2023-06-20, 06:06
Bannlyst
Iochmed all d-a IT, som man slapp då, var servicen bättre. Var du på vischan någonstans kunde du ta tåg eller buss och åka iväg med biljett. Det enda som krävdes var en normal summa pengar i plånboken. Ändå propageras det för all denna d-a IT att "det är så mycket enklare". Ja om telefonen är laddad och du är frisk och normalt funtad svensk ja.
Citera
2023-06-20, 10:42
Medlem
DrWangs avatar
90 talet för mig var underbar. Det var en levande värld man befann sig i på alla sätt, det var på stan allt hände och vischan var verkligen som att befinna sig ute i ingenstans. Ungar som var ute på vift utan föräldrar som hökade över varje steg, brudar som solade topless på playan var inte helt ovanligt det heller. Att slå en pling i telefon kiosken var inte heller några konstigheter och ibland fick man slå i att mottagaren skulle betala samtalet om man ringde utan telefonkort mitt i natten eller något när det inte fanns att köpa.

Att hälsa på folk och att konversera med kvinnor ute var inga konstigheter, jämfört med idag då man är lite konstig för vissa om man ger fan i att leva ett app liv på telefonen.

Det var svenskar överallt, en större andel latinos vars föräldrar flytt från Chile och senare kom balkan folket från kriget som var där. Alla var en del av samhället och det fanns inga större kulturella skillnader alls. Ett fåtal afrikaner, somalier mestadels. Det går inte att jämföra andelen människor från mellanöstern idag och då, i det stora hela var dom väldigt få.

Känslan av trygghet var mycket bättre och alla kände till vilka bråkstakarna var. Det fanns grupper av punkare och skinnskallar men dom höll sig i sin klick och på ställen där dom brukade hänga. Alkolisterna hade också sina platser och inte fan var det viden buss station som idag. Ryktet gick direkt om det var någon man/gubbe som hade tafsat på någon eller som var känd av sig att vara allmänt äcklig och folk hade således relativt bra koll på det.

Folk var en han eller hon och inget annat. Det fanns transor givetvis men vad jag minns så var det ingen som brydde sig nämnvärt över det utan det var mer konstigt bara. Minns jag såg en transa, eller något som liknade det iallafall.. en kort man med långt hår, rött läppstift och lite smink i ansiktet, skinnväst, jeans och gympaskor på sig. Tyckte han såg riktigt flum ut men han gick där på stan helt ifred sen är det klart att vissa hade som hobby att slå på alkolister eller andra som man inte tyckte hörde hemma i samhället där i nattmörkret men såna har vi alltid haft och kommer alltid att ha.

Det man minns mest och som är kärast är helt klart känslan av att leva i en levande värld, det saknar jag väldigt faktiskt och det är också det som får mig att vilja flytta tillbaka i tiden till något mindre utvecklat land i framtiden.
Citera
2023-07-04, 13:57
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Iochmed all d-a IT, som man slapp då, var servicen bättre. Var du på vischan någonstans kunde du ta tåg eller buss och åka iväg med biljett. Det enda som krävdes var en normal summa pengar i plånboken. Ändå propageras det för all denna d-a IT att "det är så mycket enklare". Ja om telefonen är laddad och du är frisk och normalt funtad svensk ja.
Det är inte '"enklare" och dessutom kräver det att du jämt och ständigt bär med dig en hel jävla dator i fickan (säg det till någon på 80-90-talet att så kommer framtiden att bli ... De hade trott du var idiot. Vadå dator i FICKAN).

Som du skrev så räckte det att ha en liten slant på sig.
På den tiden ja ...

I framtiden måste du mer eller mindre ha Två datorer ... hur fan ska man ha råd med det en enda dator är dyrt. Och två ...

Ändå har vi blivit ilurade att det är det enda rätta. Att vi "måste".

Vad var dyrt då, på 80-90-talet.
Cykel var ju dyrt men det fanns begagnade eller kunde man lyfta någor vrak och fixa till själv.
Skivspelare med mojängee kunde bli hur dyrt som helst. Och folk kände stolthet för sina anläggningar.
Idag är alla fina märken sålda till Kina och ingen bryr sig längre.
Danska JAMO gjorde högtalare av världsklass och sysselsatte hela byn i norra Jylland. Tills de sålde till Kina och alla blev arbetslösa ja ...

Men DÅ ...på den tiden, då fanns fortfarande inhemsk industri. Överallt.
Och i Kina där cyklade man. Gatorna var överfyllda av tusentals cyklister och inga bilar.
Idag har VI gjort dem rika nog att börja mucka gräl med OSS.

Varför?
Jo, för att de forna ägarna av de gamla inhemska industrierna vill tjäna ännu mera pengar. Utan en tanka på alla de arbetare som de facto först gjort dem till vad de var.
Alla förlorade sitt jobb. Ägaren flyttade utomlands - såklart.

Vad var bäst med gamla tiden?
Jo, då fanns det en slags gemenskap. ALLA var en del av allt vi var.
Det tog slut.

Alltså, fanns, idag hyllas sådana as som Ingvar Kamprad pga IKEAs framgångar.
Fatta vad de framgångarna bygger på.
Dvs alla, verkligen alla, tidigare lokala möbeltillverkare tvingades slå igen
Och sådana fanns i Varje stad, varje by. Överallt.
Borta.
Pga IKEA.

Ja det var bättre förr.
Citera
2023-07-04, 14:10
Medlem
IcyHearts avatar
Nu var jag iofs väldigt ung/barn en stor del av tiden, men har mkt minnen ändå.

Det som verkligen är värt att nämna och som en användare skrev några inlägg bakåt. Det är att det tyvärr, om man jämför mot idag, var en väldigt mkt mer ”levande” värld, då.

I och med att folk inte levde på internet, utan ute i verkligheten. Så var det mkt mer socialt umgänge i verkligheten. När jag började bli mer ungdom, så var det lättare att träffa folk att dejta också. Det fanns inte det ”stora imaginära” utbudet av folk på dejting-appar. Så folk blev enklare intresserade och kära, i de människor de träffade i verkligheten.

Som barn var vi ute väldigt mkt. Byggde kojor, sprang i skogen osv. Tv-tiderna var väldigt begränsade. Det enda man ville se var ju ändå väldigt fåtal program.

Det fanns också en anda av att det man hade bestämt, det gällde. Man kunde liksom inte ställa in träffar på ett ögonblick, per sms. Utan man fick pallra sig iväg även om man hade hunnit bli lite trött. För det kunde ju vara svårt att få tag på folk på en minut, liksom. Om de redan hade gått hemifrån tex.

Allt fick också ta lite mer tid, än i dagens stressade samhälle.

Känslan av att leva var väldigt mkt bättre då, än i nutiden, tycker jag. Just pga det levande sociala livet, som har beskrivits. Tycker lite synd om de som ej får uppleva det…
Citera
2023-07-09, 01:23
Medlem
sebastian_s avatar
Vilket enskilt år skulle ni säga var peak 90-talet? Alltså det ni förknippar mest med 90 talet och hade klassiska 90 tals händelser, musik, film musik och sportevenemang. Jag kom att tänka på att 1996 har den mest äkta 90-tals känslan. Till att börja med musiken: Tupac levde fortfarande,
thake that backstreet boys hade slagit igenom. Brittpopen var fortfarande stor. Film tv spel och tv: 90tals action var i sin peak. Independence day , mars attacks, the rock, mission impossible. Space jam bara skrek 90 tal. Tre kronor och rederiet peakade. Vi hade precis fått blåsningen och preem superstars. Det kommet mera , sikta mot stjärnorna och småstjärnorna fanns. Mysteriet på greveholm som är jul på 90 talet var årets julkalender . Red alert var 90 talets stategispel. Quake, Resident evil. Mario 64. Chrash bandicoot. Tomb Raider. Tekken 2. 3d hade satt sig och man började verkligen att sluta spela super nintendo och sega mega drive. Men det var så klart långt kvar till milleniumkonsolerna med ps2 i spetsen. Sport: Atlanta OS 96 är för mig det klassiska sommar oset då jag inte minns barcelona överhuvudtaget. Ifk göteborg hade sin sista gýllene period med framgångar i champions league och sista allsvenska guldet. Luleås sm guld i hockey. Colorado och foppas stanley cup. Tysons match mot holyfield.
Det var ett år som så klart hade distansierat sig från 80 talet. Och det är såklart tacksamt att välja ett år i mitten av årtioendet. Men jag tycker också att det hade distansierat sig från grungen och det mer thrashiga tidiga 90 talet. Och det var fortfarande ganska långt till milleniumshysterin, dvd, och internet som en viktig del i livet.
Senast redigerad av sebastian_ 2023-07-09 kl. 01:36.
Citera
2023-07-09, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Hur var det att leva på 80- och 90 talen?

Fick själv aldrig uppleva dessa årtal, men kommer på mig själv med att drömma mig "tillbaka" till denna tid då jag upplever dessa epoker som så extremt mycket bättre än nutiden. Upplever nästan att dessa årtionden framstår som "magiska" i jämförelse med dagens värld.

Förnekar inte att jag hellre hade velat vara född så att jag "timade in" dessa tider. Att ha varit född på 60-70-talen hade varit perfekt, och varit ung under 80-90-talen. Förstår om det låter konstigt, men så är det.

Ni som var med, hur var dessa årtionden? Var massinvandringen och mångkulturen lika hemsk som idag? Matades man med feminismskit och vänsterpropaganda genom allt ifrån TV-nyheterna till cornflakespaketen? Gick det några 30-åriga muslimska män i er förskoleklass? Oroade man sig någonsin för att man ska behöva emigrera en dag?

Är mina känslor till det förgångna rationella? Söker alltså perspektiv från någon som var "ung"/"vuxen" på 80-90-talen och kan jämföra?

(Edit: lånat ett konto, för det fall att någon som "känner" denna användare läser tråden.)

Det var ett jävla runkade, då som nu.
Citera
2023-07-09, 04:14
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vilket enskilt år skulle ni säga var peak 90-talet? Alltså det ni förknippar mest med 90 talet och hade klassiska 90 tals händelser, musik, film musik och sportevenemang. Jag kom att tänka på att 1996 har den mest äkta 90-tals känslan. Till att börja med musiken: Tupac levde fortfarande,
thake that backstreet boys hade slagit igenom. Brittpopen var fortfarande stor. Film tv spel och tv: 90tals action var i sin peak. Independence day , mars attacks, the rock, mission impossible. Space jam bara skrek 90 tal. Tre kronor och rederiet peakade. Vi hade precis fått blåsningen och preem superstars. Det kommet mera , sikta mot stjärnorna och småstjärnorna fanns. Mysteriet på greveholm som är jul på 90 talet var årets julkalender . Red alert var 90 talets stategispel. Quake, Resident evil. Mario 64. Chrash bandicoot. Tomb Raider. Tekken 2. 3d hade satt sig och man började verkligen att sluta spela super nintendo och sega mega drive. Men det var så klart långt kvar till milleniumkonsolerna med ps2 i spetsen. Sport: Atlanta OS 96 är för mig det klassiska sommar oset då jag inte minns barcelona överhuvudtaget. Ifk göteborg hade sin sista gýllene period med framgångar i champions league och sista allsvenska guldet. Luleås sm guld i hockey. Colorado och foppas stanley cup. Tysons match mot holyfield.
Det var ett år som så klart hade distansierat sig från 80 talet. Och det är såklart tacksamt att välja ett år i mitten av årtioendet. Men jag tycker också att det hade distansierat sig från grungen och det mer thrashiga tidiga 90 talet. Och det var fortfarande ganska långt till milleniumshysterin, dvd, och internet som en viktig del i livet.

För min deal peakade 90-talet just med grunge-vågen och att det på nytt blev lite mer okej att vara och se lite dräggig ut. I slutet på 80-talet skulle alla vara så pryda, välkammade, ordentliga och skötsamma, så grungen men även uppsvinget för hårdrock/ metal, gjorde att man inte längre kände att man behövde vara så skitnödigt tillrättalagd och proper.

Jag var själv inne på musiken, och det blev iallafall i den stad där jag bodde då en sorts konflikt mellan de mer pryda och välkammade och de som ville vara "alternativa", som skaffade långt hår och började gå i hårdrockskläder eller som var inne på grunge. Dessa två världar umgicks helst inte med varandra, idag är det ju mer flytande och folk kan klä sig hur de vill och kalla sig vad de vill, då handlade det mer om att man ville visa vilket "läger" man tillhörde, och det gjorde man genom att ha en annan stil än "mainstream-folket".
Citera
2023-07-09, 04:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Magiskt? Nej inte särskilt. Folk som tycker att dagens sosserier är sossiga skulle ha varit med back in the day. Jag har svaga minnen av att det till exempel var olagligt att ha en telefon som inte dåvarande Televerket hade sålt. Andra saker var givetvis bättre än idag men precis som alla tider har sina problem så fanns dom då också.

Däremot så är det jävligt fascinerande att ha varit med om IT-revolutionen då det märks en tydlig skillnad på livet före och efter.

Det skall ju nämnas att du knarkar, bjuder småtjejer på snask för att knulla, kollar animes och är en allmän loser. Så det är klart du inte gillade hur det var innan du kunde leva ditt liv som socfall.
Citera
2023-07-09, 04:54
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De som va bättre va väl att de va extremt positiv ungdomskultur och framtidstro, och information va svårtilgängligt. Folk drev med varandra och skojade mer. Va väldigt lätt att prata med varandra.
Cancel culture va inte så utstuderad. Barn lekte alltid på,gården och jag fick leka med mkt fritid sen låg äldre.
Man insåg att ens egen generation skulle veta mer än föregående och man kände så hela tiden. Tekniken utvecklades otroligt snabbt och logistikt. Man hade väldigt mkt gemensamt kulturellt med de man växte upp med.
Alla som va idioter motbevisades och
Alla gamlingar som va religiösa osv blev mer o mer impopulära. Populärkulturen va spännande.

Jag skulle säga att slutet på 90 va bäst för allting blev så otroligt coolt va gäller teknologi och i guess jag pekade i ålder. Gymnasieexamen 2006 va de året systembolaget peakede någonsin i försäljning säger ju något om att livet va en enda fest sen man va 13 om man starta tidigt.
De medta som va slitet och fult fräshades upp.
Tjejerna va smalare.
Man kunde slåss utan att de betyder så mycket, de fanns en viss respekt och förståelse och nyans i våld och kännslor som inte va hämd och arab-mena kännslig.
Spel va spännande och allting på internet va inte fullt med super optimerade tjänster me reklam.
De flesta företag hade massa logiska saker kvar att ut ekka ich saker va mer konkreta än idag pga kunskapen och optimeringen va låg.
De va mkt go-gubbe kännsla i gbg.
Färre vapen och riktigta gäng. Inga elscootrar.
Bilar va inte lika snabba.
Man kunde cykla utan hjälp för man tänkte inte på säkerheten och kände sig lite odödlig.

Negativt:
Alkisar överallt som va as jobbiga.
Gubbar trodde dom alltid hade rätt och skulle läxa upp dig. Slagsmål överallt. Stökigt och skräpigt som faaaaan. Super socialdekomkratiskt som satan och indoktrinerat. Kristet. Folk va korkade och outbildade. Man lixom gissade /hade inte kunnat validera/ifrågasätta pga google inte fanns.
Folk rökte överallt. Det luktade äkligt, kiss och Skräp överallt. Många lärare va riktigt cp och va dåliga på sitt jobb.
De va stökigt i skolan ibland. Internet va långsamt.
Teknik va dyrt. Många saker va dyra. Prylar och kläder m.m. och saker gick sönder.
Regnkläder och funktionsmaterial va dåliga som stryck.
Citera
2023-07-09, 05:26
Medlem
XEXXE69s avatar
Var 13år 1985.
Hip Hop kom till Sthlm. Alla breakade och målade graffiti samtidigt som vi lyssnade på Metallica och Iron Maiden.
Adidas och Fila overaller med långt hår.
1987.
Blev man och hängde mest i Kungsan och TCentralen. Bara Graffiti och brudar. Undvek våld och annan kriminalitet hittade mitt kall i graffitin.
1989.
House music. Acid house. kickade igång Stockholms dansklubbskultur. Eftersom jag och boysen inte hade åldern eller falsk ID startade vi egna klubbar. Djade men det blev roligare att dansa (festa)
90 tal.
Roskilde varje sommar med förstopp i Christiania, Grunge, Nirvana, Pearl Jam, Tågluffning runt hela Europa innan det blev det globalistiska gråa EU. London, Amsterdam, Barcelona, Mallorca, Berlin, Zürich. Happy Hardcore, Jungle, Drum and Base, Gabber, Rave efter rave i Europas alla hörn. Glad att jag överlevde. Ha!

Summa summarum.
Innan internet var man tvungen att vara en fysisk 3 tredimensionell varelse som undersökte världen med livet som insats. Nyfikenheten styrde.
Ångrar inget och tack för att jag fick vara med om allt innan social media och woke nonsens.
Senast redigerad av XEXXE69 2023-07-09 kl. 05:30.
Citera
2023-07-09, 07:05
Medlem
Hackenbush55s avatar
Underbart, inga blattar alls knappt och 1981 köpte jag min första dator och började skriva program i basic.
Folk var snyggare klädda och bilarna var trevligare, de såg inte alla likadana ut och man kunde meka själv.
Folk var inte så jävla lättkränkta.
Det var lätt att få ett jobb om man ville ha det.
Citera
2023-07-09, 10:00
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
De som va bättre va väl att de va extremt positiv ungdomskultur och framtidstro, och information va svårtilgängligt. Folk drev med varandra och skojade mer. Va väldigt lätt att prata med varandra.
Cancel culture va inte så utstuderad. Barn lekte alltid på,gården och jag fick leka med mkt fritid sen låg äldre.
Man insåg att ens egen generation skulle veta mer än föregående och man kände så hela tiden. Tekniken utvecklades otroligt snabbt och logistikt. Man hade väldigt mkt gemensamt kulturellt med de man växte upp med.
Alla som va idioter motbevisades och
Alla gamlingar som va religiösa osv blev mer o mer impopulära. Populärkulturen va spännande.

Jag skulle säga att slutet på 90 va bäst för allting blev så otroligt coolt va gäller teknologi och i guess jag pekade i ålder. Gymnasieexamen 2006 va de året systembolaget peakede någonsin i försäljning säger ju något om att livet va en enda fest sen man va 13 om man starta tidigt.
De medta som va slitet och fult fräshades upp.
Tjejerna va smalare.
Man kunde slåss utan att de betyder så mycket, de fanns en viss respekt och förståelse och nyans i våld och kännslor som inte va hämd och arab-mena kännslig.
Spel va spännande och allting på internet va inte fullt med super optimerade tjänster me reklam.
De flesta företag hade massa logiska saker kvar att ut ekka ich saker va mer konkreta än idag pga kunskapen och optimeringen va låg.
De va mkt go-gubbe kännsla i gbg.
Färre vapen och riktigta gäng. Inga elscootrar.
Bilar va inte lika snabba.
Man kunde cykla utan hjälp för man tänkte inte på säkerheten och kände sig lite odödlig.

Negativt:
Alkisar överallt som va as jobbiga.
Gubbar trodde dom alltid hade rätt och skulle läxa upp dig. Slagsmål överallt. Stökigt och skräpigt som faaaaan. Super socialdekomkratiskt som satan och indoktrinerat. Kristet. Folk va korkade och outbildade. Man lixom gissade /hade inte kunnat validera/ifrågasätta pga google inte fanns.
Folk rökte överallt. Det luktade äkligt, kiss och Skräp överallt. Många lärare va riktigt cp och va dåliga på sitt jobb.
De va stökigt i skolan ibland. Internet va långsamt.
Teknik va dyrt. Många saker va dyra. Prylar och kläder m.m. och saker gick sönder.
Regnkläder och funktionsmaterial va dåliga som stryck.

Intressant är att alkisarna och pundarna mer och mer började försvinna från gatorna en bit in på 2000-talet. Många av dem dog redan i 40-55-års-åldern och med tiden har polisen blivit allt hårdare med att man inte får sitta och supa på allmän plats. På 80- och 90-talet kunde de sitta på bänkar lite varstans, en del av dem var jobbiga och en del aggressiva, men som jag upplevde det var de flesta av dem ganska harmlösa typer, och inte sällan hände det ju att de ville bjuda en förbipasserande på en sup eller en öl. Idag ser man en eller ett par alkisar/pundare vid tågstationen på sin höjd (där får de tydligen sitta för farbror blå).

Ja, segt internet ja. Idag fattar man inte hur man stod ut med att vänta på att sidorna skulle ladda (datorer med Windows 95 och senare 98), och ibland dök det upp reklamsidor och annan skit medans sidan höll på att ladda.

Ännu mindre hur man tidigare kunde sitta och vänta på att ett originalspel till Commodore 64 på kassettband skulle ladda klart.

Många lärare som var i skolan då var stofiler som även ibland ens föräldrar hade haft som lärare. Minns i början av 90-talet, några år innan internet började bli mer allmänt, hur en del lärare var starkt emot datorer och teknisk utveckling överhuvudtaget. En kille i min klass fick en utskällning av en svensklärare (på högstadiet) för att han hade skrivit ut ett skolarbete på sin dators skrivare och inte för hand. Den läraren var också hardcore-kommunist och hade varit med i Baden-Meinhof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in