2023-08-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det var ytterst ovanligt med bredband före 2000. Det fanns, ja, men tillgängligheten var högst begränsad och priset var ofta ruskigt dyrt. En T1-lina tex kunde kosta 1500 dollar i månaden och då räknar jag inte ens med kostnaden för installationen. Den vanligaste tillgången var nog via ISDN och satellit.

The Computer Chronicles - Faster Net Access (2000)
https://youtube.com/watch?v=mERTLBl3LG4&

Det var som sagt väldigt olika beroende på var man bodde. I studentbostäder i Sundsvall och Umeå fanns bredband till låg månadskostnad redan kring 1997.
Citera
2023-08-15, 16:53
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det var som sagt väldigt olika beroende på var man bodde. I studentbostäder i Sundsvall och Umeå fanns bredband till låg månadskostnad redan kring 1997.

Ja, de som hade bredband då kallades för betatestare i princip. Inga konstigheter i att tekniska universitet betatestade tekniken innan den fanns för allmänheten.
Citera
2023-08-16, 18:33
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
90-talet tog nog slut vid olika tidpunkt beroende på var man bodde. Vissa hade bredband och konto på sociala medier redan 1998, medan andra fick vänta till 2002 eller ännu senare.
Så är det ju alltid, facebook var 2004 för de första men alla övriga skaffade det 2007. Ett fåtal 2012.

Generellt så var bredband tidigt 2000 tal, varken 1998 eller 2005. Och Msn messenger slog igenom hösten 1999 hos de första och var the shit tidigt 2000 tal. Lunarstorm kom 2000 och blev en grej nästan direkt.

Man kan på ett ovanligt tydligt sätt se hur internetkulturen skilde sig åt mellan säg 1998 och 2001. En skillnad som inte alls var lika stor mellan 2001-2004
Citera
2023-08-16, 18:41
Medlem
sebastian_s avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lunarstorm

Intressant om sociala medier i Sverige sen 90 tal jämfört med tidigt 2000 tal.

Citat:
År 1996 skapade Rickard Eriksson Nordens första digitala webbmötesplats.[5] Den fick namnet Stajl Plejs Community. Stajl Plejs hade som mest 40 000 användare men servern som användes klarade inte av trycket och blev ofta överbelastad.[3]

Citat:
År 2001 hade Lunarstorm över 600 000 medlemmar

Det säger egentligen allt
Citera
2023-08-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Man kan på ett ovanligt tydligt sätt se hur internetkulturen skilde sig åt mellan säg 1998 och 2001. En skillnad som inte alls var lika stor mellan 2001-2004

Det hände ändå väldigt mycket mellan 2001 och 2004.

2001 var det fortfarande många som hade kass uppkoppling. Streaming existerade inte. DVD var något nytt. Internetkaféer var en grej.

2004 hade alla bredband och även pensionärer började hänga på nätet. Fildelning var väldigt utbrett och något alla höll på med.
Citera
2023-08-16, 21:32
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Det hände ändå väldigt mycket mellan 2001 och 2004.

2001 var det fortfarande många som hade kass uppkoppling. Streaming existerade inte. DVD var något nytt. Internetkaféer var en grej.

2004 hade alla bredband och även pensionärer började hänga på nätet. Fildelning var väldigt utbrett och något alla höll på med.
Ja det gjorde det så klart. Det var en del av hela 2000 internetvågen. Men jag skulle ändå säga att slutet av 90 talet till precis början av 2000 talet var den största skillnaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inte...%80%932017.jpg

Den länken är intressant och en aning överraskande.

Folk som hade dator i hemmet fördubblades mellan 1997-2000 och de som hade internet femdubblades under samma period, från 10% till 51%. Enligt den länken så ökade det med 21% bara från 1999 till år 2000! Cirka en och en halv miljon svenskar som kopplade upp sig under bara ett år.

Däremot så var utbredningen av bredband betydligt långsammare än vad jag minns det som. 2004 var det fortfarande bara 27% av befolkningen som hade bredband. Jag hade gissat som du på att i princip alla som hade internet hade bredband vid den tidpunkten.

Jag håller helt klart med om dvd och internetcafeer. Det är två av de stora 00-tals symbolerna för mig. Och också något som visar på den skarpa skillnaden mellan 90 tal och 00-tal. Den första personen som jag kände som skaffade dvd gjorde det julen 1999. Runt 2002 så använde folk bara dvd. Det fanns inte på kartan att få en vhs film i julklapp. På 90 talet så lanade ett fåtal quake och doom. 2001-2005 så var lanande, internetcafeer och CS en folkrörelse
Senast redigerad av sebastian_ 2023-08-16 kl. 21:37.
Citera
2023-08-17, 13:38
Medlem
HasseBanans avatar
Det roliga är också att föräldrar som sa åt sina barn att inte sitta för mycket vid datorn eller TV-spelet, då de kunde få "fyrkantiga ögon" eller vuxna som påstod att det inte var hälsosamt att sitta i flera timmar framför en dator, och uppmanade sina ungar/ tonåringar att gå ut i friska luften istället, nu själva knappt gör annat än stirrar ned i sina mobiler.
Citera
2023-08-17, 23:03
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Det roliga är också att föräldrar som sa åt sina barn att inte sitta för mycket vid datorn eller TV-spelet, då de kunde få "fyrkantiga ögon" eller vuxna som påstod att det inte var hälsosamt att sitta i flera timmar framför en dator, och uppmanade sina ungar/ tonåringar att gå ut i friska luften istället, nu själva knappt gör annat än stirrar ned i sina mobiler.

Man kan ju fundera på hur frasen fyrkantiga ögon spred sig. Idag sprids ju vissa uttryck och ord som är trendiga via socialamedier. Alla barn som hade ett Nintendo oavsett var de bodde i Sverige har ju hört uttrycket.
Citera
2023-08-18, 11:19
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

Var likadant med något som morsan och hennes idiot till gubbe körde med angående det här med folk som bråkar ute: "Det är ju baras att gå därifrån, man ser ju vilka som är ute efter att bråka, de hoppar väl inte på folk helt oprovocerat"?
Jodå så att om man blir överfallen och hamnar på marken och blir sparkad i huvudet så är det ju bara att gå därifrån, jag har inte blivit det men har sett en kille som blev det och vi tog hand om honom, detta var på mitten av 90 talet
Citera
2023-08-18, 13:12
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Var likadant med något som morsan och hennes idiot till gubbe körde med angående det här med folk som bråkar ute: "Det är ju baras att gå därifrån, man ser ju vilka som är ute efter att bråka, de hoppar väl inte på folk helt oprovocerat"?
Jodå så att om man blir överfallen och hamnar på marken och blir sparkad i huvudet så är det ju bara att gå därifrån, jag har inte blivit det men har sett en kille som blev det och vi tog hand om honom, detta var på mitten av 90 talet

Det fanns helt klart slagskämpar som gav sig på folk oprovocerat på 80- och 90-talet, skillnaden då var att då var det svenska unga värstingar, t.ex. nynazzar och kickers och ibland någon enstaka ung pundare.

Jag och kompisar till mig blev själva utsatta, sen när man kom hem blodig och sårig så fick man inte sällan höra klyschor från de vuxna som "Det är aldrig ens fel att två träter" och "arga katter får rivet skinn" m.m.

Man behövde inte umgås med dessa, det räckte med att befinna sig vid fel plats på fel tidpunkt, en full slagskämpe som påstod att man hade provocerat denne eller försökt sno hans tjej fast man inte hade gjort det.
Citera
2023-08-19, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart

Ja, och sen fanns det idioter redan på 1980-talet, som gick omkring och frågade
om man har en cigg.

"Har du en cigg?" kunde dom fråga. Och innan man eventuellt hade hunnit svara,
eller ge vederbörande en cigg. Så åkte man på en käftsmäll.

Det var allmänt känt i det området jag kommer ifrån.
Att om någon frågar efter en cigg. Så är det nästan lika bra och börja slåss direkt.

Så illa var det i den förorten jag kommer ifrån.
Senast redigerad av pk2 2023-08-19 kl. 04:27.
Citera
2023-08-19, 04:26
Medlem
Citat:
Det fanns helt klart slagskämpar som gav sig på folk oprovocerat på 80- och 90-talet, skillnaden då var att då var det svenska unga värstingar, t.ex. nynazzar och kickers och ibland någon enstaka ung pundare.

Jag och kompisar till mig blev själva utsatta, sen när man kom hem blodig och sårig så fick man inte sällan höra klyschor från de vuxna som "Det är aldrig ens fel att två träter" och "arga katter får rivet skinn" m.m.

Man behövde inte umgås med dessa, det räckte med att befinna sig vid fel plats på fel tidpunkt, en full slagskämpe som påstod att man hade provocerat denne eller försökt sno hans tjej fast man inte hade gjort det.

Ja, och redan på 1980-talet var det känt i gatugängmiljöerna i USA.

Att innan man blir upptagen i gänget så måste man åka på ett kok stryk,
av dom andra gäng medlemmerna.

Det är svårt att förstå sånt här, man måste ha ett homeboy psyke.
Det handlar om heder och respekt.

Amerikanska gatugäng, redan på 1980-talet kunde ha uppåt
en 5 tusen medlemmar.
Som "Bloods" och antagonisterna "Crips", hade i Los Angeles, redan på 1980-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in