• 1
  • 2
2018-01-01, 18:53
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nu vet jag inte vad du är för typ av människa, liten eller stor, kvinna eller man, men det där är ingen fullvärdig måltidsdag för en normal människa.
.

Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Hej.
Jag har lite svårighet med mat. Jag känner aldrig hunger, och har jättesvårt att äta något som jag inte är "sugen" på. Kan känna att magen gapar tom, eller bli matt för att jag "glömt" att äta.
Det har blivit mkt skräpmat. Har kunnat äta chips eller glass i mängder. För att jag gillar smaken. Godis är ingen hit däremot, har svårt för konsistensen.

2018 tänkte jag försöka styra upp mitt ätande lite, så jag har komponerat en egen "matsedel".

Frukost, kl 9.00
En skål med filmjölk.
1 kokt ägg.

Middag, kl 15.30
3 bitar stekt fläsk.
1 kokt ägg
3 blad salladskål

Kvällsmål, kl 19.00
Smoothie, innehåll:
1 näve spenat
3 broccolibuketter
1 morot
1 ägg
3 msk turkisk yoghurt
1/2 dl rödbetsjuice

Dricker ca 4 koppar kaffe per dag. Promenerar ibland.

Vad tycker ni? Behöver jag lägga till något??
Ta bort stekt fläsk för cancerrisken. Lägg till motsvarande proteinmängd från kyckling eller fisk, eller rött kött så länge du håller dig under 500 gram / vecka.

Om du håller den där dieten så kommer du att se ut som en Auschwitz-fånge innan sommaren. Det är bra mat, men för lite.

Börja med att köpa hem mjölk (3 % eller högre fetthalt) och drick en liter per dygn, och lägg till en skål torkad frukt (utan tillsatt socker) blandad med diverse nötter, som du kan småäta efter din sista måltid tills du går och lägger dig.

Ät 5 gram fett från omega 3 per dygn.
Ät 100 mikogram vitamin D per dygn under vinterhalvåret.

Har ingen aning om vikt, kön eller längd, men ovanstående tips är rätt allmängiltiga.
Citera
2018-01-01, 19:33
Medlem
BrianGriffins avatar
Ett tips är att göra ett storkok. Så är några dagar fixade redan och bara att värma i mikron. Så slipper du tänka på det och får trevlig mat.
Citera
2018-01-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Frukost grekisk youghurt med musli,två kokta ägg.
Middag stekt fläsk löksås o potatis.
Kväll kyckling lax el likande plus grönsaksgrattäng med ost.
TS vill såklart ha det enkelt och slippa stå i köket flera timmar med mat. Din matsedel är alldeles för komplicerad. Jag är själv ute efter enkla maträtter med viss rutin.
Citera
2018-01-02, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
det är rawfood och frukt som gäller nu. så skippa äggen, köttet och mejeriprodukterna.

Bra sagt, raw food hela vägen. Lägg på intermittent fasting på det så kommer din energi gå upp i taket och du kommer aldrig ha problem med att behöva räkna dina kilon. Du kan även äta hur mycket som helst (Om du inte äter för mycket fett vilket aldrig är bra) utan att gå upp i vikt.
Citera
2018-01-02, 12:31
Medlem
Om du vill göra det ordentligt bör du nog kolla upp vilka näringsämnen man bör äta per dag och göra matsedel utifrån det. Man brukar ju klara sig med varierad kost men om du målar in dig i ett hörn med fast matsedel måste du se till att du får alla mineraler, vitaminer och aminosyror så du inte sitter där med skörbjugg och andra bristsjukdomar sen. Tänk på att näring kan försvinna när du tillagar också så du inte bara äter grillade mandariner typ :-)
Citera
2018-01-02, 13:35
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad lever du för liv om du äter frukost först nio? Och vilken jävla frukost sen. Hur ska du kunna stå dig i mer än sex timmar på lite fil och ett ägg? Går du och lägger dig sen igen eller vad?

Hur kan ni påverkas så mycket av att inte äta en gigantisk måltid? Ni måste ju äta konstant? Människan klarar flera dagars fasta regelbundet utan problem.

Jag jobbar väldigt fysiskt och har inga problem med att gå hela dagen utan mat, så vad gör ni som är så ansträngande?
Senast redigerad av Fojos 2018-01-02 kl. 13:40.
Citera
2018-01-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Ta bort stekt fläsk för cancerrisken. Lägg till motsvarande proteinmängd från kyckling eller fisk, eller rött kött så länge du håller dig under 500 gram / vecka.

Om du håller den där dieten så kommer du att se ut som en Auschwitz-fånge innan sommaren. Det är bra mat, men för lite.

Börja med att köpa hem mjölk (3 % eller högre fetthalt) och drick en liter per dygn, och lägg till en skål torkad frukt (utan tillsatt socker) blandad med diverse nötter, som du kan småäta efter din sista måltid tills du går och lägger dig.

Ät 5 gram fett från omega 3 per dygn.
Ät 100 mikogram vitamin D per dygn under vinterhalvåret.

Har ingen aning om vikt, kön eller längd, men ovanstående tips är rätt allmängiltiga.

......skit i småäta fram tills du lägger dig, blanda hellre i frukt o nötter i filen på morgonen. Drick mycket vatten, ska du vara riktigt duktig kasta i dig lite rapsolja matsked eller 2, för det är som han skrev här uppe , för lite mat. När du äter nyttig mat måste du äta MYCKET.
Citera
2018-01-02, 15:40
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ignorethem
......skit i småäta fram tills du lägger dig, blanda hellre i frukt o nötter i filen på morgonen. Drick mycket vatten, ska du vara riktigt duktig kasta i dig lite rapsolja matsked eller 2, för det är som han skrev här uppe , för lite mat. När du äter nyttig mat måste du äta MYCKET.
Det gör absolut ingen skillnad när personen äter det, så länge det inte sker mitt på natten. Jag föreslog kvällen för att om personen har svårt att äta mycket så är det lättare att göra det när hen sitter i en soffa, snarare än att trycka i sig det till frukost och sedan springa runt med proppfull mage.
Citera
2018-01-02, 17:06
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
TS vill såklart ha det enkelt och slippa stå i köket flera timmar med mat. Din matsedel är alldeles för komplicerad. Jag är själv ute efter enkla maträtter med viss rutin.
Tre färdigrätter från någon av de stora företagen.
Klart på några minuter. Nöjd nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in