2024-10-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Jag kan dock tänka mig att var man 30-40 och ensam på 80-talet så var det väl inte så roligt då heller. Även om man inte var ensam så var man väl ute och rörde sig i motionsspåret ensam också. Det var skoj att vara ung på 80- och 90-talet.

Viktig poäng. Att vara 30-årig singel på 80-talet måste varit värre än idag. Inget internet att distrahera sig med och tv-utbudet var skit (åtminstone i början av decenniet).
Citera
2024-10-06, 11:16
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Viktig poäng. Att vara 30-årig singel på 80-talet måste varit värre än idag. Inget internet att distrahera sig med och tv-utbudet var skit (åtminstone i början av decenniet).

Var enklare att hitta en partner om det var det man ville
Citera
2024-10-12, 12:33
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
De som var singlar var nog playboys eller missanpassade typer. En vanlig killa var gift och hade barn eller var på väg att skaffa det.

Men visst, det fanns nog de som inte hade det så lätt. Ensamma typer utan så mycket att göra.
Citera
2024-10-21, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
De som var singlar var nog playboys eller missanpassade typer. En vanlig killa var gift och hade barn eller var på väg att skaffa det.

Men visst, det fanns nog de som inte hade det så lätt. Ensamma typer utan så mycket att göra.

Ensamma typer hade stora skivbutiker att besöka. Stå där och bläddra bland skivorna i trekvart. Sedan kunde de dra iväg till en arkadhall, som var vanligare då och hade bättre spel än vad som finns idag. Därefter kunde de smita in på Expert och kolla in schyssta bergsprängare vilka på samma sätt inte existerar idag. Och kolla in stereodäck. Pioner, Hitachi, Rotel. Nästa besök kunde bli på Framtidsbutiken som var Stor&Litens TV-spels- och hemdatorbutik. Man köpte sig kanske en ZX Spectrumdator och tog hem för att installera den.
Citera
2024-10-22, 19:56
Medlem
HasseBanans avatar
90-talet kändes väldigt futuristiskt, med LAN-partyn, internets ankomst och techno och rave, vilket kan vara en förklaring till att många som var i tonåren då ser relativt unga ut än, om man jämför med hur de som var mellan 40-50 såg ut då. Vi växte upp i en tid då digitaliseringen började och den tekniska utvecklingen gjorde allting spännande, när man tänkte på hur det skulle bli. Vi sena 70-talister och även tidiga 80-talister är kanske de första generationerna som är mer anpassningsbara efter den tid vi lever i, vilket gett oss en del fördelar.
Citera
2024-10-25, 16:21
Medlem
GertBennys avatar
Jag minns tidningen Frida där det gjordes reportage om Idoler som Hansons, Backstreet Boys och Spice Girls. Det var tider det för ett fnittrigt flickebarn.
Citera
2024-10-26, 10:00
Bannlyst
På 90-talets mitt i Stockholm på Drottninggatan var det inte ovanligt att pizzan när det var dags för lunch inte var dyrare än 35 kr. När jag åt på Burger King nyttjade jag studentrabatt.

Vilket år bytte Big Burger namn till Burger King?
Citera
2024-10-26, 18:50
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
På 90-talets mitt i Stockholm på Drottninggatan var det inte ovanligt att pizzan när det var dags för lunch inte var dyrare än 35 kr. När jag åt på Burger King nyttjade jag studentrabatt.

Vilket år bytte Big Burger namn till Burger King?

Har de inte alltid hetat Burger king?
Citera
2024-10-26, 20:08
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Har de inte alltid hetat Burger king?

Burger King har alltid hetat Burger King. Big Burger var ett gäng grabbar som tog över flera Clock restauranger. Och växte sig riktigt starka. Något Burger King inte kunde acceptera. Så Burger King "köpte" Big Burger.

Så här såg Big Burger loggan ut https://img.tradera.net/medium/442/3...21aedeb0d1.jpg.

Big Burger försökte helt enkelt jävlas med Burger King och Mc Donalds. Som Clock gjort. Men blev mer mot Burger King. Uppfattades så. Det blev krig. Och dom gav upp. Hamburger kriget som svenska staten startat med Clock. Clock var ju uppbackat av svenska staten . Det var roliga tider. Hamburger kriget.
Citera
2024-10-26, 20:20
Medlem
Det var bättre på alla sätt. Idag lever vi i ett mångkulturellt samelsurium. Som en slags alternativ San Fransisco - otrygghet, kriminalitet och besparingar så långt ögat når. Degeneration, noll folklig samhörighet, noll känsla. Vi är inte en unik folkgrupp längre med en egen kultur. Vi är rädda för vår egen skugga. Politikerna har jobbat stenhårt i mer än 30 år för att blanda upp oss med all världens löske, och importerat resten av världens problem hit av någon märklig anledning.

På 80-talet var sverige homogent, det fanns ett folkhem och en egen kultur. Man var stolt över att kunna kalla sig svensk när man träffade nya människor på semestern eller i skolan. Att vara svensk gav en omedelbar respekt av omgivningen. Alla visste att svenskar stod för något. Vi var kända som dugliga, uppfinningsrika och starka. Alla var avundsjuka på sverige.

Nu är vi bara en miserabel blandnation likt alla andra, med skenande kriminalitet på väg utför ett sluttande plan. Ingen ljusning finns i sikte. Sverige är inget att vara stolt över längre. Allt som gäller nu är att säkra upp sin egen framtid så gott man kan inför den ”stora vilan”. Jobba och dra in cash och försöka betala sig ur problemet.
Senast redigerad av MacGuffin 2024-10-26 kl. 20:31.
Citera
2024-10-26, 20:29
Bannlyst
Det var möjligt på 80-talet att på Domus och Obs! Stormarknad att köpa planscher med Samantha Fox. Vem idag skulle passa som det idag? Med bara bröst eller i blöt t-shirt.
Citera
2024-10-26, 20:35
Medlem
Citat:

Om en kille var 30 år och singel så tog man förgivet att han var antingen ett psykfall eller bög. Och oavsett vilket av dom så åkte dom lokala raggarna och spöade skiten ur honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in