Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-01, 02:28
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en nyköpt bärbar dator som är på service just nu eftersom en skruv verkade vara löst i där inne.

Men jag tänker att när jag får tillbaka datorn och har omformaterat den så vill jag göra rätt med kontot från början, det här är min första dator med W10 så jag saknar en del kunskap om det.

Jag kommer inte logga in med mitt Microsoft-konto, jag vill ha det så enkelt som möjligt och slippa allt lull-lull som följer med om loggar in med ett Microsoft-konto, däremot kommer jag ha ett kraftfullt lösenord.

När jag fick datorn var det inga problem att hoppa över logga in-steget och skapa ett lokalt konto så att säga, men har ingen aning om jag fick ett admin-konto då jag knappt han använda den.

Men jag vill veta hur jag felfritt gör rätt från början. Kommer som sagt inte att logga in på mitt Microsoft-konto (Live), utan skapa ett konto lokalt som är ett admin-konto och får göra vad jag vill på min egen dator.
Det är min dator och ingen annan kommer någonsin att låna datorn eller på något vis ha tillgång till den.

Så jag vill skapa ett lokalt konto med lösenord, och jag vill samtidigt att det ska vara admin-konto så jag får göra vad jag vill med min egen dator.
Måste man först skapa kontot för att drärefter tilldela den admin-behörighet, eller går allt jag önskar få förklarat för mig enkelt, det är nog inga konstigheter eller svårt.

Vill helt enkelt göra rätt ifrån början, läste något om att folk skapat lokala konton utan att de haft admin-rättigheter så det har strulat lite för dem.

Kort guide, beskriv hur jag på enkelt sätt sätter upp ett lokalt konto med lösenord som också ska ha full kontroll över hela datorn, ett admin-konto helt enkelt.
Huvudsaken är att få den biten avklarad på bästa möjliga sätt så det är ordentligt gjort från början.

Tack på förhand, och gott nytt år!
Citera
2018-01-01, 05:55
  #2
Moderator
yz44s avatar
Varför ska du omformatera?

Du bör ha 3 konton på din dator, 2 administratörskonton och ett användarkonto utan rättigheter.
Kontot utan rättigheter är det du normalt av säkerhetsskäl alltid ska använda.
Det extra administratörskontot är bra att ha om det händer något oförutsett.
Administratörskonton ska ha lösenord, användarkontot behöver inte det.
Skriv ner alla användarnamn och lösenord.
Citera
2018-01-03, 02:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Varför ska du omformatera?

Du bör ha 3 konton på din dator, 2 administratörskonton och ett användarkonto utan rättigheter.
Kontot utan rättigheter är det du normalt av säkerhetsskäl alltid ska använda.
Det extra administratörskontot är bra att ha om det händer något oförutsett.
Administratörskonton ska ha lösenord, användarkontot behöver inte det.
Skriv ner alla användarnamn och lösenord.


Jag ska omformatera enbart för att ge den en nystart, ingen särskild anledning förutom att det känns bra.

Om jag ska göra som du säger så skapar jag nog ett konto av varje sort istället för dubbla admin-konton, det låter lite överkurs.

Vad är det som gör att jag inte bara kan ha ett lokalt konto som har admin-rättigheter?

Handlar det bara om att jag inte ska råka göra något felaktigt på datorn med fulla rättigheter?

Tänker att det kommer bli störigt om det poppar upp en ruta där jag måste ha ett administratörskonto så fort jag ska installera/ta bort/ändra något på datorn.

Om jag ändå nöjer mig med ett enda konto som även är ett admin-konto, hur skapar jag ett sådant?
Skapar jag först ett lokalt konto som jag sedan tilldelar administrativa rättigheter, eller går det att välja direkt när jag skapar det lokala kontot att det ska vara ett admin-konto?

Gillar att kunna göra vad jag vill på datorn då jag pillar mycket med inställningar och sånt för att få den precis som jag vill ha den.
Känns även enklast med ett enda konto på datorn, så jag kör nog på det.

Frågan är bara hur man nu skapar ett admin-konto på bästa sätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback