2018-01-03, 12:37
Medlem
Kontanthanteringen minskar i ganska drastisk fart. Svensken som person har alltid varit följsam och trogna mot vad överheten förmanar oss till. Det finns fördelar med ett kontantlöst samhälle, i synnerhet då vad gäller rånrisken.
Men nacakdelarna; Att aldrig kunna handla anonymt, ej kunna ta ut fysiska pengar i de fall banker slår till med minusränta- att i princip ge bort äganderätten till pengar. Professorer inom ekonomi kallar det kontantlösa samhället som ett farligt experiment som kan orsaka finansiella kriser då den svarta ekonomin tydligen har en viktigt smörjfaktor i samhällsekonomin. Etc Etc..

I Tyskland och Schweiz och många andra europeiska länder värnar man om integriteten. Där är har man mött hårdnackat motstånd.

Hur kommer det bli i Sverige?
Citera
2018-01-03, 13:02
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Kontantsamhället är extremt robust för konsumenter. Problem med förfalskade sedlar, rån, hanteringen, osv. är ju sällan något den typiske konsumenten kommer i kontakt med. Men det finns kostnader med kontanter som kanske inte folk tänker på.

Så länge allting fungerar med kortbetalning är det supersmidigt för alla parter. Även här finns kostnader, transaktionskostnader, mer teknisk utrustning osv.

Risken med ett helt elektroniskt system är förstås att det är instabilt till sin konstruktion, ungefär som flygplanet JAS. Det går inte segelflyga om datorn lägger av.

En vanlig butik (ICA t.ex.) med kontanthantering kan fortsätta snurra med sina elverk om det blir strömavbrott eller andra el-fel. Blir lite mörkare men kan snurra runt någorlunda.

En butik med digital kontanthantering tvingas stänga.

Min gissning är att om vi skulle få omfattande tekniska problem i ett samhälle som helt förlitar sig på elektronisk betalning så redan efter 2-3 dagarna butikerna sönderslagna och länsade och ingen har kunnat förhindra detta.

Sönderfallet lär ske relativt explosionsartat i ett sådant samhälle. Det är nog fullt tänkbart att det inte existerar någon analys överhuvudtaget kring detta. Efter en sådan kris blir det troligtvis lag på att butiker och banker måste tillhandahålla och kunna ta emot kontanter. Det kanske tom blir lag på att människor måste ha en viss summa kontanter hemma. Men, jag ska inte gå händelserna i förväg.

Men sålänge allt fungerar är det ju extremt smidigt med kortbetalning. Jag bryr mig inte ett skit om någon glor på vad jag köper. Problemet är ju inte att man är världens intressantaste och mest spännande människa, problemet är ju snarare det omvända. Ingen bryr sig.
Citera
2018-01-03, 13:11
Medlem
Nej, det tror jag inte. Många företag hoppas på det och skriver gång efter gång bluffartiklar (maskerade annonser) typ "Kontanterna upphör, nu ska du betala med din ring" "Mobilbetalningar har nu övertagit kontantbetalningar" och annan skit. I själva verket har mobilbetalningar en försvinnande liten del av marknaden ca 0,5-1%. Personer inom ansvariga departement som intervjuats räknar med att kontanterna finns kvar till ca 2030.
Citera
2018-01-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Kontantsamhället är extremt robust för konsumenter. Problem med förfalskade sedlar, rån, hanteringen, osv. är ju sällan något den typiske konsumenten kommer i kontakt med. Men det finns kostnader med kontanter som kanske inte folk tänker på.

Så länge allting fungerar med kortbetalning är det supersmidigt för alla parter. Även här finns kostnader, transaktionskostnader, mer teknisk utrustning osv.

Risken med ett helt elektroniskt system är förstås att det är instabilt till sin konstruktion, ungefär som flygplanet JAS. Det går inte segelflyga om datorn lägger av.

En vanlig butik (ICA t.ex.) med kontanthantering kan fortsätta snurra med sina elverk om det blir strömavbrott eller andra el-fel. Blir lite mörkare men kan snurra runt någorlunda.

En butik med digital kontanthantering tvingas stänga.

Min gissning är att om vi skulle få omfattande tekniska problem i ett samhälle som helt förlitar sig på elektronisk betalning så redan efter 2-3 dagarna butikerna sönderslagna och länsade och ingen har kunnat förhindra detta.

Sönderfallet lär ske relativt explosionsartat i ett sådant samhälle. Det är nog fullt tänkbart att det inte existerar någon analys överhuvudtaget kring detta. Efter en sådan kris blir det troligtvis lag på att butiker och banker måste tillhandahålla och kunna ta emot kontanter. Det kanske tom blir lag på att människor måste ha en viss summa kontanter hemma. Men, jag ska inte gå händelserna i förväg.

Men sålänge allt fungerar är det ju extremt smidigt med kortbetalning. Jag bryr mig inte ett skit om någon glor på vad jag köper. Problemet är ju inte att man är världens intressantaste och mest spännande människa, problemet är ju snarare det omvända. Ingen bryr sig.

Klokt inlägg. Ja jag tror att det skulle behöva ske ett tekniskt haveri som skakar om svenskens tilltro till de digitala betalningsmetoderna. Även jag gillar dom- men använder kontanter ibland för jag vill givetvis att de behålls.
Svensken ses som beskedlig och mesig men anses farlig när denne blir hungrig Ja 2-3 dagar utan mat så slås nog butiker sönder och hamstras. Intressant är ju vad som händer med kontanthanteringen i en sådan krissituation- räcker bankomater och de fåtal bankkontor med kontanter till?
Citera
2018-01-03, 13:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Kontanter kommer dö ut i sinom tid. Swish har redan gett det en ordentlig skjuts. Det kommer ta tid såklart att fasa ut helt, men snart kommer bara luffare ha kontanter. Eller så kanske det redan är idag?
Citera
2018-01-03, 13:24
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Det är inget snack om att digitala betalningsmetoder är framtiden, frågan är bara när kontanterna "försvinner". Kanske i samband med att generationen med dagens makthavare dör ut? Av hela min umgängeskrets finns det inte en enda som ens har en plånbok med mynt- eller sedelförvaring. Att kryptovalutor är på framtåg är också oundvikligt, huruvida marknaden övertas av bitcoin eller annan aktör får förbli osagt. Vilka yngre personer använder ens kontanter idag? Förstår inte fördelarna så länge man inte är överdrivet rädd för sin integritet eller en systemkollaps. TS, varför använder du kontanter? Är ganska övertygad om att tekniken kommer utvecklas i en tillräcklig takt för att säkerställa storskaliga, digitala betalningar.
Citera
2018-01-03, 13:33
Medlem
ormbitens avatar
Skeptiskt till att kontanter kommer att dö ut helt och hållet.

När jag köpte mitt företag (bensinstation) för snart 20 år sedan så var den mottagna betalningen med kontanter ungefär 65-70 procent, idag är det ungefär 20-25 procent som betalar kontant i min butik.

Men det minskar snabbt, det räcker att gå tillbaka bara 4-5 år så var det runt 40 procent i kontantbetalning.

Jag tror att det kommer att sjunka ned under 10 procent dom kommande fem åren för att i framtiden kanske ligga på bara 3-5 procent.

Det snackas ju om att Sverige har förbundit sig till att införa Euro som betalningsmedel i framtiden, vara sig vi vill eller ej.
Om Sverige inför Euro så lär ju knappast inte kontanterna försvinna, i så fall måste ju hela Europa bli kontantlöst.
Citera
2018-01-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kontanter kommer dö ut i sinom tid. Swish har redan gett det en ordentlig skjuts. Det kommer ta tid såklart att fasa ut helt, men snart kommer bara luffare ha kontanter. Eller så kanske det redan är idag?

Vet inte varför du anser kontantbetalare vara luffare. Swish var nog den betalningsmetod som skuffade bort kontanterna. Men ser inte du några nackdelar med att kontanterna försvinner. Är ditt tänkande endast begränsat till just hur betalningen går till? För mig framstår det tankesättet till en naiv trendkänslig konformistisk luffare.
Citera
2018-01-03, 13:46
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vet inte varför du anser kontantbetalare vara luffare. Swish var nog den betalningsmetod som skuffade bort kontanterna. Men ser inte du några nackdelar med att kontanterna försvinner. Är ditt tänkande endast begränsat till just hur betalningen går till? För mig framstår det tankesättet till en naiv trendkänslig konformistisk luffare.

Jag har inte ägt kontanter på flera år, så jag kan faktiskt inte se några nackdelar med att kontanter försvinner. Jag saknar inte dessa ett dugg. Inte ens svart verksamhet behöver kontanter längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Det är inget snack om att digitala betalningsmetoder är framtiden, frågan är bara när kontanterna "försvinner". Kanske i samband med att generationen med dagens makthavare dör ut? Av hela min umgängeskrets finns det inte en enda som ens har en plånbok med mynt- eller sedelförvaring. Att kryptovalutor är på framtåg är också oundvikligt, huruvida marknaden övertas av bitcoin eller annan aktör får förbli osagt. Vilka yngre personer använder ens kontanter idag? Förstår inte fördelarna så länge man inte är överdrivet rädd för sin integritet eller en systemkollaps. TS, varför använder du kontanter? Är ganska övertygad om att tekniken kommer utvecklas i en tillräcklig takt för att säkerställa storskaliga, digitala betalningar.

Jag använder kontanter ibland. Jag vill alltid ha en summa kontanter om andra betalsätt krånglar. Det är inte ofta, men kontanter har räddat min vardag kanske 2ggr på 10år. Problemet är väl inte att storebror ser mig- problemet är den dag jag verkligen inte har ett annat val än att han gör det.
Kontanterna kanske försvinner men risken är stor att kryptovalutor förbjuds just för att stävja terrorism och annat. Om kontanterna förbjuds så kommer nog kryptovalutor också göras det en dag. Vill vi ha det samhället?
Senast redigerad av jonte400 2018-01-03 kl. 13:49.
Citera
Medlem
Det kommer ta mycket lång tid innan kontanterna försvinner helt, om de ens någonsin kommer att göra det.
Citera
2018-01-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag har inte ägt kontanter på flera år, så jag kan faktiskt inte se några nackdelar med att kontanter försvinner. Jag saknar inte dessa ett dugg. Inte ens svart verksamhet behöver kontanter längre.

Så nu utgår du från perspektivet att du inte behövt använda kontanterna under flera år och därmed så är det inga problem? Ungefär som att resonera att det behövs inga cellgifter längre, jag har ju aldrig använt det. Du måste ju kunna se frågan i ett större perspektiv än i ditt egna behov.
Om bankerna inför minusränta- hur vill du agera då, när du inte längre kan ta ut fysiska pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in