2018-01-03, 01:25
Medlem
WilliamKillmans avatar
Åker snart till Malmö. Räknar med att bli rånad och misshandlad. Om jag skaffar mig en liten pistol och skjuter den som slår mig, kommer jag då bli straffad eller kommer det räknas som självförsvar?

Jag tycker det är väldigt konstigt att man aldrig läser om någon som försvarar sig med skjutvapen, vad beror det på?

Kan man köpa små pistoler lagligt om man har för avsikt att enbart försvara sig? Om man kan köpa en liten pistol lagligt vilken modell skulle ni rekommendera? Om man kan köpa en liten pistol illegalt hur går jag tillväga?
Citera
2018-01-03, 01:30
Medlem
franges avatar
Nej, du kan inte köpa pistoler till självförsvar, om du inte har extremt goda skäl - men det har du knappast så pass att det skulle motivera en självförsvarslicens som är mer eller mindre omöjlig att få (nuförtiden).

Använder du skjutvapen till självförsvar är risken mycket hög att du döms för det; grov misshandel, dråp/mordförsök, eller mord/dråp.

Se exempelvis Rödebyfallet, det slutade med fällande dom för dråp och grov misshandel och närmare 180.000 i skadestånd för mannen som medels hagelbrakare försvarade sitt eget hem från två våldsverkare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby
Senast redigerad av frange 2018-01-03 kl. 01:34.
Citera
2018-01-03, 01:31
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilliamKillman
Åker snart till Malmö. Räknar med att bli rånad och misshandlad. Om jag skaffar mig en liten pistol och skjuter den som slår mig, kommer jag då bli straffad eller kommer det räknas som självförsvar?

Jag tycker det är väldigt konstigt att man aldrig läser om någon som försvarar sig med skjutvapen, vad beror det på?

Kan man köpa små pistoler lagligt om man har för avsikt att enbart försvara sig? Om man kan köpa en liten pistol lagligt vilken modell skulle ni rekommendera? Om man kan köpa en liten pistol illegalt hur går jag tillväga?

Frågan är hur liten den skall vara?
Det är lixom inga jätteavancerade funderingar du har. Vore jag du så skulle jag ta en rejäl tugga på din Kiwi istället
Citera
2018-01-03, 01:33
Medlem
WilliamKillmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Frågan är hur liten den skall vara?
Det är lixom inga jätteavancerade funderingar du har. Vore jag du så skulle jag ta en rejäl tugga på din Kiwi istället
Helst liten så den kan döljas i fickan eller handflatan.
Citera
2018-01-03, 01:34
Medlem
WilliamKillmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, du kan inte köpa pistoler till självförsvar, om du inte har extremt goda skäl - men det har du knappast så pass att det skulle motivera en självförsvarslicens som är mer eller mindre omöjlig att få (nuförtiden).
Vilka är dessa skäl? Hur kan man bära sig åt för att få tag på en liten liten pistol?
Citera
2018-01-03, 01:36
Medlem
WilliamKillmans avatar
I Malmö bör man väl räkna med att bli rånad och misshandlad?
Citera
2018-01-03, 01:41
Medlem
svartenQQQs avatar
Du skulle ALDRIG våga använda den ändå.

Helt seriöst..dubbel 00:a där
Citera
2018-01-03, 01:43
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
I Malmö bör man väl räkna med att bli rånad och misshandlad?

Du vill nog ha en sådan här: https://www.google.co.jp/search?q=deringer+pistol&tbm=isch&tbo=u&source=uni v&sa=X&ved=0ahUKEwjI0L3Xx7rYAhUEYJoKHQ8_Do4QsAQIPQ
Citera
2018-01-03, 01:53
Medlem
Citat:

Jag köpte nyss en Kahr CW380 för 240 dollar.
Mindre 9 mm (.380) pistol går inte att hitta.
Citera
2018-01-03, 02:01
Medlem
Sibyls avatar
Har du funderat på en Makarov? Väldigt lättburen.
Citera
2018-01-03, 02:18
Medlem
Flytta utomlands om du vill bära vapen. Har aldrig hört att det skulle vara lagligt i Sverige.
Citera
2018-01-03, 02:26
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Använder du skjutvapen till självförsvar är risken mycket hög att du döms för det; grov misshandel, dråp/mordförsök, eller mord/dråp.

Se exempelvis Rödebyfallet, det slutade med fällande dom för dråp och grov misshandel och närmare 180.000 i skadestånd för mannen som medels hagelbrakare försvarade sitt eget hem från två våldsverkare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby
Vilka skäl handlar det om? Finns det något exempel? Jag har aldrig hört talas om det.

Till TS: De kommer tro att det är en replika om du inte skjuter men i och med skjutandet bestämmer du dig för att fängelse är med värt än att förlora plånbok, telefon och cigaretter. Och förvisso håller min och säkert andras stolthet med men den logiska biten av tankarna tar över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in