Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Kontantsamhället är extremt robust för konsumenter. Problem med förfalskade sedlar, rån, hanteringen, osv. är ju sällan något den typiske konsumenten kommer i kontakt med. Men det finns kostnader med kontanter som kanske inte folk tänker på.
Så länge allting fungerar med kortbetalning är det supersmidigt för alla parter. Även här finns kostnader, transaktionskostnader, mer teknisk utrustning osv.
Risken med ett helt elektroniskt system är förstås att det är instabilt till sin konstruktion, ungefär som flygplanet JAS. Det går inte segelflyga om datorn lägger av.
En vanlig butik (ICA t.ex.) med kontanthantering kan fortsätta snurra med sina elverk om det blir strömavbrott eller andra el-fel. Blir lite mörkare men kan snurra runt någorlunda.
En butik med digital kontanthantering tvingas stänga.
Min gissning är att om vi skulle få omfattande tekniska problem i ett samhälle som helt förlitar sig på elektronisk betalning så redan efter 2-3 dagarna butikerna sönderslagna och länsade och ingen har kunnat förhindra detta.
Sönderfallet lär ske relativt explosionsartat i ett sådant samhälle. Det är nog fullt tänkbart att det inte existerar någon analys överhuvudtaget kring detta. Efter en sådan kris blir det troligtvis lag på att butiker och banker måste tillhandahålla och kunna ta emot kontanter. Det kanske tom blir lag på att människor måste ha en viss summa kontanter hemma. Men, jag ska inte gå händelserna i förväg.
Men sålänge allt fungerar är det ju extremt smidigt med kortbetalning. Jag bryr mig inte ett skit om någon glor på vad jag köper. Problemet är ju inte att man är världens intressantaste och mest spännande människa, problemet är ju snarare det omvända. Ingen bryr sig.
Klokt inlägg. Ja jag tror att det skulle behöva ske ett tekniskt haveri som skakar om svenskens tilltro till de digitala betalningsmetoderna. Även jag gillar dom- men använder kontanter ibland för jag vill givetvis att de behålls.
Svensken ses som beskedlig och mesig men anses farlig när denne blir hungrig

Ja 2-3 dagar utan mat så slås nog butiker sönder och hamstras. Intressant är ju vad som händer med kontanthanteringen i en sådan krissituation- räcker bankomater och de fåtal bankkontor med kontanter till?