2018-01-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hade det varit jag som tänkte göra något sabotage mot järnvägen, även om jag bara var ute och rekade så hade jag valt någon sträcka långt ute på landet där tåget drar fram i 200 km/h och där ingen ser vad jag håller på med och inte det mest bevakade stället i landet. Därmed inte sagt att alla tänker som jag.

En sprängning av en central station som södra skulle dock lamslå all trafik genom Stockholm en bra tid framöver och därmed vålla fullständigt kaos medan attentat mot enskild plats ute på landet endast påverkar tågen som åker där. Dessutom klarar oftast snabba tåg urspårningar i hög fart, sådana sabotage har förekommit framförallt i Europa och hände nyligen i Tyskland igen utan personskador.
Generellt brukar det vara stationer i stadsmiljö som är målet för terror. Med vissa undantag som Spanien 2004.

Här är länk (tyska) till senaste fallet jag känner till i Tyskland http:
http://www.rp-online.de/nrw/panorama...ource=Facebook
Citera
2018-01-03, 12:37
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Mja. Södra station måste vara den absolut bästa platsen om man vill skapa så mycket kaos som möjligt!
Precis, lyckas man spränga sönder lite infrastruktur skulle konsekvenserna vara stora på tågtrafiken innan allt blev reparerat. Inga tåg kan ju passera medan det pågår reparationer.
Citera
2018-01-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Mja. Södra station måste vara den absolut bästa platsen om man vill skapa så mycket kaos som möjligt!

ja precis tänk bara tanken av en rejäl bomb så att det blir ordentliga ras, det skulle i bästa fall gå att fixa på ett antal månader.. just därför det är fullkomligt otroligt även i ett kefft land som Sverige att inte spårspringet stoppats.
Citera
2018-01-03, 12:53
Medlem
I augusti publicerade Al-Qaida en detaljerad guide hur man får tåg att spåra ur. Så försök till sabotage stämmer nog. Men vi bör inte heller utesluta försök till terror.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...l--tagtrafiken
Citera
2018-01-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aznijetski
I augusti publicerade Al-Qaida en detaljerad guide hur man får tåg att spåra ur. Så försök till sabotage stämmer nog. Men vi bör inte heller utesluta försök till terror.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...l--tagtrafiken

Se på fan. Bra spanat
Citera
2018-01-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Nej jag kallar det allmänt vetande och inget man behöver vara överdrivet smart för.
Denna tråd handlar inte om att visa sig smart eller dum, vill du hålla och provocera och starta tjafs kan du göra det i en annan tråd istället.

Det kan jag hålla med om, men skulle du dra intelligensnivån på nivån med random MENA-folk i frågan?
Citera
2018-01-03, 13:16
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag bor ovanpå området som genomsökts och kunde nyss skåda (och filma) hur tre poliser tillsammans med varselklädd SJ personal bär ut bruna papperskassar från tunnlarna under södra station (de jobbar precis där tågen går in under jord från södergående sida sett).

Min man jobbar dessutom för SJ och fick vid 05 tiden info om att en tågförare passerat ett gäng personer som betett sig uppenbart misstänkt vid spårområdet under södra station.
Denna tågförare larmade och trafiken stängdes av.
Tågföraren är van vid att se hemlösa,klottrade ungdomar eller de romer som uppehåller sig i tunlarna nattetid men de han såg inatt frångick det normala.

Det kan ha varit hur trivialt som helst eller hur allvarligt som helst, gemene man lär aldrig få svar på hur skarpt läget var och vad exakt polisen funnit i tunnlarna.

Då hoppas jag att det aldrig händer din make någonting och att bevakningen fortsätter vara så god att de stannar tågen. Inte roligt för passagerarna dock, men om man hellre vill att tåget ska gå i småbitar och att alla ska dö eller skadas svårt i stället för att sitta och vänta i tre fyra timmar, är det nog bättre att välja annat färdmedel.
Citera
2018-01-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Vilket lysande exempel på att tider förändras.
Då jag växte upp så förekom även då spring på spåren.

Då stoppade man trafiken en kort stund och första bästa patrull med utbildning för beträda spår gick snabbt igenom tunneln och kollade att ingen var kvar. Trafiken var igång relativt snabbt.

Nu så är det tydligt att det är nya tider. Man vet inte om det är graffare eller islamister och söker därför genom betydligt noggrannare, även efter saker man kan ha lämnat kvar och övrig åverkan.

Men gissningvis så är detta förändrade modus operandi tyvärr inte bara för att någon har slickat på ett finger, kört upp det i luften och spekulerat i var vindarna bär. Det är säkert underrättelserapporter och analyser som ligger bakom i kombination med vad en kameraoperatör sett. Nu kan det som operatören sett varit missvisande, men för 15 år sen hade samma scenario på en bildskärm kanske bedömts annorlunda.

Jaa. Tiderna förändras För 30-40 år sen när jag sprang över spår så sket SJ och Banverket i det.

Morsan däremot sa ”det är inget bra att du springer där, men du måste se dig väldigt noga för. Åt båda hållen”
Citera
2018-01-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snajje
Se på fan. Bra spanat

Tack. Under 2017 skedde tre attacker på järnvägar/tunnelbana i Europa. I Byssel, Sankt Petersburg och London. Dock Var samtliga sprängattentat. Man kan ändå dra en slutsats att järnvägar/infrastruktur är ett populärt mål för terrorister idag.
Citera
2018-01-03, 13:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Det verkar vara rutin numera i Stockholmsområdet att bombgruppen åker ut så fort några slynglar beträtt spåret med stora förseningar i trafiken som följd. Om det är rätt bedömning kan jag inte avgöra, men det verkar som om polisen inte hittade något denna gång heller.
Citera
2018-01-03, 13:54
Medlem
Jag bara undrar hur många incidenter av den här typen - som ofta kallas för "signalfel", nu misstänkt terroristaktivitet - är koppartjuvar?
Citera
2018-01-03, 13:58
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
Precis. Det har varit flertalet problem med ställverk som brunnit under 2016-2017.
Hur elektroniken helt plötsligt kan börja krångla -inom detta high-tech område- i ett högteknologiskt land som Sverige är en gåta. Någon på SJ vet mer än vad vi vet.

Offtopic:
Det kan nog enkelt förklaras med kopparstölder. Mellan ena rälen och stolparna sitter det kopparkabel för att jorda stolpen, den kabeln plus en massa andra är högvaluta för koppartjuvar. Problem uppstår senare när eldrivna tåg passerar och du får felströmmar som letar sig in i ställverken. Jag läst berättelser från signaltekniker att det slagit blixtar i signalskåpen när tåg passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in