Jag börjar:
Citat:
Ursprungligen postat av
bengt2017
OREXO: detta fina läkemedelsbolag som verkar inom opiatberoende kommer med största sannolikhet få en fin resa 2018. Ett relativt säkert kort, och förvånar mig inte det minsta med en ökning på 200 - 300%.
Varför Orexo? Vad har de i pipeline?
Citat:
Ursprungligen postat av
bengt2017
OASMIA: en något mer riskfylld satsning, som kan ge mångfallt tillbaka.
Blir de godkända på den europeiska marknaden samt ökar sin befintliga försäljning i ryssland så är det här en 500 - 1000%:are för 2018.
Jag själv gick ur Oasmia efter en tids innehav. Rykten i branschen och stan (Uppsala) säger att det inte går jättebra för dem. Måste ändå erkänna att Oasmia är väldigt egendomliga då de faktiskt är ett av få svenska nystartade läkemedelsbolag de senare åren som tagit sig till fas III. Merparten brukar som sagt misslyckas i fas I eller II. Men vad jag hört så är deras produkt inte tillräckligt bra för att konkurrera med redan etablerade aktörer. De tillverkar alltså generika av ett cancerläkemedel med enligt dem själva förbättrad formulering och "drug-delivery" som ska ge förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden.
Jag själv:
BIO-WORKS: i Uppsala som tillverkar koromatografikolonner och media. Stor potential med den biologics-boom som har börjat och lär öka de kommande åren. Risken är väl att de verkar på exakt samma marknad (och samma stad, är ju f.d. GE/Pharmacia-folk) som GE Healthcare och måste därav kunna differentiera sig på något sätt. Positivt är att de har stora investerare i ryggen i form av Amicogen.
SALTX: Energilagring via deras proprietära teknologi. Känns som framtiden, kanske inte boomar 2018 men jag tror hårt på detta bolag. Definitivt ett bolag som kan stiga rejält i samband med politiska förändringar och direktiv mot förnybar energi.