2018-01-03, 02:34
Medlem
Det räcker med att du köper en griskorv. Så när blattarna närmar sig tar du upp den och då blir de rädda och flyr.
Citera
2018-01-03, 02:54
Medlem
Ferhs avatar
Använder man skjutvapen i självförsvar så är det rätt stor risk att man blir dömd för det på ett eller annat sätt. Därför så om nån försöker råna en och man skjuter personen så bör man inte kontakta polisen eller något annat utan bara lämna platsen så snabbt som möjligt, och borde vara hyfsat lätt att klara sej undan då eftersom rånaren sannolikt försökt råna en på ett ställe utan vittnen.
Citera
2018-01-03, 03:19
Medlem
Luness avatar
Om du skjuter i självförsvar - och bevisen mot dig är goda - hävda att du tog den från GM.
Citera
2018-01-03, 03:59
Medlem
losfers avatar
Se till att du lägger en kula i pannan och sen går du därifrån. Eftersom du inte är ifrån Malmö så finns det en hyfsad chans att du kommer undan om ingen tar fast dig på plats. Jag föreslår att du också har ett ombyte (tröja/jacka o mössa i annan färg) med dig in väska. Ha svarta skor och ett par jeans. Fundera ut innan var du ska ta vägen efter att du knäppt din första. Lycka till!
Citera
2018-01-03, 06:42
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Se till att du lägger en kula i pannan och sen går du därifrån. Eftersom du inte är ifrån Malmö så finns det en hyfsad chans att du kommer undan om ingen tar fast dig på plats. Jag föreslår att du också har ett ombyte (tröja/jacka o mössa i annan färg) med dig in väska. Ha svarta skor och ett par jeans. Fundera ut innan var du ska ta vägen efter att du knäppt din första. Lycka till!

Varför just jeans?
Citera
2018-01-03, 07:39
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilliamKillman
Åker snart till Malmö. Räknar med att bli rånad och misshandlad. Om jag skaffar mig en liten pistol och skjuter den som slår mig, kommer jag då bli straffad eller kommer det räknas som självförsvar?

Jag tycker det är väldigt konstigt att man aldrig läser om någon som försvarar sig med skjutvapen, vad beror det på?

Kan man köpa små pistoler lagligt om man har för avsikt att enbart försvara sig? Om man kan köpa en liten pistol lagligt vilken modell skulle ni rekommendera? Om man kan köpa en liten pistol illegalt hur går jag tillväga?

Är du 12 år? Nej du kan inte köpa pistoler lagligt för att försvara dig. Använder du en illegalt införskaffad pistol så är det ett brott.

Om jag nu ska appellera till din fantasi om självförsvar så föreslår jag att du tar med ett basebollträ till Malmö. Bär det i etui så kan du låtsas att du ska på träning. Blir det bråk så tar du fram det och svingar. Succe!
Citera
2018-01-03, 07:41
Medlem
krisus avatar
Nej du kommer inte bli rånad bara för att du åker till Malmö.
Låter lite som du borde stanna hemma istället.

Nej du kan inte köpa en skarp pistol lagligt. Alla pistoler kräver licens.
Nej du kan inte använda den och komma undan med självförsvar.
Nej du kan inte heller springa runt med en kniv eller hammare och räkna med att komma undan med "självförsvar".
Citera
2018-01-03, 07:45
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Är du 12 år? Nej du kan inte köpa pistoler lagligt för att försvara dig. Använder du en illegalt införskaffad pistol så är det ett brott.

Om jag nu ska appellera till din fantasi om självförsvar så föreslår jag att du tar med ett basebollträ till Malmö. Bär det i etui så kan du låtsas att du ska på träning. Blir det bråk så tar du fram det och svingar. Succe!

Sedan kan man ju undra varför TS räknar med att bli rånad och misshandlad..
Kanske bättre han stannar hemma.
De flesta som rånas i Malmö är tonåringar som rånas av andra tonåringar.
De flesta som bor i Malmö eller kommer på besök rånas faktiskt inte.
Citera
2018-01-03, 07:51
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Sedan kan man ju undra varför TS räknar med att bli rånad och misshandlad..
Kanske bättre han stannar hemma.
De flesta som rånas i Malmö är tonåringar som rånas av andra tonåringar.
De flesta som bor i Malmö eller kommer på besök rånas faktiskt inte.

Malmö må vara en förfärlig stad men visst, att bli utsatt för rån kräver en stor portion otur eller att du utmanar ödet genom att vara på fel ställen vid fel tider.
Citera
2018-01-03, 07:56
Medlem
Köp en fällkniv på jaktbutik eller internet
Bästa rådet jag har att komma med.

https://www.youtube.com/watch?v=izYS5qiErzo

EDIT

Är du händig kan du bygga en mindre crossbow med magasin, dock svårt att gömma i fickan
Senast redigerad av pantera1776 2018-01-03 kl. 08:01.
Citera
2018-01-03, 09:04
Medlem
Förstahandsvalet för mig iaf. Men även om du sitter hemma och rengör den när någon bryter sig in så får du inte använda den i självförsvar.

https://www.personaldefenseworld.com/2015/03/glock-43-9mm/
Citera
2018-01-03, 09:17
Medlem
TheHedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej,

Se exempelvis Rödebyfallet, det slutade med fällande dom för dråp och grov misshandel och närmare 180.000 i skadestånd för mannen som medels hagelbrakare försvarade sitt eget hem från två våldsverkare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skotten_i_R%C3%B6deby

Samma grej hände min familj, dock ingen hagelbrakare men inbrott i garaget av 3 personer, farsan och hans sambo hemma. Ringer polisen men inget händer, farsan hör hur en av våra crossar startar och springer då ut och tar lagen i egna händer. Två tjuvar skadade, en springer iväg men får åka in till sjukan och polisen griper honon där, den andre håller farsan kvar. Deras dom? Ungdomstjänst (ena var 17) den andre fick 3 månader. Min far? 2 år och 8 månader för grov misshandel. + skadestånd på ca 40k vardera.
Det här drabbade mig otroligt hårt och familjen överlag självklart. Och ilskan mot tjuvarna samt Sveriges rättsystem kvarstår och ber därmed TS att överväga sin val. Min far står dock fast med att det han gjorde var det enda rätta och tar självklart på sig de pöföljder som medkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in