Citat:
Ursprungligen postat av
kumlafucker84
Ja. Det borde verkligen undersökas.
Nej. Det är verkligen inte rimligt.
Då är vi iallfall 2 som är överens
Det jag finner underligt är det kontroversiella i att ifrågasätta brottslingars rätt att vara i Sverige skulle vara något kontroversiellt. Det verkar iallafall kontroversiellt bland politiker, media och makthavare att ifrågasätta kriminellt beteende.
Terrorism i Sverige är ett minimalt problem. Och jag menar inte att bagatellisera det som hänt. Men det är väsentligt fler som lever i problem (våld, hot, mord, heder, förtryck) på grund av systemhotande brottslighet som inte är kategoriserad som terrorism, utan som har med kriminalitet eller annat förtryckande beteende att göra.
Kostnaden för de våldsbrott som sker i Sverige kan knappast anses försumbar (polis/rättsväsende, "förebyggande" verksamhet som fritidsgårdar och kommunala flumprojekt, skadegörelse). Därtill att många människor, oftast faktiskt invandrare, kvinnor, barn, lever i en dålig miljö, skrämda, hotade. Att de som lever i kriminella miljöer sällan tjänar vita pengar, sällan betalar skatt, och därtill ofta lever av skattemedel gör knappast kalkylen gladare.
Vore det i själva verket inte effektivare för både mänskligt lidande och ekonomiska faktorer bättre att "screena" asylsökande/nyanlända för kriminellt beteende eller dålig människosyn än att leta efter terrorister?
Och jag är naturligtvis inte i första hand ute efter att släppa in terrorister - jag ifrågasätter varför man kan komma till Sverige och bete sig kriminellt utan att det får några som helst negativa konsekvenser för många.