2024-08-09, 21:22
Medlem
Hände mycket i Sverige och i världen, men det var mest utrikesnyheterna. Inrikesnyheterna var väldigt snälla jämfört med dagens inrikesnyheter.

Jag tror att framförallt så var man trygga. Det var en period där tjejer gick topless och det gick hur bra som helst. Snacka om trygghet, även om det nog gluttades litegranna så fanns inte ens tanken om att man kunde råka illa ut eller bli plågad av mobbing etc.

Jag minns att det förekom cykelstölder, men det var ändå mer en överraskning än som det är idag att man räknar med att cykeln blir stulen eller sönderslagen.

Det som jag tycker blivit bättre idag, är att rökarna är inte så många nu som förr i tiden.

När det gäller prylar och annat så är det väl störst skillnad i att vi inte hade mobiltelefoner, vilket nog är en väldigt stor skillnad för ungdomar idag. När man var ute hela dagen och föräldrarna var helt okey med att inte veta vad barnen gjorde eller var man var någonstans.

Jag hade trots att jag var ung också en väldigt bra ekonomi. Hade råd att själv köpa musik, filmer och böcker. Byggde upp ett eget bibliotek och känslan av att äga filmerna och musiken kan jag sakna idag.

Köpte även min första bostadsrättslägenhet och betalade av lånet på 3 år. Sedan dess gjort bostadskarriär såklart.
Citera
2024-08-10, 10:56
Bannlyst
Befolkningen 1989 bestod till 90% av svenskar. Idag är det tror jag mindre än 65%.

Tryggare, långt tryggare. Idag har väl varenda villaägare ett inbrottslarm på kåken. Herregud.

Sverige hade stora beredskapslager i ett stabilt Europa. Därför kände man sig så pass säker att man valde att lägga ned dessa lager. Där står vi nu

Roligare teknik. Att besöka köpcentrum var en positiv upplevelse varje gång. Främst e-handeln har förstört det där.

Filmerna var ju helt otroliga även om alla repriser av dem på TV har fått oss att börja tröttna på dem nu.

Det var enklare att titta på TV och byta kanal. Fram till mitten av 80-talet tryckte man bara på en knapp på TVn för att slå på/av och byta kanal.
Senast redigerad av Gladryss 2024-08-10 kl. 11:01.
Citera
2024-08-10, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sedan dess gjort bostadskarriär såklart.

Du har blivit - mycket - äldre och inte supit bort eller spelat bort pengarna, snarare.
Citera
2024-08-10, 12:46
Sen förstår jag heller inte varför folk fortfarande jämt måste få in film och tv varje gång de är nostalgiska. Jag kan förstå er när ni är nostalgiska på andra sätt. Men varför måste dumburken jämt få plats?

TV och Radio var alltid skit. Film också egentligen. Det var bara lättare att förneka det då. Propagandan var bara mer subversiv och implicit på den tiden. Vilket egentligen gjorde den effektivare och skadligare på sikt. Det är bara hit det sedan har lett idag egentligen.

Jag tycker faktiskt det går lite av en epedemi utav vuxna barn som saknar 90-talet idag. En hel generation som nu alla blir 30+ nästa år helt kidnappad utav anime och sånt. Ni vet vilka. De som fortfarande sitter på nätet dygnet runt och tycker allt är kvinnans fel. Incels alltså.

1983-1995. Generation Chud och Karen.

Bra video av en Zoomer på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=CA5V_thcK3c

Klockren kommentar under videon också här:

Citat:
Millennials saw the death of future, zoomers were born in its corpse. I don't even want to imagine what gen alpha is up to.
Senast redigerad av torstenferdinand 2024-08-10 kl. 12:52.
Citera
2024-08-10, 14:00
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Hände mycket i Sverige och i världen, men det var mest utrikesnyheterna. Inrikesnyheterna var väldigt snälla jämfört med dagens inrikesnyheter.

Jag tror att framförallt så var man trygga. Det var en period där tjejer gick topless och det gick hur bra som helst. Snacka om trygghet, även om det nog gluttades litegranna så fanns inte ens tanken om att man kunde råka illa ut eller bli plågad av mobbing etc.

Jag minns att det förekom cykelstölder, men det var ändå mer en överraskning än som det är idag att man räknar med att cykeln blir stulen eller sönderslagen.

Det som jag tycker blivit bättre idag, är att rökarna är inte så många nu som förr i tiden.

När det gäller prylar och annat så är det väl störst skillnad i att vi inte hade mobiltelefoner, vilket nog är en väldigt stor skillnad för ungdomar idag. När man var ute hela dagen och föräldrarna var helt okey med att inte veta vad barnen gjorde eller var man var någonstans.

Jag hade trots att jag var ung också en väldigt bra ekonomi. Hade råd att själv köpa musik, filmer och böcker. Byggde upp ett eget bibliotek och känslan av att äga filmerna och musiken kan jag sakna idag.

Köpte även min första bostadsrättslägenhet och betalade av lånet på 3 år. Sedan dess gjort bostadskarriär såklart.

Du kan fortfarande skapa ett bibliotek med filmer och musik
Citera
2024-08-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Du kan fortfarande skapa ett bibliotek med filmer och musik

Korrekt, men samtidigt är jag en modern människa som numera konsumerar filmer lika förstrött som om jag äter en kaka.
Citera
2024-08-10, 14:07
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Korrekt, men samtidigt är jag en modern människa som numera konsumerar filmer lika förstrött som om jag äter en kaka.

Jo men det är fortfarande något du har valt själv
Citera
2024-08-10, 14:12
Medlem
Citat:
Jo men det är fortfarande något du har valt själv

Sant, men också så är det ju inte lika roligt längre. Om jag köper en film så har alla jag känner redan sett den gratis på sin kabeltv.

Sedan har tekniken utvecklats också. Bildkvalitet på högsta nivå gör att man mår nästan illa av att se de gamla filmerna som man hade i sitt bibliotek. Så på den punkten var det inte bättre förr.
Citera
2024-08-10, 14:21
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Sant, men också så är det ju inte lika roligt längre. Om jag köper en film så har alla jag känner redan sett den gratis på sin kabeltv.

Sedan har tekniken utvecklats också. Bildkvalitet på högsta nivå gör att man mår nästan illa av att se de gamla filmerna som man hade i sitt bibliotek. Så på den punkten var det inte bättre förr.

Vad andra gör och tycker och känner är ganska ointressant, när det gäller bildkvalitet så finns det ju 4K och sånt, dessutom en bra film är ju en bra film, en dålig film däremot blir ju inte bättre för att tekniken blir bättre eller hur?
Citera
2024-08-10, 14:27
Medlem
Citat:
Vad andra gör och tycker och känner är ganska ointressant, när det gäller bildkvalitet så finns det ju 4K och sånt, dessutom en bra film är ju en bra film, en dålig film däremot blir ju inte bättre för att tekniken blir bättre eller hur?

Förvisso. Jag har förresten kvar mitt bibliotek av filmer och musik från den tiden. Ligger nedpackat. Likaså med min serietidningssamling som jag också jobbade med som ung.

Det är bra ta fram vid nostalgiska tillfällen när det händer. Inte så ofta. Jag har så mycket att göra hela tiden så bara vid enstaka tillfällen jag har haft tid gå tillbaka till det. Kanske när jag blir pensionär att jag gör det mer.
Citera
2024-08-10, 17:06
Bannlyst
Något jag minns från -80 och -90 tal var alla porrisar man kunde hitta när man begav sig in i skogen. Jag har alltid undrat vilka det var som läste och lämna dom där. Fast nu förstår jag att man antagligen hittar dom på Dumpen idag istället, iaf dom äldre
Citera
2024-08-10, 23:39
Bannlyst
Citat:

Att se Rocky III och Poltergeist II på VHS är ju inte sämre filmer än att se dem i HD på en ny platt-tv med enorm bild. Dagens ishockey är också kristallklar i bilden, men matcherna är ju skit, alltså är inte det minsta dramatiska, jämfört med Canada Cup 1987 eller World Cup-finalerna 1996. Även tennis har förändrats och är en helt annorlunda sport idag än det var på 80- och 90-talet. Matcher från den tiden på smågrynig bild är bättre än att se stjärnorna av idag. Jag tittar inte på tennis från de 25 senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in