Citat:
Ursprungligen postat av
pk2
Jag tycker att 80-talet var mycket roligare än 90-talet.
Men en sak som inte var bättre på 80-talet och första hälften på 90-talet, var att utbudet i affärerna
var litet mer begränsat i matväg.
Så en sak som i allafall är bättre nu, är att det finns så mycket godsaker i butikerna som man kan köpa.
90-talet hade sin tjusning också. För mig personligen kändes de första åren av 90-talet som en fortsättning av 80-talet. Mycket av samma vara. Även om det började förändras till det sämre ute i samhället med finanskrisen osv.
Då det gäller maten så var det lite "saknar inte det man inte har". Var inte van vid nåt annat.
Visst finns det mer att välja på idag, men kunde gott och väl vara utan alla sunkiga halvfabrikat.
De godsaker du nämner smakade dock så mycket bättre på 80- och 90-talet. Utbudet var inte lika stort, men all rolig läsk som XL Cola, Tom & Jerry osv. och chips som smakade mycket godare, de lämnade en flottig om händerna.
Lösviktsgodis har blivit som vilken annan stapelvara som helst. Förut var man hänvisad till kiosken eller godisbutiken. Det var ett festligt tillfälle att köpa sitt lördagsgodis. Nu finns det tillgängligt överallt på varenda affär. Ska själv erkänna att jag blivit lat och ibland nöjer mig med Karamellkungen. Nä, lösviktsgodis har helt klart tappat sin charm. Hemmakväll har bästa utbudet idag, men har en bit till närmsta butik, så det går allt som oftast bort för mig.