2018-01-02, 19:45
Medlem
Hej, jag tänkte se med er om hur det funkar angående ett lån som en bekant tog år 1999. Det var ett så kallad hemutrustninglån på 30 000kr.

De betalade inte den. Nu så här 18 år senare så har det skickats in ett föreläggande till kronofogden angående lånet.

Jag undrar då. Varför tog det 18 år för dem att driva detta vidare?

Kan det vara så att de inte har underlagen för att detta ska vara giltigt? Väldigt längesedan detta lånet togs.

Kan man förhandla med csn så man kanske betalar in ett större belopp mot en avskrivning? då de inte har så bra ekonomi.

Går det att förhandla med CSN efter att man invänt mot detta och sedan fått ett utslag som säger att man ska betala?
Citera
2018-01-02, 19:50
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag undrar, varför har dem inte ringt och frågat om fakturan under dessa 18 år? Dem får naturligtvis skylla sig själva, sopor.
Citera
2018-01-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Jag undrar, varför har dem inte ringt och frågat om fakturan under dessa 18 år? Dem får naturligtvis skylla sig själva, sopor.

aha oj va hjälpsam du var
Citera
2018-01-02, 20:03
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är inte lönt att tjafsa om varför det tog CSN två decennier att driva in en gammal skuld. För skuld är det och underlaget är uppenbarligen korrekt. Vad ska din bekant överklaga, att han slapp betala sin skuld under så lång tid?
Senast redigerad av XaoqcH 2018-01-02 kl. 20:08.
Citera
2018-01-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det är inte lönt att tjafsa om varför det tog CSN två decennier att driva in en gammal skuld. För skuld är det och underlaget är uppenbarligen korrekt. Vad ska din bekant överklaga, att han slapp betala sin skuld under så lång tid?

Menar mer på att de kunde väll ha skickat in detta för längesedan om de nu hade underlag på det? I hopp om att hen ska betala av den utan att fundera på det.

Hen har ju möjligheten att invända innan kronofogden fattar ett beslut. Då har de inte begärt underlag än
Citera
2018-01-02, 21:01
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwaah
aha oj va hjälpsam du var

Men ärligt, vad trodde dem själva? Att efter X antal år försvinner skulden? ONT då, be dina bekanta att lyfta luren och ringa till dem imorn.
Citera
2018-01-02, 21:44
Medlem
Citat:
Men ärligt, vad trodde dem själva? Att efter X antal år försvinner skulden? ONT då, be dina bekanta att lyfta luren och ringa till dem imorn.
Om CSN inte har hört av sig alls under dessa år bör skulden vara preskriberad.

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2018-01-02, 21:51
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov

Tyvärr spelar CSN under andra regler.

6 Kap 12§ studiestödslagen.

12 § En fordran som avser återbetalning av studielån eller återkrav av studiestöd enligt denna lag preskriberas tjugofem år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Lag (2011:859).
Citera
2018-01-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Tyvärr spelar CSN under andra regler.

6 Kap 12§ studiestödslagen.

12 § En fordran som avser återbetalning av studielån eller återkrav av studiestöd enligt denna lag preskriberas tjugofem år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Lag (2011:859).
Ja, jag läste det efter att jag skrivit mitt inlägg. Enligt Lawline gäller det dock bara skulder som inte preskriberats innan 1 juli 2011, innan dess var det 10 år efter sista utbetalningen. Om TS bekanta inte tagit några lån eller hört av CSN efter 2001-06-30 bör alltså fordran vara preskriberad enligt de gamla reglerna.

http://lawline.se/answers/12777
http://lawline.se/answers/12404
Citera
2018-01-03, 00:19
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov

Måhända men det jag inte förstår är hur folk tar lån som dem inte betalar och sen blir dem chockade när fordringsägaren vill ha tillbaka pengarna? Och det är varför jag tycker dem får skylla sig själva.
Citera
2018-01-03, 08:38
Medlem
Citat:
Måhända men det jag inte förstår är hur folk tar lån som dem inte betalar och sen blir dem chockade när fordringsägaren vill ha tillbaka pengarna? Och det är varför jag tycker dem får skylla sig själva.
Det kan jag iofs hålla med om men nu står det annat i lagen. Dock tror jag att personen i fråga får svårt att hävda preskription, när man googlar lite på ämnet så verkar domstolarna i nästan alla fall gå på myndighetens linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in