänt men mörkar det hela genom att bl.a. hota upp vittnet(gammeltanten) som bodde i samma hus som horan och som vid flera tillfällen sett JM där.
Livvakten klara sig då etablissemanget skyddar honom och sig själva.

Förövrigt så instämmer jag i att den är en sjukt bra film med massa sköna kommentarer.
Citera
2012-12-07, 16:19
Medlem
Calapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonsHakansson
Grejjen är ju att en livvakt på säpo passar på att råna en bank samtidigt som hans skyddsperson knullar horor. På detta sätt får han ett klockrent alibi. JM har ju inte lust att skylta med att han går till luder o ger således livvakten alibi trots att han inte vet om vad han(livvakten) har haft för sig då han knullade.
Lite konstigt är ju att han under rånet och flykten lyckas springa på två stycken som han flera år tidigare var på Mallorca samtidigt som (Fyllot och studenten som mördas av livvakten efter att de pressat honom, var för sig, på pengar)
Säpochefen Berg fattar vad som hänt men mörkar det hela genom att bl.a. hota upp vittnet(gammeltanten) som bodde i samma hus som horan och som vid flera tillfällen sett JM där.
Livvakten klara sig då etablissemanget skyddar honom och sig själva.

Förövrigt så instämmer jag i att den är en sjukt bra film med massa sköna kommentarer.

Tack så mycket Mycket bra hjälp. Håller med om sköna kommentarer, dialog, och samarbetet mellan Wollter och von Brömssen. Ernst Günther är lysande. Synd att han inte hade mer makt i sin position.
Nu kan jag se på filmen i ett annat ljus. Kollar faktiskt nu! Men vad hände med klockan i rulltrappan? Vad var innehållet? Sen är det ju lite skumt med Volvon, 164:an, att han lyckas använda den samtidigt som ägaren fifflat med slutsiffran. Slutscenen är lite svår också.
Citera
2012-12-07, 16:27
Medlem
Läs boken!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grisfesten
Citera
2012-12-07, 16:33
Medlem
Calapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Läs boken!