2023-07-09, 10:58
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vilket enskilt år skulle ni säga var peak 90-talet? Alltså det ni förknippar mest med 90 talet och hade klassiska 90 tals händelser, musik, film musik och sportevenemang. Jag kom att tänka på att 1996 har den mest äkta 90-tals känslan. Till att börja med musiken: Tupac levde fortfarande,
thake that backstreet boys hade slagit igenom. Brittpopen var fortfarande stor. Film tv spel och tv: 90tals action var i sin peak. Independence day , mars attacks, the rock, mission impossible. Space jam bara skrek 90 tal. Tre kronor och rederiet peakade. Vi hade precis fått blåsningen och preem superstars. Det kommet mera , sikta mot stjärnorna och småstjärnorna fanns. Mysteriet på greveholm som är jul på 90 talet var årets julkalender . Red alert var 90 talets stategispel. Quake, Resident evil. Mario 64. Chrash bandicoot. Tomb Raider. Tekken 2. 3d hade satt sig och man började verkligen att sluta spela super nintendo och sega mega drive. Men det var så klart långt kvar till milleniumkonsolerna med ps2 i spetsen. Sport: Atlanta OS 96 är för mig det klassiska sommar oset då jag inte minns barcelona överhuvudtaget. Ifk göteborg hade sin sista gýllene period med framgångar i champions league och sista allsvenska guldet. Luleås sm guld i hockey. Colorado och foppas stanley cup. Tysons match mot holyfield.
Det var ett år som så klart hade distansierat sig från 80 talet. Och det är såklart tacksamt att välja ett år i mitten av årtioendet. Men jag tycker också att det hade distansierat sig från grungen och det mer thrashiga tidiga 90 talet. Och det var fortfarande ganska långt till milleniumshysterin, dvd, och internet som en viktig del i livet.

1996 var det bästa året i mitt 90 tal, 15 bast och livet lekte verkligen, 1997 däremot var en enda lång diarre attack rakt igenom
Citera
2023-07-09, 11:02
Medlem
Sverighiztans avatar
90-talet var nice även om jag var väldigt ung/liten då.
Så mycket enklare utan alla telefoner och skit. Vi bestämde liksom där och då syns vi. Man cyklade runt, sprang i skogen, lekte i bäckar, lekte krig och kollade på vhs-filmer och disneydags.

Vill tillbaka.
Citera
2023-07-09, 11:04
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
90-talet var nice även om jag var väldigt ung/liten då.
Så mycket enklare utan alla telefoner och skit. Vi bestämde liksom där och då syns vi. Man cyklade runt, sprang i skogen, lekte i bäckar, lekte krig och kollade på vhs-filmer och disneydags.

Vill tillbaka.
Varför inte gå vidare?
Det finns nya utmaningar väl.
Citera
2023-07-11, 13:37
Medlem
Det fanns nånting på 1980-talet som gick under benämningen "The Big Easy".

Det var en typ av inställning där man var avslappnad till stilen, man sade liksom att
"go with the flow", och den typen av uttryck. Jag var lite med under en sån period
som fortfarande fanns i slutet på 1980-talet. Man var lite bohemisk, man gjorde
lite egna modifieringar på kläder och sånt. En del kanske rökte lite marijuana
och hasch och sånt. Ganska harmlöst egentligen.

Grabbarna dansade Breakdance och Electric Boogie, på tal om Breakdance,
har ungdomar helt lagt av med sånt, eller finns det fortfarande dom
som sysslar med den dansen?

Vilka moves och manövrar dom kunde dom grabbarna, såg jättehäftigt ut
när dom dansade. I USA gick en del ungdomsgäng i från att slåss på gatorna,
så gick dom över till olika dansmatcher. av typen rap-battles.

Men det där med "The Big Easy" försvann på 1990-talet, det var inte längre den där
avslappnade inställningen som gällde. Det där med "Go with the Flow" byttes ut
till en mycket tuffare och barskare verklighet.

Nu för tiden vågar väldigt få vara så avslappnade, man blir antagligen direkt
sedd som en bum och misslyckad typ.

Det var skönare på 1980-talet, allting hade inte blivit så allvarligt än.
Nu för tiden måste man ha sitt skit i ordning hela tiden, för att hänga med.
Citera
2023-07-11, 14:09
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det fanns nånting på 1980-talet som gick under benämningen "The Big Easy".

Det var en typ av inställning där man var avslappnad till stilen, man sade liksom att
"go with the flow", och den typen av uttryck. Jag var lite med under en sån period
som fortfarande fanns i slutet på 1980-talet. Man var lite bohemisk, man gjorde
lite egna modifieringar på kläder och sånt. En del kanske rökte lite marijuana
och hasch och sånt. Ganska harmlöst egentligen.

Grabbarna dansade Breakdance och Electric Boogie, på tal om Breakdance,
har ungdomar helt lagt av med sånt, eller finns det fortfarande dom
som sysslar med den dansen?

Vilka moves och manövrar dom kunde dom grabbarna, såg jättehäftigt ut
när dom dansade. I USA gick en del ungdomsgäng i från att slåss på gatorna,
så gick dom över till olika dansmatcher. av typen rap-battles.

Men det där med "The Big Easy" försvann på 1990-talet, det var inte längre den där
avslappnade inställningen som gällde. Det där med "Go with the Flow" byttes ut
till en mycket tuffare och barskare verklighet.

Nu för tiden vågar väldigt få vara så avslappnade, man blir antagligen direkt
sedd som en bum och misslyckad typ.

Det var skönare på 1980-talet, allting hade inte blivit så allvarligt än.
Nu för tiden måste man ha sitt skit i ordning hela tiden, för att hänga med.
Vet inte var du sett break dance annat än på tv eller möjligen Drottninggatan vid något tillfälle. Men vad gäller killar och dans så gällde då mest att de dansade aldrig nyktra och dansen skedde på vanliga diskotek.
Citera
2023-07-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vet inte var du sett break dance annat än på tv eller möjligen Drottninggatan vid något tillfälle. Men vad gäller killar och dans så gällde då mest att de dansade aldrig nyktra och dansen skedde på vanliga diskotek.

Jag tänker inte börja käfta med dig, men jag har sett vad jag sett, bla på gymnastiken i skolan
på 1980-talet.

Sverige är inte bara Stockholm.
Citera
2023-07-13, 13:58
Medlem
Som en foodie var det inte roligt. Du hade Grand, Operakällaren, Cattelin och några ställen till att välja ifrån.
Citera
2023-07-13, 23:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Som en foodie var det inte roligt. Du hade Grand, Operakällaren, Cattelin och några ställen till att välja ifrån.

Och bodde man i en mindre stad så hade man stadshotellet, kinarestaurangen, grillen, pizzeria 1, pizzeria 2 och en halvsunkig vägkrog strax utanför stan. Så är det väl fortfarande i de flesta små hålor idag men medelstora småstäder har definitivt ryckt upp sig. Jag bor i en stad mindre än Borlänge men har minst tre restauranger i närheten med hyfsat höga ambitioner, flera riktigt bra pizzerior, ett antal thaiställen av hög kvalitet osv.
Citera
2023-07-14, 05:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Underbart, inga blattar alls knappt och 1981 köpte jag min första dator och började skriva program i basic.
Folk var snyggare klädda och bilarna var trevligare, de såg inte alla likadana ut och man kunde meka själv.
Folk var inte så jävla lättkränkta.
Det var lätt att få ett jobb om man ville ha det.

Jag köpte min Spectrum-dator 1986 fast utvecklades aldrig till att bli programmerare. Tyckte nog att datorer var roligast i början dessutom, just då.
Citera
2023-07-14, 05:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Det var ett jävla runkade, då som nu.

Jo tack. Framförallt till Melissa i Falcon Crest.
Citera
2023-07-14, 06:54
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag köpte min Spectrum-dator 1986 fast utvecklades aldrig till att bli programmerare. Tyckte nog att datorer var roligast i början dessutom, just då.

Jag läste till maskiningenjör då och efter utbildningen har det mest blivit att jobba med och vid datorer.
Citera
2023-07-14, 07:27
Medlem
Det var definitivt ett större skifte i estetik och förhållningssätt 1985-1995 än 1975-1985. Långt in på 80-talet fanns 70-talets murriga estetik kvar i många hem medan det på 90-talet hade vänts i sin motsats. Jag förknippar 80-talet med ordning och tråkighet, faktiskt på ett positivt sätt. Det fanns fortfarande en tro på framtiden även om den i ökande grad exklusivt handlade om tekniska framsteg. Uppfattar att folk i allmänhet var mindre neurotiska kring sex och nakenhet än idag. Även den fulasta/mest nördiga killen lyckades skaffa sig en flickvän, incels var ett okänt fenomen. Kvinnor arbetade aktivt på att förbättra sig själva genom olika rörelser vilket också var en rest från 70-talet. (I dag är det mest var och en för sig själv.) På 90-talet ökade cynismen och folk blev mer ironiska men det fanns fortfarande en viss naiv lekfullhet kvar. Storföretagen hade inte helt skaffat kontroll över medierna ännu så det fanns en viss anarkistisk anda där vilket ledde till många intressanta verk, program och artiklar. Idag känns allt väldigt tillrättalagt i jämförelse.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2023-07-14 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in