Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-01, 19:37
  #1
Medlem
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...gelse-Haninge/

Citat:
2018-01-01 15:50, Ofredande/förargelse, Haninge

Ungdomar i Handen sköt raketer mot bilar och förbipasserande.

Samtal inkom till Ledningscentralen om att ett antal yngre personer stod och sköt raketer mot bilar och förbipasserande. En av raketerna ska ha varit nära att träffa en bil.

Polis påträffade de aktuella personerna på platsen, bland annat en minderårig med en väska full av smällare. Smällarna togs i beslag och en anmälan om brott mot Lagen om brandfarliga och explosiva varor kommer att upprättas.


Vet någon mer om händelsen?

Uppenbarligen har personer påträffats av, och med sannolikhet även identifierats.

Polisrapporten talar om minderåriga.

Vill relatera till Rikspolischef Dan Eliassons uttalande häromdagen: DN Debatt: "Det är för lätt för kriminella att komma undan i dag".

Vad menar Eliasson konkret? Är det ett "ungdomligt ofog" att skjuta raketer mot bilar, orsaka en olycka, som leder till personskador - och något samhället ska ha överseende med? Eller menar han faktiskt att det bör leda till en sannolik påföljd? Även en hyfsat korkad 12-åring förstår att skjuta raketer mot bilar, kan få en konsekvens med personskador.
Citera
2018-01-01, 19:54
  #2
Avstängd
Att som tolvåring skjuta raketer mot bilar skulle även jag kalla ungdomligt ofog, detta eftersom jag vet att jag själv gjorde korkade saker fram till 15 sisådär. Tror knappast att jag hade blivit en bättre människa om jag hade bestraffats då mina ”ofog” knappast berodde på kriminalitet, om man då inte hård drar det och inte inser att barn och ungdomar kan göra jäkligt ogenomtänkta saker utan att ha uppsåt.

Jag tror Eliasson menar det han säger.
Citera
2018-01-02, 17:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att som tolvåring skjuta raketer mot bilar skulle även jag kalla ungdomligt ofog, detta eftersom jag vet att jag själv gjorde korkade saker fram till 15 sisådär. Tror knappast att jag hade blivit en bättre människa om jag hade bestraffats då mina ”ofog” knappast berodde på kriminalitet, om man då inte hård drar det och inte inser att barn och ungdomar kan göra jäkligt ogenomtänkta saker utan att ha uppsåt.

Jag tror Eliasson menar det han säger.
Även jag gjorde "ofog" i den åldern, och med facit i hand är det en himla tur att ingen skadades, och jag vill påstå att jag inte hamnat snett i livet för det.

Skillnaden mellan mig (och förmodligen dig) och de som nämns i trådstarten är att jag inte är uppfostrad med klanmentalitet. Om jag betedde mig illa mot någon annan, var det verkligen inget som uppmuntrades, utan mina föräldrar agerade mot det. Det var viktigt att bete sig väl mot andra människor.

Skillnaden i en klanmentalitet är att man skyddar sin egen grupp, slår inte på samma sätt ner på den som beter sig fel mot andra.

Vi som är uppväxta i Sverige, med en stark stat, har en låg grad av klanmentalitet. Länder där staten är svag, korrumperad och förtroendet lågt för staten bland medborgare får naturligtvis en högre klankänsla. När man flyttar från ett sådant land till Sverige är det inte nödvändigtvis så att man förstår och eller accepterar den skillnaden.

Om ungdomarna i artikeln lever i klanmentalitet eller inte vet jag förstås inte, men något är fel när så många personer i grupp, vid upprepade tillfällen skjuter raketer mot andra. Det är mer än det "ofog" som förekom i min ungdom.

Relaterad och rekommenderad läsning:
* Per Brinkemo: I Mellanöstern går klanens intressen alltid före religionen
* Expressen: Familjen som sätter en hel stadsdel i skräck
Citera
2018-01-02, 19:05
  #4
Medlem
Fick PM från en användare som säger att det denna gång rör sig om ett gäng "redneck svenskar sladdabil-entusiaster". Givet användarens historik finns inget som säger att denne skulle fabricera, men uppgiften får väl fortfarande anses obekräftad.
Citera
2018-01-02, 21:22
  #5
Medlem
Fick även tips om en facebook-tråd som diskuterar detta: https://www.facebook.com/mittihaning...84900351836251
Citera
2018-01-02, 22:30
  #6
Medlem
EnGodForlorares avatar
Kom igen. Vi förstår, du gillar inte invandrare men det börjar bli lite tramsigt... När jag var ung brukade vi roa oss med att kasta grästuvor från en viadukt på en motorväg. En gång träffade det en motorcyklist i nacken som sladdade och körde in i en lastbil framför. Som tur var klarade han sig, hytte åt oss med näven och reste upp motorcykeln och körde vidare.

Det var för väl att internet och sociala medier inte fanns på den tiden för då hade vi blivit lynchade. Jag säger inte att det är bra att skjuta raketer mot bilar för folk KAN skadas, men det är ingenting mot vad vi brukade ha för oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback